بیوک ملکی که امسال داور بخش نوجوان جشنواره شعر فجر بود در یادداشتی به انتقاداتی که حمید هنرجو شاعر و نویسنده به داوری این بخش جشنواره وارد کرده، پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن این یادداشت بدین شرح است:

هشتم خردادماه گفت‌وگویی از صدا (رادیو) پخش شد در نقد جشنواره شعر فجر. این گفت‌وگو دهم خرداد از طرف یک خبرگزاری با عنوان هشتمین جشنواره شعر فجر «در بوته نقد» منعکس شد.

منتقد بخش کودک و نوجوان این گفت‌وگو آقای حمید هنرجو بودند که در صحبت‌هایی کلی داوری این بخش را زیر سئوال بردند.

ایشان گفته‌اند: «در حوزه کودک و نوجوان بحث داوری سپرده شده بود به بیوک ملکی و ایشان نیز با عده‌ای کار کرده‌اند. ما این افراد را می‌شناسیم. با برخی کار کرده‌ایم. بعضی افراد توانمندی هستند ولی در این بین تعدادی از همین افراد نوقلم نیز به چشم می‌خورد که این افراد نمی توانند کار کسی که ۲۰ سال است فعالیت‌ حرفه‌ای شعر کودک و نوجوان کرده را داوری و قضاوت نمایند. این نقص بزرگی‌ست.»

در پاسخ به بخش اول صحبت ایشان باید گفت که بله، بنده نه تنها با عده‌ای بلکه با همه این داوران کار کرده‌ام و اتفاقا چون شناخت کافی داشته‌ام آن‌ها را به زحمت انداخته‌ام. منظور من بیشتر داوران بخش نوجوان است، چون نقد ایشان بیشتر به این بخش است.

ایشان وقتی نقد می‌کنند این حق رادارند و باید که به صورت مشخص و برای روشن‌ترشدن مطلب به جزئیات هم اشاره کنند. مثلا بهتر بود که آقای هنرجو آن عده (به قول ایشان تعداد) نوقلم را نام می‌بردند تا پاسخ به آن راحت‌تر می‌شد. در بین داوران بخش نوجوان،‌ جوان‌ترین آن‌ها هم سابقه کاری‌اش از آقای هنرجو، اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. این اشکال به آقای هنرجو برمی‌گردد چرا چنانکه باید به روز و در جریان ادبیات کودک و نوجوان نیستند و تا به‌حال آثار شعر، نثر، ترجمه و نقد و نظرهای این دوستان (داوران جوان‌تر) را نخوانده‌اند.

داوری در بخش نوجوان به این شکل بوده که قبل از هر چیز همه شعرها از سایت جشنواره گرفته و به تک تک داوران میل شده است. داوران به صورت فردی کارها را خوانده و شعرهای برتر را انتخاب کرده‌اند. به این صورت که هر کس در ابتدا ۱۰-۱۲ نفر را که شعرهای بهتری داشته انتخاب و رتبه‌بندی کرده است. بعد از این مرحله، چند جلسه برگزار شد. در جلسه اول شاعرانی که بیشترین رای را داشته‌اند مشخص شدند. بعد شعرهای این شاعران و اشعار شاعرانی که رتبه‌های کمتری داشتند، درکنار هم، بررسی شد تا در نهایت شعرهای برگزیده مشخص شود.

نام آقای هنرجو در لیست هیچ یک از این داوران نبوده حتی داورانی هم که ایشان آن‌ها را نوقلم نمی‌دانند و از آنها به عنون توانمند یاد کرده‌اند هیچ‌کدام به آثار آقای هنرجو رای نداده‌اند.

معیار برای انتخاب آثار بیشتر از هر چیز خود آثار بوده است و در بین شاعرانی که انتخاب شده‌اند (به تعبیر آقای هنرجو) نوقلمی نیست. این که کسی سابقه کاری‌اش کمتر از دیگری باشد دلیل بر نوقلم و ضعف کار او نسبت به کسی که از او چند سال پیشتر کار را شروع کرده نیست. جوان‌ترین برگزیده بخش نوجوان شاید آقای فاضل ترکمن باشند که قوی‌ترین کارها را د راین بخش داشته‌اند حتی اگر قرار بر رتبه‌بندی می‌شد چه بسا ایشان نفر او جشنواره هم می‌شدند.

حالا گناه ایشان چیست که ۱۱ سال پیش اولین اثرش را چاپ کرده و ۱۲ جلد کتاب شعر چاپ شده و زیر چاپ دارد و شعرش برتر از کسی است که ۲۰ سال سابقه دارد؟ تکلیف داوران در این میان چیست؟‌ آیا باید سال آغاز به کار یک شاعر را در نظر می‌گرفتند یا قوت و ضعف شعر را؟ شاید گناه داوران بی‌توجهی به بعضی تلفن‌ها و در خواست‌هایی بوده که امتیاز می‌خواسته‌اند و پیشاپیش خود را برگزیده می‌دانستند.

غرض از نوشتن این متن نه پاسخ دادن به انتقاد که انتقاد حق هر کس است بلکه پاسخ به صحبت‌هایی‌ست که از سر دلسوزی نبوده و بیشتر جنبه شخصی داشته است.

با این حال اگر آقای هنرجو مایل باشند و بفرمایند، داوران شعر نوجوان این آمادگی را دارند که در نشستی، چه خصوصی و چه عمومی به بررسی شعر شاعران برگزیده و شعرهای ایشان بپردازند و دلایل انتخاب آثار و عدم انتخاب آثار ایشان را به تفضیل بیان کنند.  

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =