فارس نوشت:

معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی گفت: با مشکلات موجود در حوزه مبارزه کفه ترازو در بخش مواد دخانی به سمت قاچاق سنگین‌تر شده است.

فتح‌الله زمانیان بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی منطقه‌ای قاچاق کالا و ارز که در شرکت آرین توتون صنعت شهرستان سلطانیه برگزار شد، به تاثیرات عمیق قاچاق کالا و ارز بر همه ابعاد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: قاچاق کالا نه تنها بر اقتصاد بلکه بر فرهنگ و سیاست هم تاثیرگذار است.

وی کاهش اشتغال، کاهش درآمد ارزی دولت و ضعف‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد را از تاثیرات ابتدایی قاچاق کالا دانست و تصریح کرد: قاچاق کالا ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز جامعه محسوب می‌شود.

این مسئول قاچاق سلاح، مهمات جنگی، مشروبات الکلی و ابزارهای غیراخلاقی را از جمله اقلامی اعلام کرد که منجر به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی شده و مشکلات روانی را موجب می‌شود.

معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی نیروی انتظامی تاکید کرد: موضوع مبارزه با قاچاق کالا بدون توجه به میزان و منطقه وقوع آن مورد توجه پلیس قرار دارد که مواد دخانی هم یکی از این اقلام محسوب می‌شود.

این مسئول میزان مصرف سیگار را در ایران حدود ۶۲ میلیارد نخ اعلام کرد و گفت: مواد دخانی تولیدی داخل و وارداتی از مجاری قانونی کشور حدود ۴۵ میلیارد نخ است و مابقی نیازهای این بازار از طریق قاچاق تامین می‌شود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری نشست‌هایی با این موضوع در کشور ادامه داد: توقف این نشست‌ها منجر به سنگین شدن قاچاق مواد دخانی شده است.

زمانیان با بیان اینکه بعد از تقسیم کار حوزه دخانیات متولی دلسوز وجود ندارد، افزود: بخش‌های حاکمیتی ابراز و بخش تصدی‌گری اختیارات اقدام موثر در این حوزه را ندارند به نحوی که در بررسی پرونده‌های قاچاق مواد دخانی مشکلاتی بروز کرده و هیچ کدام از این بخش‌ها هم حاضر نیستند، کوتاه بیایند.

وی تامین کالای مصرفی مردم را از وظایف متولیان دانست و بیان داشت: هر چه قدر در این حوزه تعلل وجود داشته باشد تولیدکننده داخلی مجبور به عقب‌نشینی از بازار به نفع تولیدکننده خارجی خواهد بود.

معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی نیروی انتظامی به فعالیت ۱۶ درصدی شرکت آرین توتون صنعت اشاره و تاکید کرد: اگر نتوان این شرکت را به حداکثر ظرفیت خود رساند بدون شک همین ظرفیت فعال هم در آینده از دست می‌رود.

این مسئول حک شدن تصاویر البته منطبق با قوانین بین‌المللی را بر روی سیگارها یکی از مشکلات این حوزه اعلام کرد و گفت: جای این سیگارها را در بازار مصرف سیگارهای به مراتب بی‌کیفیت خارجی گرفته است و این موضوع باید در ارائه آمارهای مصرف سیگار لحاظ شود چرا که صاحبان تولیدات بدون برچسب خطر این طور تبلیغ می‌کنند که مصرف آن‌ها بی‌خطر است و باید مستحضر بود که یکی از دلایل کاهش مصرف سیگار گرایش ایجاد شده به سمت مصرف سیگارهای بدون برچسب است.

زمانیان با اذعان به عدم وجود آمار واقعی قاچاق در کشور تصریح کرد: هر چه قدر هم در این حوزه مبارزه انجام شود نمی‌توان به میزان واقعی قاچاق در این حوزه وارد شد چراکه بانیان قاچاق با برنامه‌ریزی وارد این کار شده‌اند.

وی با اشاره به درآمد بالای دولت از تولیدات مواد دخانی در کشور افزود: هر چند کسی بانی تبلیغ مصرف سیگار نیست ولی حمایت از تولیدات داخلی در این حوزه لازم است چرا که منافع ناشی از این فعالیت نصیب کشور خودمان می‌شود.

معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی نیروی انتظامی، پلیس را یک طرف مبارزه با کالاهای قاچاق اعلام کرد و گفت: این طرح نیاز به همکاری ارگان‌های دیگری در بعد پاسخگویی به سایر ابعاد دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول به دیدگاه جاافتاده در کشور در مورد ترانزیت کالا و منافع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن اشاره کرد و بیان داشت: باید متوجه بود که این ترانزیت لایه‌های پنهانی از جمله تخلیه بار قاچاق هم در مبادی ورودی و خروجی هم دارد و باید روشن شود که ترانزیت کالا به چه قیمتی انجام می‌شود.

زمانیان با اشاره به درآمد بالای قاچاق کالا تاکید کرد: اغلب پرونده‌های قاچاق کالا در مرحله رسیدگی توسط وکلای قدر تبرئه می‌شوند.

وی با یادآوری مشکلات موجود کشور در حوزه دخانیات ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در انبارها وجود دارد که در حال نابودی هستند و این در حالی است که ۵۰ درصد حاصل از فروش این کالاها باید به بانیان مبارزه با قاچاق کالا پرداخت شود و از قضا این منابع در تامین اعتبارات نقش مهمی ایفا می‌کنند.

معاون مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی نیروی انتظامی نرخ‌گذاری قیمت سیگار در مرحله بعد از کشف را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و ادامه داد: جریمه در نظر گرفته شده برای قاچاق مواد دخانی با جرم متناسب نبوده و بازدارنده نیست.

این مسئول تاکید کرد: حوزه مبارزه با قاچاق کالا از جمله مواد دخانی یک زنجیره به هم پیوسته و نیازمند همکاری بسیاری از ارگان‌ها است.

زمانیان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تبلیغات مواد دخانی افزود: وارد عمل شدن در این حوزه نیازمند ظرافت خاص خود است که باید مورد توجه بانیان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مصرف سیگار در کشور افزایش یافته و سن مصرف‌کنندگان در حال کاهش است.

وی با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی مواد دخانی به عنوان یکی از راه‌کارهای کاهش مشکلات و جرائم اجتماعی ادامه داد: هیچ کس حامی شرکت‌های خارجی تولیدکننده سیگار نیست و مسئولان به مشکلات این حوزه آشنایی دارند ولی آنچه که باید مدنظر قرار گیرد این است که اگر می‌خواهید خارجی‌ها جای شما را در بازار مصرف نگیرند باید پیگیر مسائل باشید.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =