فارس نوشت:

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه حساب مدیران میانی صنعت خودروسازی از مدیران عالی این صنعت جدا است، گفت: فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دنیا طوری است که قیمت ثابت باقی بماند ولی در ایران نه تنها قیمت خودرو بالا می‌رود، بلکه زیان خودروسازان نیز از جیب مردم جبران می‌شود.

شجاعی‌فرد در میزگرد قیمت‌گذاری خودرو در شبکه خبر با بیان اینکه زیان صنعت خودروسازی در سال ۹۱ حدود ۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۲ نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود، اظهار داشت: باید به این مسئله پاسخ داده شود که در سال‌هایی که خودروسازان چند برابر این ارقام سود می‌کردند، با این سودها چه کار کردند؟

وی این سوال را مطرح کرد که در زمانی که حاشیه سود خودروسازان ۴۰ درصد و بیشتر بود و پراید با تیراژ ۶۵۰ هزار دستگاه تولید می‌شد، این سودها دست چه کسی می‌رفت که حالا نمی‌تواند ۴ هزار میلیارد تومان را برگرداند؟

شجاعی فرد ادامه داد: در برخی کشورها که استراتژی سنگینی برای صنعت خودرو دارند به مدت کوتاهی توقف واردات صورت می‌گیرد، وگرنه در هیچ ‌جای دیگر دنیا اینطور نیست که واردات خودرو با مشکل همراه باشد.

وی با اشاره به این استدلال خودروسازان که باید نرخ سود بانکی در قیمت خودرو لحاظ شود، گفت: خودروسازان می‌گویند نرخ سود بانکی باید کاهش یابد تا قیمت خودرو پائین آید، ولی همین خودروسازان، جلوتر از تولید از مردم پول دریافت می‌کنند، پس با این پول‌ها چه کاری را انجام می‌دهند که باز هم برای ادامه تولید به هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند؟

این استاد دانشگاه با اشاره به سرمایه‌گذاری خودروسازان در فعالیت‌های بانکی و یا خرید شرکت راه‌آهن، گفت: در این شرایط، طبیعی است که خودروسازان از عهده تولید برنمی‌آیند و با وجود افزایش تیراژ تولید، قیمت خودرو پائین نمی‌آید، بلکه باز هم دنبال افزایش قیمت نسبت به سال قبل هستند.

وی تأکید کرد:‌ یک بنگاه اقتصادی وقتی به دنبال اصلاح ضررش باشد، شیب تولیدش را اصلاح می‌کند و قیمت را افزایش نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه استدلال خودروسازان در مورد نرخ ارز و مسائل دیگر تأثیرگذار در قیمت خودرو مبنای علمی ندارد، در واکنش به تغییر قیمت خودرو در شورای رقابت گفت: چطور در مدت یک ماه می‌شود 5 درصد به قیمت‌های قبلی خودرو اضافه کرد، مبنای علمی و بازرگانی و اقتصادی این کار چه بوده است؟

شجاعی فرد تصریح کرد: اگر نرخ دلار را ۳ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت خودروهای ایرانی در بازارهای جهانی نصف قیمتی است که در حال حاضر در ایران لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو تحت تأثیر بازار و نورچشمی‌هاست، گفت: عده خاصی نباید ضرر کنند و به همین خاطر مردم باید ضرر آن‌ها را پرداخت کنند.

وی با اشاره به پراید به عنوان خودرویی که تولید آن سابقه تاریخی دارد، گفت: قیمت این محصول از ۷ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رسیده و باز هم شرکت سایپا می‌گوید که قیمت این خودرو باید بالاتر از این رقم باشد.

شجاعی‌فرد در ادامه تأکید کرد: حساب مدیران متوسط به پائین صنعت خودروسازی جدا از دیگر مدیران این صنعت است، زیرا مدیران میانی خون دل خورده‌اند، ولی مدیریت سطح بالای خودروسازان طوری عمل کرده‌اند که در یک دوره زمانی، یک شرکت سودده که جزء ۱۴ شرکت برتر دنیا قرار داشته، ایران را به سومین کشور دنیا در کاهش تولید تبدیل کرده است.

وی تأکید کرد: نباید به افزایش قیمت خودرو تن داده شود و این کار غیر منصفانه است.

وی با اشاره به این توجیه خودروسازان که قیمت مواد اولیه چند برابر شده است، گفت: در دنیا مدل قیمت‌گذاری خودرو به گونه‌ای است که قیمت خودرو برابر است با هزینه تمام شده به اضافه سود خودروسازها.

وی تصریح کرد: خودروسازان در دنیا سعی می‌کنند قیمت محصولاتشان را ثابت نگه دارند و در این شرایط نرخ سود خودروسازان جهانی بین ۴ تا ۶ درصد است، ولی در ایران به جای اینکه با افزایش هزینه، از میزان سود خود کم کنند، تا قیمت خودرو ثابت بماند، هزینه را به مردم تحمیل می‌کنند و نه تنها قیمت را افزایش می‌دهند، بلکه می‌خواهند سودشان نیز افزایش یابد تا ضررشان جبران شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر خودروسازان در سال ۹۱ و ۹۲ ضرر کرده‌اند، نباید امروز این زیان را از مشتری دریافت کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    7 0
    اره عزیزم این مدیران مخصوصا ایران خودرو وسایپا سودهای میلیاردی دارند به جیب میزنند وکسی هم جلودارشون نیست چون دست مافیا درکار هستش وملت هم اونها رومیشناسند ولی کسی جرات گفتنش رونداره............؟؟ افسوس که ازمسلمانی فقط اسمش روداریم....................
  • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 0
    اصلا کي گفته که دو سال قبل ضرر کردن؟؟؟؟خودروسازها اگر 30 درصد به بالا سود نکنن ميگن ما ضرر کرديم.
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    3 0
    کدام ضرر استاد دانشگاه
  • اکبرآقا A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 0
    سالهاست این حرفها رو می شنویم و قیمت ماشین هم گرونتر میشه، فایده ای نداره.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    20 0
    سالهاست که این صحبت ها انجام میشه ولی هیچ وقت موثر نبوده. به نظر من باید خودروسازی رو تعطیل کرد و به واردات خودرو پرداخت. سالی 20000 هزار کشته هزینه ایست که مردم می پردازند.
  • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    3 0
    احسنت حرف دل مارو زدیداین خودرو سازهای داخلی عامل مرگ بیش از 20000نفر در جاده ها هستند هم جون مردم رو میگیرند هم پول مردم رو
  • حمیدرضا پیری A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    کی میگه در سال 91 و 92 ضرر کردن؟ اگر ضرر میکنن چرا همین خودروها رو به یک سوم قیمت میدادن به کشورهای همسایه؟ چرا باید مردم تاوان بی مدیریتی و سهل انگاری به ظاهر مدیران صنعت بنجل سازی رو بدن؟ وقتی مه یک شبه در دولت قبلی با یه مصوبه 300 درصد قیمتهاشون رو بردن بالا مردم هرچقدر اعتراض کردن کسی گوش نکرد و با کمال پر رویی و گستاخی بازم میگن ضرر کردیم؟ به خدا قسم دروغه به تمام مقدسات دروغ محضه و هیچ ضرری نکردن و فقط بخاطر عوارض ناروایی هستش که در حاشیه پرداخت میکنن به نهادها و همچنین حقوق ها و پاداش های باد آورده مدیران ارشد این صنعت بنجل سازی. فایده ای نداره و صدامون به جایی فقط خدا. داعش با تیر و شمشیر قتل عام میکنه اینها با محصولات بنجل و غیر استاندارد. خدا ازتون نگذره . خواهشا منتشر کنید
  • مصطفی A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    2 0
    مجری برنامه هم آخر گفت سزای گرون فروش نخریدنه
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    4 0
    با این اشغال هایی که اینها تولید می کنند همین همه براشون خیلی زیاده
  • صادق US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    یعنی هیچ کس نیست به خواسته مردم توجه کنه. فکر کنم نارضایتی مردم از صنعت خودروسازی جزء معدود مواردی که همه مردم کارمند و کارگر و بی سواد و تحصیلکرده و پولدار و بی پول و اصلاح طلب و اصولگرا و زن و مرد و... توش اتفاق نظر دارن. فکر نکنم این موضوع نیاز به نظرسنجی و رای گیری داشته باشه. پس کجان نمــــــــــــــایندگان مردم و مسؤولان که تا طقی به طوقی میخوره خودشون رو نوکر و خادم و خاک پای مردم میدونن
  • الیاس A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    آقایون اگر میخواهید ماشین بخرید تو رو خدا برید ماشین خارجی ارزون قیمت بخرید اما پول به این ایران خودرو و سایپای دزد ندهید. با 30 تومن پول میتونید یه ماشین خارجی بخرید ممکنه شکلش به قشنگی 206 نباشه اما وقتی سوارش میشی میفهمی محصولات ایران خودرو و سایپا چه آشغالیه
  • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    فردا یا ترور میشوی یا حذفت میکنند.
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    صنعتی انحصاری که راهکارش عدم حمایت بی رویه دولت ازآنهاست و آزادی واردات
  • رضايي A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    گل گفتی ... اما کیه که جلو اینا بگیره؟؟؟ هی دارن افزایش میدن الان پراید شده رویا واسه خیلی ها
  • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 2
    اين آقاي شجاي فرد هميشه با خودروسازان داخلي مشکل داشته
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    اینکه شناسایی کرده اید سودها را کجا میبرند و چه میکنند خیلی کار بزرگی بود. چون اینها فقط میگن ضرر میکنیم و از جیبمان داریم خرج میکنیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    فقط باید اعتصاب کنیم علیه خودروسازه آماده باشید
  • محمد A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    کاملا درسته اقای دکتر ولی متاسفانه مسولان دولتی مخصوصا شخص وزیر نظری خلاف نظر شما دارن
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    خودرو سازان با حمایت دولت و مجلس شدن مثل راهزنهای قدیم الایام که هم جان مردم را میگرفتند و هم مالشان را و دلیل کارشان را هم بیکاری خود عنوان میکردند.خودروسازان هم جان و هم مال مردم را میگیرند و در مباحثات با کارشناسان هم وقتی از همه لحاظ کم میاورند با امارهای عجیب کارافرینی800هزار کارگر را دلیل وجودی خودشان عنوان میکنند. وبا زبان بی زبانی به مردم میفهمانند که باید بسوزین و بسازین
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    خدا پدر و مادرت را بیامرزد
  • اردبيل شهريمده IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    آقايي مدرس دانشگاه، از كي تا حالا خودرو سازان ضررده شده اند ،فرا فكني نكن لطفا ، پرايدي كه با بهترين آپشن هاش با تمام جزيياتش كمتر از 11 تومن تموم ميشه اونوقت 22 تومن دست خريدار ميرسه اين كجاش ضرردهي هست
  • ياسر A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    بقول گيلانيها تي دل مي دل جا خوشتر. حرفايي ميزنيا استاد
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اولین بار هست که چنین موضوعی اینگونه مطرح شده. خوب شد که مشخص شد که سودها را کجا انباشته و سرمایه گذاری میکنند. خودشان که نم پس نمیدهند.