ایسنا نوشت:

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ۲۰ سال آینده شاهد رشد منفی جمعیت ایران خواهیم بود.

دکترمحمد اسحاقی، در نشست کشوری رویکردهای دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس که برای ارتقای نرخ باروری کل کشور در مشهد برگزار شد، عنوان کرد: هدف تبیین سیاست‌های جمعیتی تعادل پویای ساختار کلی جمعیت است.

وی اظهارکرد: تقریبا تمام کشورهای توسعه‌‌یافته و در حال توسعه با مشکلات جمعیتی مواجه هستند که در این موضوع فقط تعداد انسان‌ها مطرح نیست؛ بلکه مسائل اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی نیز در آن دخیل است.

وی با اشاره به اینکه میزان شاخص ناخالص تجدید نسل در کشور که نشان‌دهنده‌ میزان دخترزایی است، از سه درصد در سال ۶۷ به ۰.۷۸ درصد در سال ۹۰ تغییر یافته است، عنوان کرد: کاهش باروری در کشور فراگیر است؛ در میان کشورهای آسیایی شاهد سقوط آبشاری ایران از نظر جمعیتی هستیم.

اسحاقی با بیان اینکه ایران پس از آلبانی در میان کشورهای اسلامی، پایین‌ترین نرخ باروری را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: براساس مطالعات جمعیتی که صورت گرفته است در حال از دست دادن بدنه جوان کشور هستیم.

تاخیر و تقلیل فرزندآوری از عوامل کاهش میزان باروری است

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عوامل اصلی کاهش میزان باروری اظهار کرد: دخالت دولت در تصویب قوانین مشوق کاهش جمعیت، توسعه شهرنشینی، توسعه اشتغال زنان، افزایش سن ازدواج، تغییر و تقلیل در فرزندآوری و افزایش میزان باسوادی زنان از جمله این عوامل به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور ما در گذار دوم جمعیتی قرار دارد با چالش‌های جمعیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی روبه‌روست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مفهوم سبک زندگی و نگرش نسبت به ازدواج و فرزندآوری تغییر کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر امید به زندگی در میان ایرانیان به حدود ۷۳ سال رسیده که بر اساس پیش‌بینی‌ها ممکن است شاهد افزایش این سن نیز باشیم.

وی اظهار کرد: ۲۲۰ هزار سقط جنین در سال ۹۱ انجام شد که تنها ۷۰۰۰ مورد آن با مجوز قانونی بوده است.

اسحاقی عنوان کرد: از مجموع ۱۵۰ هزار طلاق صورت گرفته در سال ۹۱، حدود ۱۲۹ هزار فقره مربوط به زنانی است که در سن باروری خود قرار دارند.

ایران دربازه زمانی شانس جمعیتی قرار دارد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران در یک بازه زمانی شانس جمعیتی قرار دارد، اظهار کرد: تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر جلوگیری از کاهش نرخ باروری کل و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی و اقتضائات کشور است.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی، تدوین سیاست‌ها و مقررات حمایتی و تشویقی برای دست‌یابی به نرخ باوری مناسب، سبک زندگی صحیح، مدیریت جامع فرابخشی، آمایش مستمر جمعیتی در کشور و تدوین سیاست‌های مهاجرتی از جمله راهکارهای ملی برای کاهش میزان باروری است.

وی با اشاره به اینکه در کوتاه‌مدت انفجار جمعیتی رخ نمی‌دهد، عنوان کرد: باید موانع پیش پای خانواده‌ها برای فرزندآوری برداشته شود، تبیین مشکلات بارداری با نگرش سلامت و مرزهای بهداشت مربوط به کارشناسان این حوزه است.

 

23503

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    41 2
    یکی یه زن برام پیدا کنه که راضی بشه توی چادر زندگی کنه و نون و ماست بخوره و هر دوسال یکبار لباس بخواد و قول بده مریض نشه من دوجین بچه میارم. البته تا الان فکر نکرده بودم بچه هام هم باید همین خصوصیت ها رو داشته باشن