تسنیم نوشت:

وزیر نیرو در اصفهان گفت: برای تامین حق آب کشاورزان این استان برداشت آب از حوضه زاینده‌رود ممنوع شد و صنایع و شهرداری‌ها باید آب مورد نیاز خود را از پساب فاضلاب تامین کنند.

حمید چیت‌چیان اظهار کرد: آب حوضه زاینده‌رود فقط برای مصرف آشامیدنی‌، کشاورزی و تالاب بین‌المللی گاوخونی بوده و از کشاورزان استان اصفهان می‌خواهم از کشت بهاره خوداری کنند.

وی با بیان اینکه قرار شد آب مورد نیاز کشاورزان را هم برای کشت پاییزه تأمین کنیم، خاطرنشان کرد: تا ۳ سال آینده اگر صنایع از آب زاینده‌رود هرگونه برداشتی داشته باشند، باید به کشاورزان خسارت آن را پرداخت کنند.

وزیر نیرو از اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت کشاورزان استان اصفهان خبر داد و گفت: بر این اساس به هر بهره‌بردار کشاورزی در حوضه آبریز زاینده‌رود، ۳۰ میلیون ریال اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تونل سوم کوهرنگ، پاییز امسال به بهربرداری می‌رسد، تصریح کرد: با تکمیل این تونل، آب در زاینده‌رود جاری می‌شود.

چیت‌چیان به آغاز فعالیت شرکت مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود اشاره و بیان کرد: این شرکت در حاشیه سد زاینده رود فعالیت و از این پس مجوز برداشت آب را در حوضه زاینده‌رود صادر می‌کند.

وی نشست با نمایندگان کشاورزان استان اصفهان را در مجموع بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: حاضران در این نشست از تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات کشاورزان این منطقه به طور دقیق آگاه شدند و در پایان هم قرارهای خوبی را به منظور ادامه کار گذاشتیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه همه تصمیماتی که در این نشست گرفته شد به استان اصفهان اختصاص دارد، گفت: براساس مواردی که در طومار شیخ بهائی و احداث سد زاینده‌رود مشخص شده، قرار است منابع آبی تونل کوهرنگ یک در اختیار کشاورزان اصفهان قرار گیرد و بخشی هم برای موارد زیست محیطی رودخانه زاینده‌رود و بخش کوچکی هم برای آب آشامیدنی مردم در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: قرار شد اگر آب به اندازه کافی موجود بود در اختیار این گروه‌ها قرار گیرد و به نسبتی که با کمبود آب روبه‌رو شدیم به صورت ثابت منابع آبی موجود را تقسیم کنیم.

چیت‌چیان به استقرار سامانه‌های کنترل برداشت آب در طول رودخانه زاینده‌رود اشاره و تصریح کرد: این موضوع از برداشت غیرقانونی آب از این حوضه جلوگیری و بر برداشت درست و قانونی آب هم نظارت می‌کند.

وی گفت: براساس مصوبه شورای عالی آب قرار شد از طرح بهشت‌آباد فقط به منظور تأمین آب آشامیدنی استان اصفهان به میزانی که تصویب شده، استفاده شود.

وزیر نیرو درباره انتقال آب زاینده‌رود به یزد هم تصریح کرد: آبی که به یزد منتقل می‌شود مربوط به رژیم طبیعی زاینده‌رود نیست و با توجه به ساخت تأسیسات جدیدی که وزارت نیرو احداث کرده، این آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود انتقال می‌یابد و دولت برای پاسخگویی به نیاز بسیار شدید مردم یزد به آب آشامیدنی، ۶۰ میلیون متر مکعب از آن را به این منطقه اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون به سمت زاینده‌رود منتقل شده که از این میزان فقط ۶۰ میلیون متر مکعب به یزد اختصاص یافته و این موضوع هیچ گونه تجاوزی به حقوق مردم استان اصفهان به ویژه کشاورزان منطقه نیست و اطمینان می‌دهم که حتی یک قطره از این آب در مصارف غیر آشامیدنی استان یزد مصرف نمی‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    12 26
    اون وقت اصفهانی ها مدعی هم هستند