۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

زهره کشاورز*

بارداری و زایمان از وقایع ویژه زندگی زن و خانواده است که اگرچه یک پدیده کاملا طبیعی است ، ولیکن توام با تغییرات جسمی وروانی بسیاری است . والدین از ابتدای دوران بارداری تا زایمان نوزاد مراحل مختلفی را به جهت پذیرفتن نقش مادری و پدری می گذرانند. این دوران نیازمند توجه خاص است زیرا که میزان تطابق والدین بخصوص مادر با نقش خود، تاثیر بسزایی در روند بارداری و زایمان خواهد داشت. بدین ترتیب مثبت بودن تجربه انتقال زن به مادر حائز اهمیت است و مدل های مراقبتی مامایی در راستای توانمند سازی زنان مهم هستند.
مادری ایمن یکی از مهمترین حقوق باروری است و بدین جهت مراقبت از مادر باردار و نیازهای وی در دوران بارداری و زایمان ؛ مکررا در مجامع بین المللی با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد مورد تاکید قرار می گیرد. مرگ مادر فاجعه ای دردآور است. مرگ مادر نه تنها در بعد سلامت کودک، خانواده و جامعه بلکه در بعد توسعه اقتصادی-اجتماعی پیامدهای وسیعی دارد.
عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی بر مرگ مادر موثراند. عدم مراجعه جهت دریافت مراقبت بارداری، نداشتن استطاعت مالی،نداشتن آگاهی از خطرات،سوء تغذیه مادر،نداشتن دسترسی به مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی،انجام زایمان توسط فرد مهارت ندیده از مهمترین علل مرگ و میر مادران در کشورهای درحال توسعه هستند.بنابراین اگر قرار است وضعیت سلامت و موقعیت زنان را در درازمدت بهبود بخشیم،لازم است علل را که ریشه عمیق دارند در نظر بگیریم در غیر اینصورت بارشد جمعیت این عوامل بیشتر و عمیقتر می گردند. علل مرگ ومیر مادر ریشه در بسیاری از حوزه ها دارد و لذا سیاست گزاری و برنامه ریزی موفق به جهت ارتقاء سطح سلامت زن ومادر مختص یک وزارتخانه نیست ونیازمند رایزنی بین وزارتخانه های مختلف است.
دو هدف مهم از اهداف توسعه هزاره مربوط به کاهش مرگ و میر مادران و کاهش مرگ ومیر اطفال زیر 5 سال است و تمامی کشورها متعهد شده اند که تا سال 2015 به حداقل میزان ها دست یابند. در همین راستا نیز کنفدراسیون جهانی مامایی شعار سال 2009 تا 2015 را با توجه به نقش مهم ماما در به حداقل رساندن میزان های مرگ ومیر در کشور ها؛ چنین اعلام کرد:
"امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ماما نیاز دارد" و شعار روز جهانی ماما در سال 2014 چنین انتخاب شده است:
"تحول جهان از طریق نقش آفرینی ماما در هر خانواده".
نقش ماما در در ارتقاء سطح سلامت زن مکررا مورد تاکید قرار می گیرد و سایر سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت نیز ماما را مناسب ترین و هزینه-اثربخش ترین ارائه کننده خدمات و مراقبت های بهداشتی بارداری و زایمان طبیعی در دنیا می داند و سرمایه گزاری بر نیروی انسانی، بویژه مامایی، را یکی از بهترین سرمایه گزاری ها در هر کشور به منظور پیشرفت دانسته است.
ارائه خدمات و مراقبت بهداشتی بهینه زمانی اثربخش است که در دسترس ،قابل قبول،مورد پذیرش، کم هزینه و دارای فایده باشد . کشور ما به جهت دستیابی به اهداف توسعه هزاره نیازمند مداخلات هزینه-اثربخش در راستای ایجاد سیستم های سلامت دارای هزینه-فایده است. یکی از این مداخلات سرمایه گزاری در گروه مامایی است زیرا که ماما نقش بسزایی در آموزش و مشاوره و ارائه خدمات اولیه به جامعه و خصوصا زنان دارند و از طرف دیگر می توان با هزینه کمتر به نتایج بهتر رسید.

*پزشک متخصص بهداشت باروری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • kariman A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    3 0
    از نطرات ارزشمند و کارشناسانه سرکار خانم دکتر کشاورز سپاسگزاریم.
  • زیبا تقی زاده A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    امسال با تحولی که در نگاه مسئولین مملکت نسبت به این رشته ایجاد شده امیداواریم و اطمینان داریم که می توانیم به شعار روز جهانی مامایی "تحول جهان از طریق نقش آفرینی ماما در هر خانواده" هر چه سریع تر، بهتر و عمیق تر دست یابیم.
  • l IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 0
    پس نتیجه میگیریم تامین سلامتی وظیفه چندین وزارتخانه است
  • بی نام A1 ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    5 0
    تو بخشهای بیمارستان ما تو مرکز تهرون ماماهابه عنوان منشی بخش دارن کار میکنن بخدا