مهر نوشت:

معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به واردات روزانه بیش از یک میلیون مترمکعب گاز از جمهوری آذربایجان از سوآپ ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری نخجوان خبر داد.

همزمان با افزایش واردات گاز طبیعی از ترکمنستان، حجم واردات گاز از جمهوری آذربایجان توسط ایران به بیش از یک میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت.

علی ماجدی معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به سوآپ بیش از ۱۲۵ میلیون متر مکعب گاز جمهوری آذربایجان در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی از مسیر ایران به نخجوان، گفت: ایران روزانه بیش از یک میلیون متر مکعب گاز از آذربایجان وارد می‌کند که بخشی از آن به نخجوان سوآپ می‌شود.

به گزارش مهر، قرارداد معاوضه (سوآپ) گاز طبیعی ایران و آذربایجان سال ۲۰۰۴ میلادی بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و آذری گاز جمهوری آذربایجان امضا شد.

بر اساس این توافق، ۲۵ ساله مقامات گازی تهران - باکو مقرر شد که روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی آذربایجان از مسیر ایران به جمهوری نخجوان تحویل داده شود.

مطابق با توافق قبلی این دو کشور همسایه مقرر شده بود، در صورت نهایی شدن مذاکرات حجم سوآپ گاز طبیعی ایران - جمهوری آذربایجان - جمهوری نخجوان در فاز اول به روزانه ۲.۵ میلیون متر مکعب و در فاز دوم به روزانه پنج میلیون متر مکعب افزایش یابد.

از سوی دیگر ایران و جمهوری آذربایجان چهار سال قبل قراردادی به منظور انتقال سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب (معادل ۱.۲ میلیون متر مکعب در روز) گاز طبیعی این کشور حاشیه دریای خزر به استان‌های شمالی ایران امضا کرده بودند.

همچنین تهران - باکو زمستان سال ۱۳۸۹ یک تفاهم‌نامه جدید گازی با هدف افزایش واردات گاز طبیعی ایران از این همسایه شمالی تا سقف ۲ میلیون متر مکعب در روز امضا کردند که تاکنون این تفاهم‌نامه اجرایی و عملیاتی و تبدیل به قرارداد رسمی بین دو کشور نشده است.

خرداد ماه دو سال قبل هم ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو قطب تولید و صادرات گاز منطقه خاورمیانه و حوزه دریای خزر پشت درب‌های بسته مذاکراتی را به منظور توسعه همکاری‌های گازی در باکو انجام دادند.

با به پایان رسیدن مذاکرات گازی باکو، مسئولان جمهوری آذربایجان با استقبال از پیشنهادهای گازی تهران از افزایش صادرات و همکاری‌های گازی با ایران خبر داده و حتی ناطق عباسف معاون وزیر صنعت و انرژی آذربایجان با اشاره به افزایش تولید گاز این کشور به ۵۴ میلیارد مترمکعب تا سال ۲۰۲۰ میلادی خواستار افزایش طرح‌های مشترک صادرات، سوآپ و ترانزیت گاز با ایران شد.

به گزارش مهر، در حال حاضر امکان واردات این حجم از گاز طبیعی از طریق خط لوله‌ای به طول یکهزار و ۴۷۴ کیلومتر وجود دارد که حدود ۲۹۶ کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان ساخته شده است.

این خط لوله از ظرفیت انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است که در حال حاضر حجم گاز انتقال شده از آن حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که پیش بینی می‌شود این میزان در آینده افزایش یابد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =