سردار مومنی: وانت پیکان از سال آینده به موزه منتقل می شود

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: هم اکنون بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در چرخه حمل و نقل تردد می‌کند این در حالی است که آلایندگی یک دستگاه خودروی فرسوده چندین برابر خودروی استاندارد است. با چنین تفاسیری 20 درصد مصرف بنزین کشور در یکسال توسط این خودرو با حدود 500 هزار تیراژ مصرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سردار اسکندر مومنی امروز در همایشی که در سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت قرار گرفتن در آستانه 29 دی ماه روز ملی هوای پاک برگزار شد، گفت: منشا آلودگی در حوزه حمل و نقل، سوخت و خودور است و طبیعی است در درجه اول برای از بین بردن آلودگی به سراغ منشا آن برویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: بحث امروز در خصوص وسایل نقلیه موتوری است و هر سال شاهد تقاضای فزاینده برای سفر و خرید خودرو هستیم. در سال 80 تعداد کل خودروهای شماره‌گذاری شده برابر با 4 میلیون دستگاه بود، این در حالی است که در سال 85 این تعداد به 7 میلیون دستگاه خودرو رسید.

سردار مومنی با اعلام اینکه هم اکنون 17.5 میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد می‌کند گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه 90 نزدیک به 30 میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد کند. سرانه خودرو در کشور ما هنوز نسبت به سایر کشورها پایین است ، بر همین اساس ضروری است برای جلوگیری از خسارات ناشی از آلودگی هوا به افزایش کیفیت خودرو و تولید خودروهای با آلایندگی پایین و بدون آلایندگی اقدام کنیم.

او با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی سیستم جامع معاینه فنی در کشور ادامه داد: مشکلات موجود در معاینه فنی فراوان است به طوری که خودرویی ممکن است از یک مرکز معاینه فنی مجوز اخذ نکند این در حالی است که همین خودرو در یک مرکز معاینه فنی در یکی از شهرستان‌ها مجوز معاینه فنی اخذ می‌کند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی هم اکنون جای ساختار یکپارچه معاینه فنی و با نظارت متمرکز در کشور خالی است:

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از برداشتن قطعه کنیستر خودروهای پرتیراژ طی سال‌های 84 تا 88 گفت: برداشتن این قطعه از خودروها نقش بسیار تعیین کننده‌ای در آلودگی هوا دارد که البته در سال 88 خودروسازان ملزم به نصب به این قطعه در محصولات تولیدی خود شدند. بر همین اساس یک میلیون دستگاه خودرو بدون قطعه کنیستر در چرخه حمل و نقل وجود دارد ،خودروسازان در اقدام غیر انسانی کنیستر را حذف کردند و باید بر اساس قانون تمام خودروها را که این قطعه را ندارند فراخوان کنند.

او همچنین به تعویض مبدل کاتالیست در خودروها تاکید کرد و گفت: این قطعه در مراکز معاینه فنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا اینکه به دلیل کم بودن تعداد و بالا بودن قیمت آن مورد توجه دارندگان قرار نمی‌گیرد.

سردار مومنی در ادامه از رئیس سازمان محیط زیست خواست تا استاندارد یورو 5 را از هم اکنون برای خودروها اعلام کند و گفت : تا زمانی که سخت‌گیری‌ها افزایش نیابد خودروسازان به قوانین توجه نمی‌کنند چرا که برای نصب کیسه هوا و ترمز ضد قفل مکاتبات زیادی با خودروسازان صورت گرفت که در نهایت آنها ملزم به رعایت این موارد شدند.

 او در ادامه سخنان خود به عدم شماره‌گذاری خودرو وانت‌پیکان با همکاری سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: خودرو وانت‌پیکان از سال آینده به موزه منتقل می‌شود.

سردار مومنی همچنین بر کاهش تقاضای سفر با در نظر گرفتن دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: باید هر شهروند با طی مسافت 200 تا 300 متر به اولین سیستم حمل و نقل ارزان، راحت و ایمن دسترسی یابد در غیر اینصورت فراخواندن مردم به سیستم حمل و نقل عمومی فقط یک توصیه صرف است. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گقت: ما می‌‌گوییم باران آمد و وزش باد هوا را پاک و سالم کرد اما باید توجه کنیم همین باران در سطح زمین آلاینده‌ها را قرار می‌دهد و با تابش آفتاب و وزش باد آلاینده‌ها از سطح زمین برخواسته شده و وارد ریه‌ها می‌شود.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد الف IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    14 0
    کلا مسئولین ما که حرف می زنن می گن ضروری است. جلوگیری از الودگی هوا ضروری است، افزایش جریمه ها ضروری است، ایمن سازی ساختمان ها ضروری است، مبارزه با فساد ضروری است..... این که برای چه کسی ضروری است اصلا مشخص نیست
  • بی نام US ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    19 0
    اگه منصف باشیم الان هیچکدوم از خودورهای ساخت داخل استاندارد روز رو ندارن و باید به موزه یا زباله دان تاریخ بپیوندن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    11 0
    "خودرو وانت پیکان از سال آینده به موزه منتقل می شود" تو گفتي ما هم باور كرديم برو آقاجون سالهاست اين حرفا رو ميزنيد ولي جرات اجرا را نداريد.پس شعار ندهيد
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    10 0
    بله خوب چون وانت پراید عزیز اومده
  • امین IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    7 0
    شما یاخودتان را مسخرکردهاید یا ما را تازه موتور پیکان را روی وانت مزدا گزاشته ا ید به نام کارا
  • گهرخاني A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    6 0
    رسما دروغ ميگوييد من همين چند روز پيش تو اتوبان قزوين تريلي تريلي بدنه پيكان وانت ديدم كه براي مونتاژ از تهران به تبريز ميرفت
  • بی نام EU ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    5 0
    20 سال قبل باید میرفت موزه؛ البته چندسال پیش هم پراید باید میرفت موزه
  • ایرانی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    4 0
    ای واای چرا آخه؟ حیف نیست؟ میزاشتین 200 سال دیگه هم تولید میشد
  • خدا بنده IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    1 0
    آخه مگه خودرو یورو۵ با بنزین یورو.... سنخیت داره. فکری به حال خودروهای فرسوده توی کل کشور بکنید هم خودروهای سواری وهم مینی بوس و اتوبوس های دهه ۵۰و۶۰ که آلودگی هوا از این اوراقی ها میباشد نه خودروی صفر کارخانه.
  • ساده لوح A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    2 0
    سردار عزیز سلام یعنی این همه وانت پیکان که تو کشور جولان می دهند در موزه جا میشن . عجب یعنی میشه؟
  • رهگذر A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    3 0
    میشه دقیقه بگین کدوم موزه؟ این عتیقه های که این دو تا شرکت تولید میکنن با این سن و سالشون هر روز وارد موزه عمومی که همون بازهر خرید و فروش ه میشن
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    5 0
    به امید روزی که پراید هم به موزه برود تا از دست این ارابه مرگ راحت بشیم
  • مهدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    1 0
    زود نیست؟ یه سی چهل سال دیگه جا داره ها..
  • آرمان A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    1 0
    ماشینی نیست که جایگزین گرددآنقدر توان خودرو سازی ضعیف است که نمی تواند ماشین جدیدی جایگزین کند آن هم بعد از پنجاه سال وجود صنعت خودرو در ایران . وقتی انحصاری باشد اینجنین میشود
  • خوش بین IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    شما را قسم می دهم سردار نکنه خدایی نکرده این کار رو انجام بدین اونوقت چه کس به فکر کارگرهای اشغال خودرو یاهمان خودرو ساز های بی کیفیت است با ید حتما در سه شیفت به انجام وظیفه خود بپردازند شما اگر این کار را انجام دهید واقعا ظلم می کنید به صنعت لکن سازی