تپه‌های سیَلک ( sialk ) یکـی از کهـن‌ترین تمدن‌های بشـری و از قدیمی‌ترین مراکز سکونت ماقبل تاریخ در کاشان قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، این تپه های باستانی که در جنوب غربــی و در خیابان امیرکبیر کاشان واقع است در 24 شهــریـور 1310 هجری شمسی با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .
تپه های سیلک در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده که از گل رس ساخته شده است .

تا پیش از آغاز کاوش های علمـی ، کسی به ارزش باستانـی و اهمیت تاریخی تپه های سیلک پی نبرده بود ولی با شناسایی آن در سال 1310 ه . ش این تپه ها اهمیت و شهرت جهانی یافت .
امروزه شهرت جهانی تپه های باستانی ، مرهــون کاوش هـای باستان شناسی هیئت فرانسوی به سرپرستی پروفسور گریشمن و سپس هیئت ایرانی به سرپرستی دکتر صادق ملک شهمیرزادی است .

هیئت فرانسوی به سرپرستی دکتر گریشمن از طرف موزه لوور فرانسه از سال 1311 ه . ش به مدت 3 سال در این تپه ها به اکتشاف پرداختند . با کاوش هـای گریشمـن ، 6 دوره فرهنگی متمــایز در محوطه سیلک شناسایی شد که این دوره ها از 7 هزار و 500 سال پیش آغاز شده بود. با انتشار گزارش کاوش های گریشمن ، سیلک به عنوان مهد و خاستگاه یکی از کهن ترین تمـدن های بشـری مطـرح شد و نگاهـها را به خـود معطوف کرد .

در خرابه‌های تپه باستانی سیلک ، چند اسکلـت انسان و ظـروف قدیمی پیدا شد که اکنون این اشیاء در موزه‌های لوور فرانسه ، موزه ملی ایران و موزه ملی کاشان و موزه ای درجنب این بنای باستانی به نمایش گذاشته شده است . آثاری که تاکنون از تپه های سیلک کشف شده بیانگر سیر تحـول زندگی بشر از غارنشینی تا یکجانشینی و شهرنشینی است .

تپه های سیلک پس از کاوش های گریشمــن ، دوباره فرامـوش و به مرور زمان تبدیل به محل تخلیه نخاله های ساختمانی و تجمع معتادان شد تا اینکه در سال 1380 طرح بازنگری سیلک به مدت 5 ســال و زیـر نظر دکتر صادق ملک شهمیرزادی آغاز شد .
تلاش های دکتر ملک شهمیرزادی و انتشار نتایج طــرح در 5 جلد کتاب موجب شد تا بار دیگر نگاهها به سوی سیلک جلب شود . این کتاب ها ابعاد تازه ای از تمدن ساکنان سیلک پیش روی محققان و باستان شناسان گشود .

محوطه سیلک مشتمل بر یک تپه شمالی و یک تپه جنوبی و دو قبرستان تاریخی (متعلق به هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلاد) است که یکی از قبرستان ها بطور کامل از بین رفته است .
با تمام ویژگی های کم نظیر سیلک ، این تپه های خاکی و بی آب و علف با قسمت کوچکی از دیواره ای خشتـی و چند ابـزار و اسکلـت ، در نگاه ابتدایی برای افراد عادی جذابیت فراوانی ندارد ، ولـی با کمــی توجه به قدمت و شناخت تاریخ ، آن وقت این تپه ها برای بیننده ، دالانـی برای ورود به دنیایی دیگر محسوب خواهد شد و وسوسه دیدن سیلک را برای او برخواهد انگیخت .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =