فارس نوشت:

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اعتبارات امسال در حوزه پیشگیری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان خواهد بود، گفت: به زودی نخستین بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌ها افتتاح خواهد شد.

همایون هاشمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بهزیستی بر اساس قوانین و مقررات موجود با ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی، توانبخشی و آموزشی در راستای حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامت (جسمی، روانی و اجتماعی) و رفاه اجتماعی به منظور حمایت و توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی گروه‌های هدف و آحاد مردم فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های پیشگیری به صورت منسجم و قالب یافته در ساختار سازمان از سال ۱۳۷۱ شروع شد و یکی از سازمان‌های پیشرو در برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشگیرانه مبتنی بر مطالعات و پژوهش‌ سازمان بهزیستی بوده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: مأموریت اصلی حوزه پیشگیری، کاهش بار ناشی از آسیب‌های اجتماعی، اختلالات روانی و معلولیت‌ها از طریق کاهش بروز و شیوع آن‌ها و ارتقای فرهنگ سلامت در سطح جامعه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: شناسایی علل بروز معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی، کاهش مداوم بروز، توسعه و شدت معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی، اصلاح یا تغییر عوامل محیطی که به طور غیرمستقیم در بروز معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی تأثیر دارند (از طریق کاهش عوامل مخاطره‌آمیز و افزایش عوامل محافظتی)، ارتقای سطح سلامت از طریق ارتقای فرهنگ پیشگیری در جامعه، گسترش مهارت‌های زیستی (اعم از زیست شناختی، روان شناختی و جامعه‌ شناختی) و توانمندسازی از عمده‌ترین وظایف بهزیستی در حوزه پیشگیری است.

وی به مطالعه و برنامه‌ریزی به منظور توسعه و ارتقای برنامه‌های پیشگیری، تقویت و ساماندهی خدمات پیشگیرانه قابل ارائه در سطح جامعه با بهره‌گیری از توان بخش دولتی و غیر دولتی و تمام پتانسیل‌های موجود با رویکرد ارتقاء بهداشت روانی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی، اختلالات روانی و درمان اعتیاد یکی از اهداف مهم سازمان در حوزه پیشگیری است.

هاشمی در ادامه به اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد از سوی بهزیستی اشاره کرد و افزود: پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد، آگاه‌سازی و آموزش‌هایی در خصوص مواد و مضرات آن با رویکرد اجتماع محور در محلات روستایی، شهری، آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها) و محیط‌های کار از سال 1374 -درمان و بازتوانی (مرکز درمان سرپایی مرکز درمان اقامتی کوتاه مدت (بستری) ، مرکز بهبودی اقامتی میان مدت و مرکز اقامتی بلندمدت از سال 76 از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: کاهش آسیب اعتیاد (مراکز گذری، تیم امدادرسان سیار و مرکز سرپناه شبانه)، خط ملی اعتیاد (از سال ۷۹ و به صورت کشوری) و کارزار رسانه‌ای شیشه و آگاه‌سازی و پیشگیری از اعتیاد از سال ۱۳۹۲ از دیگر برنامه‌های حوزه پیشگیری است.

وی در ادامه به دیگر برنامه‌های سازمان بهزیستی در حوزه پشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و افزود: برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی، آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها، برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی است.

هاشمی بیان داشت: در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ اعتبارات سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری به ترتیب ۹ -۲۸ -۴۰ میلیارد تومان بوده است که امسال پیش بینی می‌شود اعتبارات در این بخش به ۵۵ میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: به‌زودی نخستین بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌ها در تهران افتتاح خواهد شد و مراجعه کنندگان به صورت رایگان خدمت خواهند گرفت.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =