درحالي که نظام بانکي ايران به سمتي پيش مي رود تا پرداخت هزينه هاي استفاده از خدمات الکترونيکي بانک ها را به مشتريان و فروشگاه ها منتقل کند، نظرسنجي خبرآنلاين نشان مي دهد که مردم خواهان پرداخت اين هزينه ها توسط بانک ها هستند.
يکي از مديران بانکي چندي قبل اعلام کرده بود، دوران «فرهنگ سازي» براي استفاده از خدمات الکترونيکي رايگان بانک ها به پايان رسيده است و بانک مرکزي تصميم دارد، هزينه هاي استفاده از اين خدمات را از خدمات گيرندگان دريافت کند.
پيش از اين استفاده از خدماتي مانند دريافت مانده حساب بانکي از بانک ها و يا جابه جايي پول هزينه هاي را به مشتريان بانک ها تحميل مي کرد ولي در فاز بعدي ارائه خدمات الکترونيکي، مغازه داراني که از دستگاه هاي پوز استفاده مي کنند نيز بايد هزينه هاي جديدي را براي استفاده از خدمات بانکي پرداخت کنند.
خبرآنلاين براي اطلاع از نظر مردم در مورد هزينه اين خدمات، نظرسنجي را ترتيب داده بود. براين اساس از ميان 21 هزار و 450 نفري که در اين نظرسنجي شرکت کردند، 74.9 درصد اعتقاد دارند همچنان بانک هاي کشور بايد اين هزينه ها را پرداخت کنند. سپرده هاي قرض الحسنه و سپرده هاي سرمايه گذاري مردم در بانک ها قرار دارد. به گفته سعيد ليلاز اقتصاددان، برآوردها نيز نشان مي دهد با توجه به اختلاف سود بانکي و نرخ تورم ساليانه از اين محل بين 20 تا 25 ميليارد تومان عايد بانک هاي کشور مي شود. برهمين اساس مردم نيز در نظرسنجي خبرآنلاين، هزينه استفاده از خدمات الکترونيکي بانک ها را متوجه همين نهادهاي مالي دانسته اند.
همچنين در اين نظرسنجي 10.4 دصد شرکت کنندگان نيز اعلام کرده اند که فروشگاه هايي که از دستگاه هاي پوز استفاده مي کنند، بايد هزينه هاي اين خدمات را پرداخت کنند. تنها 1.9 درصد از شرکت کنندگان در اين نظرسنجي هزينه هاي استفاده از خدمات الکترونيکي بانک ها را متوجه، مشتريان دانسته اند.
همچنين 12.9 درصد نيز راي به پرداخت اين هزينه توسط دولت داده اند.
3535
نظر شما