مدت هاست که به شنیدن اخباری مثل ثبت تار ایرانی به نام تاجیکستان و بازی چوگان به نام کشور آذربایجان و ...عادت کرده ایم و تنها واکنش مان افسوس و خوردن و نهایتا انتشار یکی دو گزارش در رسانه ها است.


 هانس دورویل معاون دبیر کل یونسکو مهمان برنامه امشب آسمان شب بود او در پاسخ به این سوال و چگونگی ثبت آثار می گوید
ارزیابی و تشخیص این که آثار پیشنهادی کشورها واجد معیارها و شرایط اصالت برای ثبت در فهرست میراث جهانی هستند با شورای بین المللی آثار و محوطه های فرهنگی _ تاریخی ICOMOS است.
ICOMOS و IUCN پس از دریافت اطلاعات اضافی که احتمالا برای رفع نواقص پرونده پیشنهادی لازم است تا کشور عضو ارسال دارد، گزارش نهایی ارزیابی خود را تسلیم کمیته میراث جهانی می کند.
این گزارش نهایی شامل معیارهایی که اثر تحت آنها به ثبت خواهد رسید، دلایل اصالت اثر و هر گونه پیشنهاد و نظر خاصی در رابطه با اثر پیشنهاد شده خواهد بود. و این گزارش ها توسط کشورها ارایه می شود.
پس یونسکو به عنوان سازمان تصمصیم نمی گیرد بلکه اعضا تصمیم می گیرند واگر شما بخواهید میراث معنوی را به ثبت برسانید هم فرهنگ و هم سیاست درآن تاثیر دارند .
اما او در مورد این که چرا در بعضی مواقع میراثی به نام کشور دیگری به ثبت می رسد می گوید
این بستگی به کشوری دارد که آن را به یونسکو پیشنهاد می دهد اما فکر نمی کنم کشوری بخواهد میراثی را از چنگ کشوری در بیاورد
در واقع میراث معنوی جهانی را برای این ثبت می کنند که کشور ثبت کننده آن را با همه جهان شریک شود
تعهد ما تنها معرفی میراث نیست بلکه حفط آن هم هست ما نه تنها مدیریت میراث فرهنگی را به عهده داریم بلکه از کشورها هم می خواهیم که در حفظ آن بکوشند .

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =