باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری بر ارسال کمک های فوری به مردم زلزله زده هائیتی تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، رئیس جمهوری آمریکا گفت: به تمامی ارکان دولت آمریکا دستور داده ام تا برای نجات جان آسیب دیدگان زلزله هائیتی، تلاشی سریع، هماهنگ و جدی آغاز کند.

وی گفت: این زلزله موجب تخریب بسیاری از ساختمان های هائیتی شده است و رسیدگی به فاجعه ای به این وسعت نیازمند استفاده از تمام ظرفیت جامعه آمریکاست.

رئیس جمهور آمریکا ضمن همدردی با مردم هائیتی، گفت: چندین نفر از اعضای امنیت ملی آمریکا در عملیات هماهنگ کمک رسانی به مردم هائیتی شرکت دارند و آن را هماهنگ می کنند.

وی گفت: به تمام مدیران به صراحت هشدار داده ام که موضوع زلزله در هائیتی باید در صدر اولویت های وزارتخانه های آنها قرار بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: این یکی از لحظه هایی است که رهبری آمریکا را می طلبد برای اتباع خودمان که در هائیتی هستند، برای مردم هائیتی که رنج زیادی متحمل شده اند و برای انسانیت.

وی گفت: ما متحد با همسایگان جنوبی مان می ایستیم با توجه به اینکه ممکن بود ما به جان آنها اوباما ضمن تاکید بر ارسال کمک های فوری به هائیتی گفت: در این مصیبت ما در کنار مردم کشور همسایه خود هستیم و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: با خبر شدم که نخستین محموله از کمک های بشردوستانه آمریکا امروز صبح (صبح روز پنجشنبه) وارد هائیتی شده است و نیروهای امدادی ما نیز در تمام طول شب گذشته به فعالیت مشغول بودند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: آمریکا برای نجات جان بازماندگان این حادثه از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد و با کار بیست و چهار ساعته تمام تلاش خود را برای آماده سازی فرودگاه های هائیتی بکار خواهیم بست.

اوباما در ادامه مهمترین نیازهای آسیب دیدگان زلزله هائیتی را لوازم پزشکی،دارو، مواد خوراکی و آب آشامیدنی دانست و گفت: برای فائق آمدن به مشکلات پیش رو، آمریکا با سازمان ملل، دولت هائیتی و نمایندگان تمامی کشورهایی که برای کمک به پوردوپرنس آمده اند، همکاری می کند.

اوباما کمک به اتباع آمریکا در هائیتی را یکی از اولویت های امداد رسانی نیروهای آمریکایی در هائیتی دانست و ادامه داد: اتباع آمریکایی زیادی در هائیتی زندگی می کنند که بی گمان به کمک احتیاج دارند و در همین جا از سفارت واشنگتن در پوردوپرنس می خواهم تا روند انتقال هر چه سریعتر آنها به آمریکا را فراهم کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای آنکه خویشاندان اتباع آمریکایی در هائیتی بتوانند از سرنوشت آنها آگاهی داشته باشند، دولت آمریکا یک خط تلفن ویژه و یک سایت اینترنتی در نظر گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: بر اثر زلزله روز سه شنبه، فرودگاه اصلی پایتخت هائیتی آسیبی جدی دیده است و ارسال کمک های بین المللی را با مشکل مواجه کرده است اما آمریکا در روزهای آینده کمک های زیادی به هائیتی ارسال خواهد کرد.

وی گفت: به منظور کمک به زلزله زدگانی که چیزی ندارند برای خوردن به کودکان خود بدهند، آمریکا هزاران تن مواد خوراکی و دارو ارسال کرده است و همچنین چندین کشتی حامل سایر کمک ها در مسیر هائیتی هستند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه نشست خبری خود از اعزام یک گروه از تفنگ داران آمریکایی به هائیتی خبر داد و گفت که کشورش برای کمک به آسیب دیدگان زلزله هائیتی، یکصد میلیون دلار (هفتاد میلیون یورو) بودجه در نظر گرفته است.

وی خاطر نشان کرد که این مبلغ شامل کمک های غذایی، دارویی و لوازم ضروری برای آسیب دیدگان است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر بازسازی ویرانی های هائیتی، افزود: از جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا خواسته ام که با سفر به ایالت فلوریدا با نمایندگان جامعه هائیتی در این ایالت دیدار و آنها را برای کمک به هموطنان خود بسیج کند.

اوباما گفت: به منظور هماهنگی در نحوه کمک رسانی به مردم هائیتی، آمریکا با سازمان ملل، کلاه آبی های مستقر در هائیتی و همچنین نظامیان برزیلی همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا ضمن تشکر از مردم کشورش که به زلزله زدگان هائیتی کمک کرده اند، با اعلام آدرس سایت اینترنتی کاخ سفید از مردم آمریکا و تمامی سازمان های بشر دوستانه خواست تا به آسیب دیدگان این زلزله کمک های بیشتری کنند.

باراک اوباما در پایان کنفرانس خبری خود خطاب به مردم هائیتی گفت: می دانم که مشکلاتی نیز در گذشته گریبان گیر شما (مردم هائیتی) بوده است و شما سال های سال با این مشکلات مبارزه کرده اید.

اوباما گفت: اکنون نیز می دانم که شما به کمک های زیادی احتیاج دارید. آمریکا در کنار شماست. تمام جهان در کنار شماست. شما ملت قوی و مقاومی هستید چرا که پیشتر نیز چنین حوادث طبیعی را تجربه و پس از آن کشورتان را بازسازی کرده اید و این ایمان شماست که بر مشکلات فائق خواهد شد. کمک ها خواهند رسید و کمک های بیشتری در راه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =