۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری با تجلیل از چهره های هنری و ادبی انقلاب اسلامی برگزار شد.

رییس حوزه هنری در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی که عصر امروز سه شنبه 19 فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد، گفت: آوینی نماد هنر و هنرمند انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور است و امروز را به مناسبت شهادت او روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری کرده اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مومنی شریف در ابتدای این مراسم با تبریک روز هنر انقلاب اسلامی گفت: بزرگان زیادی برای هنر انقلاب اسلامی زحمت کشیدند و از علمداران این روز محسوب می شوند که عده قابل توجهی از آنان اکنون در میان ما نیستند و به لقای حق پیوستند.
او اضافه کرد: یکی از این عزیزان که دعوت حق را لبیک گفته، شهید هادی باغبانی از هنرجویان مرکز تخصصی هنر انقلاب اسلامی بود که در کشور سوریه به شهادت رسید و ما در داخل کشور نتوانستیم حق او را ادا کنیم و با شهادت او مظلومانه رفتار شد.
مومنی خاطر نشان کرد: شهید حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان دیگر شهیدی است که در نخستین روزهای فعالیت خود در لبنان به شهادت رسید. او به حوزه هنری ارادت داشت و همواره در مجالس ما شرکت می کرد. آخرین تماس ما با این شهید یک روز قبل از شهادتش بود که طی نامه فکس شده ای استقرار خود را در لبنان بیان کرد.
او افزود: شهید حجت الاسلام انصاری به هنر انقلاب اسلامی معتقد بود و همواره این مطلب را که "من را نیروی حوزه هنری در لبنان بدانید " یادآور می شد. وی در زمان حضور خود در کشور سودان شرایطی را فراهم آورد که بسیاری از هنرمندان ما با سودان آشنا شدند.

رییس حوزه هنری با گرامیداشت نام زنده یاد امیرحسین فردی، گفت: مرحوم فردی از بنیانگذاران و پرچمداران انقلاب اسلامی بود. او از باورمندان به هنر انقلاب بود و پیام مقام معظم رهبری درباره ایشان که با واژه هایی چون انسان مومن، انسان مجاهد و از باغبانان نهال پرطراوت هنر انقلاب؛ از وی یاد کرده اند، بسیار گویا ست.
مومنی شریف با بیان اینکه ما امروز باید از شهید آوینی یاد کنیم افزود: آوینی نماد هنر و هنرمند انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور است و امروز به مناسبت شهادت او به نام هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است.
این مسئول هنری کشور با اشاره به اینکه ما همیشه شهید آوینی را در محل کار می دیدیم و آثار او را مطالعه کرده ایم، افزود: شهید آوینی دارای سه ویژگی بود که هنرمندان و نسل جوان باید به آن توجه کنند: اول اینکه او انسان باورمندی بود و به همه آن چه که مسلمان شیعه به آن اعتقاد دارد، معتقد بود. او به حرکت انقلاب اسلامی نیز معتقد بود. در چشم انداز شهید آوینی، انقلاب اسلامی منجر به ظهور امام زمان و تمدن نوین اسلامی می شد و این را می توان در مجموعه مقالات ایشان در کتاب "آغازی بر یک پایان" بخوانید.
مومنی شریف بیان داشت: شهید آوینی علاوه بر اعتقادات قوی خود، دارای مبنای درست و محکم بود و به زعم دیگران او انسان متشرع و اخلاق مداری محسوب می شد. مسائل اخلاقی و تقوا برای او از اهمیت زیادی برخوردار بود.
مومنی با بیان اینکه دانش مداری از دیگر ویژگی های شهید آوینی بود، ادامه داد: او در حوزه فعالیت خود انسان بسیار مطلع و با سوادی بود و به فرهنگ و تمدن غرب تسلط داشت. آثار موثری در حوزه هنر و معماری و دیگر حوزه ها راجع به تمدن غرب را خوانده بود و نقد می کرد. وی به مبانی اسلامی مسلط بود و در حوزه تخصصی خود یعنی مسائل نظری سینما فرد آگاهی بود. او در زمینه ادبیات و نقاشی و موسیقی نیز از افراد مطلعی بود.
او هنر انقلاب اسلامی را دارای سابقه روشن و قابل افتخاری دانست و گفت: آینده هنر انقلاب امیدوار کننده و الهام بخش است و هنرمند مسلمان عزت را از خدا می جوید و اعتقاد دارد آنچه که در نزد خدا اهمیت دارد و ماندگار می شود، کلام مبتنی بر اعتقاد سالم و عمل صالح است.
مومنی شریف خاطر نشان کرد: هنر انقلاب اسلامی هنر الهام بخش و زمینه ساز تمدن توحیدی و ولایی است که مخاطبان خود را دارد.و امیدوارم در آینده درخشش این هنر را شاهد خواهیم بود.

قزوه:هنر به وحی اقتدا می کند
علیرضا قزوه هم در ویژه برنامه روز هنر انقلاب اسلامی از سید حسن حسینی و طاهره صفارزاده به عنوان خادمان هنر انقلاب یاد کرد.
او با بیان این که در روز هنر انقلاب اسلامی باید از سید حسن حسینی و طاهره صفارزاده نیز یاد کرد، گفت: مرحوم سید حسن حسینی در روزهای عید نوروز به رحمت خدا رفت. همیشه از سید حسن حسینی و طاهره صفارزاده به عنوان استادهای خودم یاد می کنم و این دو خادمان هنر انقلاب اسلامی بودند.
مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: سخن شهریار درباره هنر که می گوید «هنرا را باید الهامی که سر ساید به پای وحی/ وگرنه شهریار آن هم به حرمانش نمی ارزد» را باید بهترین توصیف برای هنر انقلاب دانست. شهریار در این بیت به درستی می گوید که هنر رقیب وحی نیست بلکه به وحی اقتدا می کند و پشت آن قرار می گیرد.
قزوه ادامه داد: شهریار زیباترین شعر را شعار «خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی، از نهضت خمینی، محافظت بفرما» می دانست. او کسی بود که اشعارش به حافظ نزدیک بود و به همین دلیل شعری مردمی را زیباترین شعر می دانست.
وی همچنین خاطره ای از شهید آوینی بیان کرد و گفت: هر موقع که می خواستم به شهید آوینی سلام کنم با وجود آن که از من بزرگتر بودند ، پیش دستی می کردند و زودتر سلام می کردند.
وی در ادامه شعری که در زمان شهادت مرتضی آوینی برای او سروده بود را خواند که به شرح زیر است:
به بام بر شده ام از سپیده ی تو بگویم
اذان به وقت گلوی بریده ی تو بگویم
اذان به وقت گلویی که قطعه قطعه غزل شد
غزل غزل شده ام تا قصیده ی تو بگویم
غزل غزل شده ام ای شهید عشق که چون گل
ز عاشقان گریبان دریده ی تو بگویم
هزار مرتبه آتش شدم نشد که غروبی
زخیمه های به آتش کشیده تو بگویم....
به بام برشده ام با عقیق، آینه، سبزه
مگر ز دیدن ماه ندیده ی تو بگویم
به بام بر شده ام تشنه ، با صدای بریده
اذان به وقت گلوی بریده ی تو بگویم.


مجید شاه حسینی: آوینی در شاگردانش امتداد پیدا کرده است
در این مراسم همچنین از 9 چهره پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی از جمله سعید کشن فلاح، دکتر مجید شاه حسینی، قادر طهماسبی، صادق مصلح، سید مسعود شجاعی طباطبایی، رضا مهدوی، عباسعلی براتی پور، عبدالحمید قدیریان و محمد کاسبی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
مجید شاه حسینی یکی از تقدیر شدگان در این مراسم با بیان اینکه به دو صفت از شهید آوینی کمتر پرداخته شده است، گفت: درباره نظریه پردازی شهید آوینی کمتر سخن به میان آمده و بیشتر او را یک مستند ساز معرفی کرده اند. او حق بزرگی به گردن هنر انقلاب اسلامی دارد همان طور که مرحوم دکتر محمد مددپور که سالها در حوزه هنری حضور داشته نیز دارای شأن نظریه پردازی بود.
او ادامه داد: معلمی شهید آوینی نیز صفتی است که کمتر به آن پرداخته شده است. و این صفت اوست که امروز آوینی در شاگردانش امتداد پیدا کرده است. او معلمی چیره دست بود که در گروه جهاد تلویزیون و در نمازخانه آن جا برای شاگردانش کلاس برگزار می کرد و متاسفانه آن کلاس ها در هیچ جایی ثبت و ضبط نشد که اگر امروز مطالبی از آن در دست بود، گنجی برایمان محسوب می شد.
شاه حسینی خاطر نشان کرد: او شاگردانی را تربیت کرد که کارگاه آموزشی آن جبهه های جنگ بود. شاگردان و دانشجویان او در این عرصه عملی شرکت می کردند و از او درس تواضع می آموختند.
این استاد دانشگاه یاد آور شد: تعدادی از شاگردان شهید آوینی در دوران دفاع مقدس و حتی بعد از آن دوران به فیض شهادت رسیدند. یکی از این افراد شهید مهدی فلاحت پور بود که بعد از جنگ تحمیلی در لبنان شهید شد و آوینی در ماهنامه سوره با شوق زیادی این جمله را که " یعنی هنوز هم درهای شهادت باز است" نوشت و دعا کرد که خودش نیز توفیق شهادت پیدا کند.
شاه حسینی با اشاره به اینکه همیشه می خواستم بدانم حال شهید آوینی بعد از شهادت شاگردانش چگونه بوده است، افزود: با شهادت شهید هادی باغبانی در سوریه این حال برای ما هم اتفاق افتاد.
شایان ذکر است در پایان این مراسم نمایشگاه آثار نقاشی و گرافیک گنجینه هنر انقلاب حوزه هنری با حضور مومنی شریف، مرتضی گودرزی دیباج در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره یک حوزه هنری افتتاح شد.
کشن فلاح: تلاش کردیم به هنری همسو با آرمان های امام (ره) دست پیدا کنیم
سعید کشن فلاح هم از احساس تکلیف و تلاش خود و هم نسلان اش برای خلق هنری همتراز با انقلاب اسلامی سخن گفت.
مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که در ویژه برنامه روز هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت طی سخنانی گفت: وقتی بحث از هنر انقلاب اسلامی می شود به اتفاقاتی که همراه با پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد بر می گردیم.
این هنرمند کشورمان ادامه داد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی همراه و همسو با خیل جمعیت به صحنه آمدیم و به فرموده حضرت امام (ره) لبیک گفتیم و احساس تکلیف کردیم تا هنری همتراز با انقلاب اسلامی تولید کنیم.
کشن فلاح با بیان این که در ابتدای انقلاب اسلامی هر کسی سعی می کرد به عرصه هنر ورود کند، اظهار کرد: چنین فضاهایی باعث می شد جوان های دانشگاهی که وارد این عرصه شده بودند دعواها و بحث هایشان را در خیابان انجام دهند و ما به این نتیجه رسیدیم که این بحث های پراکنده بی فایده است و هیچ چیز مانند هنر نمی تواند پاسخگوی ابهامات باشد.
او گفت: تلاش کردیم تا به هنر متفاوت و مناسبی که حضرت امام (ره) توصیف کرده بودند دست پیدا کنیم هر چند در حوزه نمایش که هنر جمعی است این کار سخت تر از هنرهای دیگر بود.
وی تصریح کرد: اولین نمایش هایی که در حوزه هنری به روی صحنه بردیم در سالن اندیشه بود و در آن زمان با وجود شرایط نامناسب سالن اندیشه برای اجرای نمایش، این سالن از جمعیت پر می شد و مخاطبان بر روی زمین می نشستند و نمایش ها را می دیدند. همچنین گروه ها و هنرمندانی را آموزش دادیم که در این عرصه باعث افتخار هستند و هنوز هم کار تولید می کنند و حوزه هنری همچنان مبتنی بر همان آرمان های اولیه اش فعالیت می کند و انشا الله تا ظهور امام زمان (عج) تداوم پیدا می کند.

رونمایی از سرود حوزه هنری و تجلیل از خانواده شهید باغبانی
در این مراسم همچنین هنری پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ویژه برنامه روز هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری گفت: توفیق این را داشتم که در تالیف دایره المعارف موسیقی اسلامی در خدمت شهید مرتضی آوینی باشم.
او همچنین با اشاره به این که کمپانی های بزرگ تجاری، اقتصادی و فرهنگی جهان برای خود دارای آرم و نشانه هستند، اظهار کرد: سال گذشته به مسوولان حوزه هنری پیشنهاد کردم که این سازمان نیز سرودی مخصوص به خود داشته باشد و اهداف و رسالت های حوزه هنری در این سرود گنجانده شود که مورد موافقت شورای سیاست گذاری حوزه هنری قرار گرفت.
ارجمند افزود: در راستای تولید این سرود کلمات کلیدی و مورد تاکید حوزه هنری ارائه شد و شورای سیاست گذاری پس از بررسی اشعار بسیار ، شعری از ناصر فیض را برای این سرود انتخاب کرد. همچنین تلاش کردم تا موسیقی سرود حوزه هنری را در دستگاه های ایرانی اجرا کنم و البته به دلیل همزمان شدن تولید این سرود با تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران ، از ارکستر سمفونیک اکراین استفاده کردیم.
وی گفت: علی زند وکیل خوانندگی اثر را به عهده دارد و تنظیم آهنگ نیز بر عهده پوریا سرایی بوده است. 

در این مراسم همچنین از خانواده شهید باغبانی نیز تجلیل شد. 


انتشار آلبومی تازه از علیرضا وکیلی منش
علیرضا وکیلی منش خواننده کشورمان نیز در این مراسم با بیان این که به زودی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری آلبوم موسیقی به بازار عرضه خواهد کرد، تیتراژ پایانی سریال "قفسی برای پرواز" را اجرا کرد.
در این مراسم محسن مومنی شریف، حجت الله ایوبی، علیرضا قزوه، مجید شاه حسینی، پیروز ارجمند، محمد حمزه زاده، محمد سرشار، حسین پارسایی، مجید مصلحی، خسرو زینال پور، مرتضی گودرزی دیباج، عبدالحمید قدیریان، سهیل جهان بیگلری، اسماعیل امینی، عباس براتی پور، مصطفی محدثی خراسانی، سید احد میکائیل زاده،علیرضا معینی، ناصر فیض، سعید کشن فلاح، صادق مصلح، امید مهدی نژاد، ناصر ضرابی زاده، کمال شفیعی، محمود عبدالحسینی،حسین نیرومند،قادر طهماسبی(فرید) و تعدادی دیگر از هنرمندان و مسئولان فرهنگی حضور داشتند.
5757


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =