بهین یاب، تولدت مبارک/ آشفته بازار پتروشیمی ها چگونه مهار شد؟

براساس تصمیمات ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تسهیل امور و افزایش سطح دسترسی سریع واحدهای تولیدی مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی مبادرت به طراحی و راه‌اندازی بخش پتروشیمی در سایت Behinyab.ir کرد.

احمد کشاورز: بهین یاب محصولات پتروشیمی 3 سال پیش در چنین روزی متولد شد. روزی که چندان روز خوبی برای پتروشیمی ها نبود ولی امید بود که این تولد نویددهنده روزهای خوب آینده باشد.

به دنبال افزایش دامنه تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، ادامه روند خام فروشی، صادرات بی رویه، قاچاق محصولات پتروشیمی، افزایش ونوسان شدید قیمت ها، عدم تعادل بین عرضه وتقاضا، کمبود بسیاری از محصولات به دلیل احتکار، صنایع بالادستی و پائین دستی پتروشیمی اسیر جولان دلالان شده بود.

برای خروج از چنین بن بستی، براساس تصمیمات ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تسهیل امور و افزایش سطح دسترسی سریع واحدهای تولیدی مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی مبادرت به طراحی و راه‌اندازی بخش پتروشیمی در سایت Behinyab.ir کرد. دستورالعمل و گردش کار سامانه یادشده 3 سال پیش در چنین روزی به کلیه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شد.

بدین ترتیب مقرر شد، معرفی نامه‌های صادر شده از طریق سایت بهین‌یاب و سامانه مدیریت فرآیند از آبان ماه سال 90، ملاک عمل برای فروش محصولات از طریق بورس کالا قرار گیرد تا بساط  معرفی‌نامه‌ رانتی برچیده شود.

براین اساس تا کنون بیش از 3290 واحد تولیدی به منظور خرید مواد اولیه از بورس کالا اقدام به ثبت اطلاعات مربوطه در سایت بهین یاب کرده اند که پس از بررسی و تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 2918واحد به صورت الکترونیکی به بورس کالا معرفی شده اند. نفس همین برقراری ارتباط الکترونیک میان بورس کالا و مجموعه وزارت صنعت در قالب سامانه بهین یاب خود دستاوردی بود که با صرف هزینه قابل توجه میسر شده است.

بهین یاب در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی قابل توجهی است که نیاز به بازنگری و راستی آزمایی مداوم و مستمر دارد. در واقع نقصان موجود در این روند موجب شده تا گاه شرکتی برپایه اطلاعات گذشته خود اقدام به ا خذ مجوز خرید از بورس کالا کرده و در شرایطی که در سطح تولید پیشین خود نبوده، مازاد خرید خود را راهی بازار سنتی کرده است. گذشته از این این احتمال نیز وجود دارد که هنوز شیوه هایی برای گمراه کردن ناظران وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد. چنین شبهه هایی به همراه برخی شواهد غیررسمی موجب شده تا این وجود این سامانه زیر سوال برود.

این در حالی است که این سامانه از این حیث که موجب شفاف سازی و کشف قیمت عادلانه در معاملات محصولات پتروشیمی شده و به محرومیت صنایع پایین دستی پایان داده همچنان عملکرد به نسبه خوبی از خود برجای گذاشته است. عملکرد که در مجموع موجب شده تا بازار محصولات پتروشیمی با تبعیت از روند قیمت جهانی، عرصه را بر نوسان های شدید قیمت در بازار داخلی تنگ کند.

پس هنوز هم می توان تولد دوباره بهین یاب را پس از ورود محصولات پتروشیمی، تبریک گفت.

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =