رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه توسعه صنعت و معدن کشور نیازمند استراتژی و راهبرد است، گفت: ایران بهترین بازار، منابع،‌ تاریخ،‌ ملت و مردم را دارد اما به دلیل نبود استراتژی دچار مشکل هستیم، از این‌رو حوزه صنعت و معدن باید براساس برنامه‌ریزی و استراتژی حرکت کند که این موضوع بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از خانه ملت، رضا رحمانی در نشست مشترک مجلس و دولت با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت کشور نبود راهبرد و استراتژی است، گفت: آقای جهانگیری سال ۷۹ دستور دادند که استراتژی صنعت نوشته شود اما دولت‌های بعد به آن توجه نکردند، از این‌رو دولت کنونی باید در این امور فعال شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نهم ادامه داد: کشور کره توسعه صنعتی خود را با ایران شروع کرد اما امروز این کشور توسعه‌یافته‌تر از ما است، این در حالی است که ایران بهترین بازار، منابع،‌ تاریخ،‌ ملت و مردم را دارد اما به دلیل نبود استراتژی دچارمشکل هستیم، از این‌رو حوزه صنعت و معدن باید براساس برنامه‌ریزی و استراتژی حرکت کند که این موضوع بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: براساس قانون ۱۵ درصد از منابع درآمدی بخش معدن باید به منابع معدن‌خیز اختصاص یابد. به طور مثال تنها میزان تولیدی شرکت مس در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۱۵ درصد آن مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان می‌شود که این اعتبار باید از سوی دولت به مناطق معدنی‌ اختصاص داده شده و در زیرساخت‌ها هزینه شود.

رحمانی ادامه داد: از طرف دیگر در شرایط کنونی برای اجرای پروژه‌های حوزه معدن به ۶ میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم. همچنین در بحث واردات اقلام اساسی باید گفت که میزان واردات در سال ۸۳ در حدود ۶۷ درصد مواد سرمایه‌ای بوده که این آمار در سال قبل به ۱۲ درصد رسیده است که این نشان‌دهنده وضعیت نامناسب در این حوزه است.

به گزارش خانه ملت رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس آمارها سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات تجهیزات مخابراتی و حدود ۲ میلیارد دلار واردات گوشی تلفن همراه صورت گرفته است که این مشکلات قطعاً تقصیر دولت یازدهم نیست، بلکه از دولت قبل آمده است، اما دولت یازدهم باید با تدبیر این امور را اصلاح کند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر DE ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    18 0
    هر چی خوندم چیزی راجع به "چرائی" توسعه یافته تر بودن کره و البته بقیه کشورها در مقایسه با ما، چیزی نبود این چه تیتیریه؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    20 1
    چرا نمیگی دزد ندارن
  • مازنی A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    14 0
    ما که دلیلش رو می دونیم, شما بگرد دنبال دلیلش
  • مهام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    15 0
    یعنی واردات گوشی مشکل محسوب میشود ؟ . مگر کشورهای دیگر واردات ندارند . همه کشورها نیازهای خود را از طریق واردات تامین میکنند. ما در تولید لوازم مخابراتی مزیت نسبی نداریم. پس واردات آن کاملا عاقلانه و اقتصادی و به صرفه است . در عوض باید مراقب باشیم فرش و پسته و زعفران و ... را از دست ندهیم.تعرفه گمرکی برای محصولاتی که ما در تولید آن مزیت نسبی نداریم خیانت به ملت و مصرف کنندگان است .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    15 0
    سي سال است كه ايران را با كشورهاي ديگر مقايسه مي كنيم. چه حاصلي داشته است؟ چون ما نمي خواهيم تن به تغيير دهيم پس نيازي هم به الگوبرداري نداريم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    13 0
    اگه ما بهتر بودیم، الان حداقل مثل کره بودیم...لطفا حرف های بی معنی نزنید...اگه مردم عاقلی بودیم، درست تلاش می کردیم...اگه عاقل بودیم، سوار پراید نمی شدیم...اگه عاقل بودیم، سالم بودیم و . . .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    16 0
    درست است که کشور کره پیشرفت کرد برای اینکه برنامه و استراتژی دارد. اما باید توجه کرد که ضمنا 1. کشور خود را به روی صنایع بزرگ کشورهای صنعتی به خصوص آمریکا باز گذاشت تا رفابت در داخل کشور حرف اول را بزند مثل کیاموتورز، هیوندای و سانگ یانگ که از تکنولوژی آمریکایی استفاده کرد. 2. شرکتهای خصوصی واقعا خصوصی بودند و از رانت برای شکل گیری خود استفاده نکردند و در اقتصاد رقابتی رشد کردند مثل سامسونگ و ال جی
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    12 0
    پس این برنامه های چهار ساله و بیست ساله و افق 1400 هیچکدام استراتژی نیستند.
    • مهام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      0 0
      یکی از اساتید مدیریت استراتژیک میگفت برنامه افق ۱۴۰۴ بیشتر آرزومندی است تا برنامه واقعی.هیچ واقع نگری و دید علمی در آن وجود ندارد و تنها برای رفع تکلیف با صرف میلیاردها تومان یک سند چندهزار صفحه ای برای مزین کردن دکور اتاق وزرا سرهم بندی شده است .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    17 0
    دلایلش مشخصه: 1نبود برنامه که توسط نخبگان تهیه شده باشه... 2پارتی بازی در استخدام افراد.شایسته سالاری نیست.نتیجه وضع اشفته در همه امور.فعلی ایران ..کسی که با پارتی بیاد قابل حسابرسی نیس و پارتیش نمیزاره..هرکاری خواست میکنه 3نبود عدالت وحق کپی رایت.برای شکوفایی ایده ها 4باند بازی در اداره جات و روزمره گی و نبود هدف گذاری 5ورودو دخالت سیاست در هر کاری.سیاست زدگی..نتیجه گوشه نشینی و مهاجرت نخبگان 6فساد مالی در سطح کلان..وفرار سرمایه گذار 7عدم تعامل مفید با دنیا.با شعار و افراط نمیشه انقلاب رو صادر کرد.اگه مردم دنیا ببینندکه ایرانی ها در رفاه هستندو عدالت هست.تفتیش عقاید نیست قانون بر همه حاکمه..حق الناس نیست.خودشون دنبال ما میآند 8دانشمند واستاد محترم باشه نه ستاره دار
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    6 0
    ایران بهترین بازار، منابع،‌ تاریخ،‌ ملت و مردم را دارد اما به دلیل نبود مسئولین باسواد دچار مشکل هستیم
  • رضا IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    9 0
    سلام چون دزد کمتری دارد وتحریم ها را هم دور نمی زنند
  • سعید IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    2 0
    ۱ عدم تلاش برای مدیریت جهانی ۲ عدم درگیری با بقیه دنیا