شرق گزارش داد: نمایشگاه کتاب امسال هم‌اکنون، آخرین ساعات خود را طی می‌کند؛ نمایشگاهی که در قیاس با سال‌های پیش، مقبول‌تر به‌نظر می‌رسید و به بهانه برگزاری‌اش به سراغ «مریلا زارعی» رفتیم تا از نمایشگاه و ماجرای کتابخوانی یا کتاب‌نخوانی ما ایرانی‌ها بگوید.

«زارعی» که این‌روزها با فیلم «چ» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا» میهمان سینماهاست، درباره فضای جاری در نمایشگاه کتاب می‌گوید:

«متاسفانه چندسالی است که فضای نمایشگاه غیرفرهنگی شده و بسیاری از کسانی که به آن سر می‌زنند، توریست هستند و افراد اهل مطالعه در بینشان کمتر به چشم می‌خورد.»

او با اشاره به اینکه فرصت 10روزه نمایشگاه کتاب برای عده‌ای تفریح محسوب می‌شود، می‌گوید: «در بین این رفت‌وآمدهای توریستی، باز هم اگر ذهن برخی از افراد درگیر مساله کتاب و مطالعه شود خوب است اما متاسفانه کمتر شاهد این اتفاق هستیم. اگر ما ایمان بیاوریم به اینکه کتاب‌خواندن در رسیدن ما به آرزوهایمان موثر است، بی‌شک بخشی از اوقاتمان را به مطالعه اختصاص خواهیم داد.»

او می‌گوید دو، سه‌سال است که با وجود میل باطنی‌اش به جهت خاطرات بدی که از نمایشگاه در ذهنش مانده، به آن سر نمی‌زند و معتقد است: «اغلب مردم ما اهل کتاب نیستند. دلیلش را نمی‌دانم. ریشه‌اش شاید یک‌جور تنبلی و راحت‌طلبی است. مثل حس‌وحالی است که بچه‌ها نسبت به مدرسه و درس‌خواندن دارند. نمی‌دانم کتاب و مطالعه و قلم و کاغذ چه سابقه‌ای دارد، که گرچه افراد در رده‌های بالای اجتماعی مجبورند مطالعه کنند اما سایرین می‌گویند که ما فرصتش را نداریم. بسیاری از آنها وقتی هم فرصت دارند دل‌ودماغ ندارند. مسلما اگر درگیر اجاره خانه و هزارجور دغدغه‌های اقتصادی باشی، ذهنت توانی برای مطالعه ندارد. در بین اقشار مرفه هم که ذهن آزادتری دارند باز هم کتاب‌خواندن رایج نیست و معمولا ترجیح بر تماشای فیلم است. یعنی اگر وقت فراغتی هم باشد، افراد سینما را انتخاب می‌کنند. برای همین چاره‌ای نیست جز اینکه از طریق سینما تاثیر روانی بر مخاطبان گذاشت و کتابخوانی را تبلیغ کرد. شاید اگر افراد موفق و تحصیلکرده، مدام از تاثیری که مطالعه و کتابخوانی بر ارتقای جایگاهشان داشته بگویند، این باور به مرور در جامعه به وجود بیاید که کتاب‌خواندن واقعا به ترقی آنها کمک می‌کند.»

او راه‌حل دیگری هم پیشنهاد می‌کند: «اگر خودمان را وادار کنیم تا وقتی برای بچه‌ها کادوی تولد می‌خریم در کنارش دفترچه یادداشت و کتاب هم بگیریم یا به‌طور کلی هر کادویی که می‌دهیم، حتما کتابی هم کنارش بگذاریم به مرور فرهنگسازی می‌شود. فکر می‌کنم اگر از طریق تلویزیون یا سایر رسانه‌ها هم مسابقات کتابخوانی برگزار شود و مثلا بابتش جوایز درخورتوجهی به برندگان تعلق گیرد، به مرور زمان بر میزان مطالعه مردم موثر است و مردم را به کتاب‌خواندن عادت دهد.»

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    21 1
    خواهر گرامی فقط تنبلی نیست که مردم را از مطالعه کتاب دور کرده است در هر نمایشگاه که دیدن کنید کتابهای چاپ جدید اول خیلی به ندرت یافت می شود. وقتی که نمایشگاه معدن کتابهای تکراری است چه لزومی دارد که به نمایشگاه برویم. فقط ایراد از مردم نیست که تنبل هستند. ایراد از کسانی هم هست که کتاب جدید وارد نمایشگاه نمی کنند اگر هم کتابهایی را که می بینید تکراری می باشد. مسئولین باید اشتیاق مطالعه را در مردم بیشتر کنند. مطالعه کتاب هم از کودکی باید آموزش داده شود. وقتی تلویزیون ما به جای تبلیغ مواد غذایی مضر برای کودکان کتاب را تبلیغ کند آنوقت مطالعه در بزرگسالی آسانتر می شود.
  • amir A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    8 0
    یک دلیلش تنبلیه قطعا ولی شاید دلیل دیگه ای هم داشته باشه مثل قیمت کتاب خداییش سخته کتابی رو که چاپ سال ۹۰ اون ۷هزار تومن بوده الان ۳۰هزار تومن خرید دست دولت خدمتگزار درد نکند واقعا هرچند من هنوز با خانوم زارعی موافقم که دلیل اصلی این سرانه پایین مطالعه "تنبلیه"
  • شايسته A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    6 0
    متاسفانه در رسانه ملي در طول ساعات شبانه روز به جاي پخش برنامه هاي اضافي در صدا وسيما... يكساعت در روز را اختصاص به معرفي كتاب روز در ايران و جهان بپردازيد تا فرهنگ كتاب وكتابخواني در رسانه ها وبين مردم افزايش يابد
  • غلامعباس A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    4 0
    ودلیل دیگرش شاید این باشد که کتابهایی که می خواهند یافت می شود کتابهایی که می خواهیم نه