تسنیم نوشت:

نایب رئیس اتاق ایران گفت: مالکیت آب کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود تا مراقبت و حفاظت از آن نیز با دقتی بیشتر توسط بخش خصوصی انجام شود.

 محسن جلال‌پور در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و معدنی بخش خصوصی استان که با حضور رئیس سازمان محیط زیست در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، اظهار کرد: قانون جامع آب باید تعریف شود تا آب موجود در کشور مدیریت مناسبی داشته باشد.وی بیان کرد: سال قبل در چنین روزهایی منتظر بودیم که معصومه ابتکار این سمت و مسئولیت در محیط زیست را بپذیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه امیدواریم شرایطی فراهم شود که کشور در فعالیت‌های زیست محیطی سال‌های بعد رو به رشد باشد گفت: استان کرمان بر خلاف برخی استان‌ها با مشکل ریزگردها و یا مشکلات زیست محیطی کمتری روبرو است.

جلال‌پور با بیان اینکه اصلی‌ترین دغدغه کرمان بحث‌های مربوط به آب است، افزود: استان کرمان در مسائل آب گرفتار بحران جدی است .وی با اشاره به اینکه سنت 5هزار ساله نگهداری آب در ایران بعد از انقلاب با قانون توزیع عادلانه آب از بین رفت اظهار کرد: این قانون سبب تغییر مالکیت به سمت دولت شد و فضایی در کشور به وجود آمد که حراست از آن مشکل‌تر می‌شود.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر مالکیت آب در دست بخش خصوصی باشد، دقت‌ها بیشتر می‌شود.جلال‌پور با اشاره به وجود 400هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور اظهار کرد:در برخی مقاطع زمانی مجلس نیز متاسفانه با شرایط استفاده از این چاه‌های غیرمجاز موافقت کرد که به ضرر آب کشور بود.

وی راه اصلی برگشت به شرایط مدیریت آب درست را برگشت به مالکیتی که توسط خود مردم اتفاق افتد دانست و افزود: هر فردی در کشور به هر شکلی تاکنون توانسته آب را مصرف کرده است، به طور مثال آبی که در جنوب استان مصرف می‌شود می‌تواند بهره‌وری بهتری داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با تاکید بر اینکه آب تولیدی چند هزار تومانی با قیمت 150تومان مصرف می‌شود و تولید آن حاصلی برای مردم ندارد، گفت: آب باید به بخش خصوصی واگذار شود تا بهره بیشتری داشته باشد.

جلال‌پور افزود: باید بحث‌های فعالیت آب داران و شرایط و قانونی که قبلا در کشور بوده احیا شود.وی یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی را حفاظت از آب دانست و گفت:به نظر می‌رسد تجدید نظر جدی در قانون آب و مالکیت آن و در کنار آن تعریف قانون جامع آب در کشور باید هرچه سریع تر انجام شود.
نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: درخواست داریم رئیس سازمان محیط زیست کشور این مسئله را در شورای عالی آب دنبال کند .

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس محمدی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    6 0
    تقریبا تمام کشاورزی و دامپروری ایران در دست بخش خصوصی است؛ آیا در این بخش ها، منابع به درستی مورد استفاده قرار می گیرند؟ نفت و قیر و پتروشیمی را هم در چند سال گذشته به بخش خصوصی دادند و دیدیم که بزرگ ترین اختلاس های تاریخ ما رقم خورد... . سران اتاق بازرگانی می خواهند حیاتی ترین مواد و منابع کشور هم به کالا بدل شود تا سود بیشتری به جیب سرمایه داران کلان برود. در ضمن، قانون ملی شدن آب ها به سال 42 برمی گردد؛ پیش از آن هم هیچ گاه مالکیت آب در ایران در دست بخش خصوصی نبوده، اگرچه حق استفاده از آب های یک قنات یا چاه یا نهر عرفا به اشخاصی تعلق داشته است که امروزه هم چنین است.
  • عرفان RO ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 0
    گل بود به سبزه نيز آراسته شد...
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    7 0
    خدا این ها چطور مقام گرفتن مالکیت آب رو به بخش خصوصی بدین. اونم حتما اون قسمت بخس خصوصی که تو دلالی واردات فعالن؟
  • فرشاد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    10 0
    خان و خان بازی و ارباب و رعیتی داره به در تلنگر میزنه ، آب رو با رانت بدیم به بعضی از ما بهتران و منتظر بابک زنجانی های آبی باشیم.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    9 0
    دیگه از این تزهای مسخره ندید لطفا. حالا دیگه مونده یک عده از آب هم بخوان روغن پالم بگیرن.
  • محسن A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    1 0
    بعضی ها یا معنی خصوصی سازی را نمی دونن یا عادت دارن لقمه را دور سرشون بچرخونن. آقای محترم دولت هایی که در کوچکترین جزء زندگی مردم دخالت می کنن با چه رویی می خوان آب را خصوصی کنن؟ شما اول اون خصوصی سازی های پیشین را بزرگ کن، این قضیه پیش کش
  • سيدمجيد A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 0
    واگذاري مالكيت آب به بخش خصوصي با توجه به سوابق و تجربيات فقط منجر به افزايش قيمت آب شده و مطلقا هيچ تاثيري در مديريت و مصرف بهينه آب نخواهد داشت. نه اينكه دوستان بخش خصوصي همگي از مديران با تجربه و دلسوز نسبت به منابع طبيعي هستند به همين خاطر از الان معلومه چه سرنوشتي در انتظارمون هست. بجاي اينگونه پيشنهادات بچگانه به فكر لايروبي سدها باشيد تا حجم ذخيره آب را در مرحله اول افزايش بديد و دوم اينكه كانالهاي هدايتگر آب به سمت مخازن زير زميني درست كنيد تا به بحران نخوريم. اينجا ژاپن نيست كه همه دستگاهها در خدمت منافع ملي و مردم باشند اينجا جاييه كه دو سازمان دولتي بعد از سالها نتونستند به يك نظر مشترك در مورد مسوليت مديريت منابع طبعي برسند چه برسه به همكاري مشترك.
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    2 0
    75 درصد وزن بدن آبه. دیگه لطفا با آب شوخی نکنین......