۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳
رئیس جمهور 21 ساله

هرچند یک سال پیش شهروندان سوری فراوانی خواهان کنار رفتن اسد از قدرت بودند، اما به نظر می رسد با تحولات رخ داده امروز بسیاری از مخالفین به صف موافقین استمرار حکومت بشار پیوسته اند.

 

سعید جعفری پویا
بیش از هشتاد و هشت درصد مردم سوریه تصمیم گرفتند بشار اسد برای 21 سال رئیس‌جمهور این کشور باقی بماند. بشار حافظ اسد که از 14 سال پیش و از زمان فوت پدرش اداره سوریه را بر عهده داشت، حال در انتخاباتی رقابتی با کسب آرای حدود 90 درصد مردم این کشور هفت سال دیگر هم در این سمت باقی خواهد ماند. در شرایطی که شاید دو سال پیش چنین وضعیتی برای اسد متصور نبود و بسیاری از سوریه پسا اسد سخن می‌گفتند، حال با اعلام نتایج انتخابات مردم این کشور به خیابان‌ها آمدند و استمرار حکومت اسد را جشن گرفتند، جشن به این امید که ثبات بار دیگر به این کشور بازگردد و جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی از این سرزمین رخت بندد.

نتایج انتخابات

طبق اعلام محمد جهاد اللحام، رئیس مجلس سوریه 10 میلیون و 319 و 703 نفر از شهروندان سوریه تصمیم گرفتند بشار اسد را در این پست ابقا کنند. با این تفاسیر بشار اسد با کسب 88.7 درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه شد. پس از اسد حسنان النوری با 500 هزار و 279 رأی (3.8 درصد) نفر دوم و ماهر عبدالحفیظ حجار با 372 هزار و 301 رأی (3.2 درصد) جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

کمیته عالی قضایی انتخابات ریاست جمهوری سوریه هم پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد: از 15 میلیون و 840 هزار و 575 نفر که در انتخابات سوریه واجد شرایط رأی دادن بودند 11 میلیون و 634 هزار و 412 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. میزان مشارکت مردم سوریه در انتخابات 73.42 درصد بوده است همچنین میزان آرای باطله نیز درصد بوده است.

فصل الخطاب رأی مردم است

 آقای رئیس‌جمهور در نخستین اظهاراتش پس از اعلام نتایج اظهار داشت: بسیاری از کشورهای جهان تلاش داشتند مانع از برگزاری انتخابات شود، این در حالی است که آرای مردم فصل الخطاب است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وی همچنین می‌افزاید: بعد از این انتخابات، غرب قدرت و توان خود را از دست می‌دهد و دولت‌های مزدور غرب نیز نیرو و توان خود را از دست خواهند داد. اسد البته از ایران هم تشکر ویژه‌ای می‌کند و می‌گوید: بسیار خوشحالیم که سیاست‌های ایران در قبال سوریه پایدار است، اما آنچه برای ما حائز اهمیت است تغییر سیاست‌های دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس است، چرا که رفتار آن‌ها به طور مستقیم بر رخدادهای سوریه اثر می‌گذارد.

واکنش‌ها به اعلام نتایج

واکنش‌ها به اعلام نتایج انتخابات سوریه دو گونه کاملاً متفاوت بود. کشورهای غربی هر کدام به نوعی نتیجه این انتخابات و حتی ذات برگزاری آن را زیر سؤال بردند و آن را فاقد مشروعیت خواندند، از سوی دیگر اما دوستان اسد با تبریک به بشار، از جهانیان خواستند که به نظر و رأی مردم سوریه احترام بگذارند.  در همین راستا کاخ سفید، با این ادعا که انتخابات ریاست جمهوری در سوریه "ننگ" است اعلام کرد که این انتخابات به دور از واقعیت بوده است و مشارکت سیاسی در آن صورت نگرفته است. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که بشار اسد امروز از اعتبار بیشتری نسبت به روز گذشته برخوردار نیست. در همین راستا جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز این انتخابات را "اهانت و تقلب" دانست.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز مدعی شد، انتخابات ریاست جمهوری روز سه‌شنبه در سوریه انجام شد قانونی نیست و به تلاش‌های سیاسی جهت دستیابی به راه‌حلی برای "درگیری‌های هولناک در سوریه" لطمه وارد می‌کند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز اظهار کرد که نتایج این انتخابات از قبل مشخص بوده است و به انتظار نشستن برای اعلام نتایج بی‌دلیل بوده است.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز با بیان اینکه رأی‌دهندگان سوری می‌توانستند بین بشار و بشار را یکی را انتخاب کنند اعلام کرد، هدف کسانی که خواهان دمکراسی در سوریه هستند دستیابی به توافق سیاسی است و این امر بسیار دشوار است. ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم برگزاری این انتخابات را توهین به افرادی دانست که خواهان آزادی در سوریه هستند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز با این ادعا که در انتخابات سوریه به معیارهای بین‌المللی شفافیت و آزادی احترام نگذاشته شده است اعلام کرد که هیچ یک از کشورهایی ناتو نتایج این انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت.

سازمان ملل نیز با بیان اینکه برگزاری انتخابات تمام تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه را از بین می‌برد هشدار داد که این انتخابات می‌توانند جنگ داخلی در سوریه را تشدید کنند.

این در حالی است که الکساندر الکساندروف، معاون اول رئیس کمیسیون قانون‌گذاری در شورای فدرال روسیه عنوان داشت ما هیچ تردیدی نسبت به قانونی بودن انتخابات سوریه نداریم.

وی عنوان داشت: آنچه که برخی از مسئولان در غرب می‌گویند به این معنا نیست که تمام غرب این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد. اکثر مردم در غرب آگاه بوده و در آینده این انتخابات را به رسمیت خواهند شناخت.

علاءالدین بروجردی هم از سوی مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضاییه به بشار اسد تبریک گفت. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین از کشته شدن چندین نفر در فرآیند انتخابات ابراز تأسف و ناراحتی کرد و افزود که جمهوری اسلامی ایران به چنین ملتی و چنین رئیس‌جمهوری که تا این حد مسئولیت‌پذیر هستند افتخار می‌کنیم. این پیروزی، پیروزی همه ملت سوریه، ملت ایران و همه کسانی است که در کنار سوریه هستند.

این نماینده مجلس همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد که حضور بشار اسد شرایط این کشور را بهبود خواهد بخشید.

در همین راستا حسان النوری، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به دلیل "کسب اعتماد ارزشمندی از مردم سوریه" تبریک گفته و اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری به صورت شفاف برگزار شد و برگزاری این انتخابات یک پیروزی ملی برای تمام سوری‌ها است.

النوری همچنین می‌افزاید: مردم سوریه توانستند بزرگ‌ترین توطئه که تاریخ آن‌ها را هدف قرار داده بود در هم بشکنند و من نیز سربازی در پشت ارتش سوریه بوده و به وطن خدمت خواهم کرد.

تحلیل رخداد

هرچند کشورهای غربی از نتایج حاصله در انتخابات راضی نیستند و این نارضایتی را به وضوح به نمایش گذاشته‌اند، اما با رصد افکار عمومی، گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین حوزه‌های رأی‌گیری سوریه به نظر می‌رسد شرایط برای اسد تغییر کرده است. هرچند شاید تا یک سال پیش شهروندان سوری زیادی خواهان پایان حکومت اسد هستند، اما گویی با مشاهده پیچیده‌تر شدن اوضاع و همچنین افزایش نقش‌آفرینی گروه‌های رادیکالی و تندرو، بخش قابل‌توجهی از مخالفین دیروز اسد با استمرار حضور او تن داده و به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. حال باید منتظر ماند و دید آیا اسد می‌تواند مخالفان تغییر موضع داده را راضی نگاه دارد؟

49308

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    وقتی کسی 21سال رئیس جمهور باشه یعنی دیکتاتوری
    • میثم IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      29 86
      دیکتاتوری که با رای مردم سرکار باشد، اسمش میشه رئیس جمهور... شاهمردم بخشیده، شاه قلیامثال من و شما نمی بخشه جالبه
    • ali A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      29 88
      اگه دیکتاتوری هم باشه به صد تا دموکراسی از نوع غربی می ارزد.برای مثال دموکراسی خنده دار در اوکراین که غربیها پیاده کردن و خنده دارتر از اون دموکراسی در کانادا که در عمل مستعمره انگلیسه و جاده صاف کن غربیهاست و... .اقا زرق و برق غرب باعث نشه حقایق رو نبینین
    • رستاخیز عقلی A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      12 19
      من جدا موندم چرا هی اصرار میکنید حرف خودتونو بگین؟؟؟؟؟ بابا بفهمید و قبول کنید مردم سوریه بشار اسد رو میخوان همانطوری که مردم ایران روحانی رو خواستن عجب آدمایی هستینا از یه طرف میگین حرف مردم باید معیار باشه از اون طرفم کاملا به خواسته های مردم و انتخابشون دهن کجی میکنید و میگین مردم سوریه نفهمن که به بشار اسد رای دادن آخه شما بهتر میدونید یا مردم سوریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والا یکم فکر کنید بسه این قدر بی فکری دولت اکنون دولت تعقل هست پس شما هم یکم اون عقلتون رو به کار بندازید خبر آنلاین ممنون میشیم اگه چاپ کنی
    • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      23 6
      جناب میثم خان پس با این حساب حسنی مبارک واقعا رئیس جمهور بر حق بود چون در یک انتخابات تک نفره هر دوره رای میاورد. جالبه که در ایران واسه یک عده قلیلی همیشه مرغ همسایه قازه. شما یا اطلاعاتت کمه یا شامل این ضرب المثل میشین
    • بی نام KR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      17 8
      خوب راست می گه دیکتاتوریه دیگه. همه کشورها قانونی دارن که نمی ذاره یه نفر بیش از دو دوره متوالی کاندید ریاست جمهوری بشه. وقتی همچین قانونی نیست دیکتاتور می تونه قدرت خودش رو جا بندازه و انتخابات می شه فرمایشی
    • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      17 3
      نه میثم خان اسمش نمشه دموکراسی حتی بر فرض هم اگر با رای مردم باشه میشه دیکتاتوری اکثریت. با منطق شما پس صدام هم که ارا 99 درصدی داشت دموکراتیک ترین رهبر خاورمیانه بود و از همه دموکرات تر هم لابد هیتلر بود. از خواب خرگوشی بلند شید. این نوع حکومت های مادام العمر وهن جمهوریت و دموکراسی است.
    • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      3 3
      اين كسايي كه به ميثم راي مثبت و منفي دادند، اصلا متوجه شدند ايشون چي نوشته؟
  • افشين A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    درود بر ولاديمير پوتين و بشار اسد ، دو فردي كه در چند ماه اخير كركره ي اردوگاه غرب و سردسته ي آنها، آمريكاي جهانخوار را پايين كشيدند.
  • سالار A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    54 8
    انتخابات فرمایشی اسد برای 21 سال . انتخابات مهندسی شده در روسیه توسط پوتین باز هم با وجود این دیکتاتورها یک دمکراسی مدنی در این کشورها وجود دارد. جوانان بیچاره ایرانی باید سوار قایقق به سمت استرالیا برونند تا همین یک لقمه را گیر بیاورنند.. ما کجای کار هستیم
  • رحمانی A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    41 4
    اسد چندی از سواری خسته شد پیاده روی کرد و حالا دوباره سوار شد . حالی می کند این اسد دمشقی
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    16 5
    رای آوردن بشار اسد اشتباهی بزرگ بود. مزخرف بود .رای آوردنش باعث تنشی دوباره میشود.
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    2 1
    زنده باد مخالفین اسد