مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری می گوید :گزارشی در مورد برنامه ها و فعالیتهایی که قرار است در منطقه آشوراده انجام شود به نهاد ریاست جمهوری ارائه شده و هیچ آسیب زیست محیطی به منطقه وارد نمی شود.

زهرا تالانی: زمانیکه موضوع تفاهم نامه سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست برای تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری اعلام شد، موج اعتراضها و مخالفتهای سوی دوستداران محیط زیست در رسانه ها بلند شد و حتی برخی سازمان محیط زیست را محکوم کردند که با وجود شعارها هیچ کاری برای حفظ و توسعه محیط زیست انجام نداده است. اعتراضها ادامه داشت و حتی اعلام شدک ه سازمان بازرسی دستور توقف آن را داده است که بعدا تکذیب شد. تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری به سالهای دور باز می گردد که برای مدتی متوقف شد اما الان موضوع آن دوباره مطرح شده است.

برای مشخص شدن وضعیت این منطقه گفت وگویی را با جلال تاجیک مدیرکل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایه دستی انجام داده ایم که مشروح آن را می خوانید:

تبدیل منطقه آشوراده به قطب گردشگری بحث های فراوانی را میان فعالان و دوست داران محیط زیستی به وجود آورد و حتی اعلام شد که سازمان بازرسی نامه ای برای توقف آن داده است. الان پروژه در چه مرحله ای است؟

پروژه متوقف نشده چون هنوز هیچ فعالیتی در آنجا آغاز نشده بود که الان متوقف شود. نامه ای هم که رسانه ها به آن اشاره کردند به دست ما نرسیده است. در حال حاضر سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست یک گزارش در مورد تمام فعالیت ها و اقداماتی که قرار است در آنجا انجام شود را به نهاد ریاست جمهوری ارسال کردند. برای همین اکنون منتظر پاسخ نهاد ریاست جمهوری هستیم تا فعالیتها را در آشوراده آغاز کنیم. از طرفی تمام منطقه آشوراده هم در اختیار ما برای گردشگری نیست و فعالان محیط زیست زیستی اصلا به این موضوع توجه ندارند و تصور می کنند که ما قصد نابودی آنجا را داریم.

اشاره کردید تمام این منطقه در اختیار شما نیست.چه بخشی در این تفاهم نامه برای گردشگری به شما واگذار شده است؟

280 هکتار از منطقه آشوراده در اختیار ما قرار دارد اما ما مجوز ساخت و ساز در 10 درصد آن یعنی 28 هکتار را داریم. در تفاهم نامه با سازمان محیط زیست هم قید شده که تمام ساخت و سازها باید در همین محدوده انجام شود.

فعالیتها و اقداماتی که در گزارش رئیس جمهور آوردید چه بودند؟

در این گزارش به مفاد تفاهم نامه با سازمان محیط زیست، ملاحظات زیست محیطی که قرار است رعایت شود، نحوه سرمایه گذاری و فعالیت ها اشاره شده است. در تمام برنامه های گردشگری که برای آشوراده در نظر داریم مسائل اکوتوریسم و مسائل زیست محیطی را در نظر گرفتیم تا مشکلی برای منطقه پیش نیاید و این مسائل به طور کامل در گزارش آورده شده است.

آقای دکتر، چگونه می خواهید این منطقه را برای گردشگری فعال کنید و در مقابل مسائل زیست محیطی را هم رعایت کنید? چون دلیل مخالفت ها هم خطرات زیست محیطی برای آشوراده است.

اتفاقا در طرح توسعه این منطقه تمام مسائل زیست محیطی مد نظر است، چون خود سازمان محیط زیست هم نسبت به آن حساسیت دارد. مثلا ما در ورزش دریایی به این نتیجه رسیدیم که به خاطر موجودات دریایی به قایق موتوری مجوز ندهیم یا اینکه در ساخت و سازها از مصالحی استفاده کنیم که متناسب با ملاحظات و شرایط آنجا باشد و اقامتگاهها بومی باشند یعنی از آهن استفاده نکنیم. قرار نیست هیچ هتلی ساخته شود و به جای آن کمپ های اقامتی ایجاد می شود. بازارچه ها هم متناسب با شرایط آنجا و بیش از یک طبقه نخواهد بود.

برای همین مجوز باغ پرندگان لغو شد؟

در طرح اول باغ پرندگان هم ما بود اما کارشناسان سازمان محيط زيست اعلام کردند که آشوراده محدوده طبيعی و پناهگاه حيات وحش است و ما هم دیدیم که استدلال آنها درست است و صرف نظر کردیم.

تصور می کنید چه زمانی فعالیت های سرمایه گذاری در منطقه آشوراده آغاز شود؟

نمی دانم، اما به محض اینکه ریاست جمهوری پاسخ دهد ابتدا یک مشاور که مورد تایید سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست باشد، کار مطالعه و برنامه ریزی را درمنطقه انجام می دهد. به نظرم این چند ماهی زمان می برد، بعد هم با توافق بر روی مطالعات کار انجام می شود. این کار باید زیر نظر هر دو سازمان انجام شود و دقیقا در توافقنامه هم قید شده است.

خود سازمان برای ساخت و ساز در این منطقه اقدام خواهد کرد یا اینکه کار را به همان سرمایه گذار قبلی می سپارید؟

هنوز هیچ تصمیمی در این باره نگرفتیم. سرمایه گذار قبلی آقای یزدان پناه در گذشته زحماتی در آن منطقه کشیدند اما باید برای دوره جدید طبق قانون فراخوان بدهیم. البته تاکید می کنم هنوز هیچ تصمیمی در اینباره نگرفتیم.

پس اینکه عنوان می شود طرح فعلا متوقف شده صحت ندارد؟

هنوز هیچ اتفاق مثبت یا منفی بین ما و سازمان محیط زیست برای آشوراده نیفتاده و همانطور که گفتم منتظر اعلام نتیجه از سوی نهاد ریاست جمهوری هستیم. اما قرار نیست که طرح متوقف شود چون تبدیل آشوراده برای گردشگری یک طرح قدیمی است و الان هم دولت آن را پیگیری می کند. از طرفی چون مشکلات بیکاری در این منطقه وجود دارد همیشه مسئولان دوست داشتند که این منطقه مولد برای استان باشد. البته نباید مسئولان و مردم منطقه تصور کنند که قرار است تمام مشکلات آنجا حل شود اما به هرحال بی تاثیر هم نیست.

مسئولان منطقه هم با این کار موافقند؟

بله و خود استانداری هم موضوع را پیگیری می کند، چون به هرحال بخشی از مشکلات اقتصادی آنجا را حل می کند و می تواند اشتغالزایی کند.

اما مشکل دیگر در مورد مینکاله است که عنوان می شود حتی اگر به منطقه آشوراده هم آسیب نرسد منطقه میانکاله نابود می شود؟

اصلا چنین چیزی صحت ندارد. هنوز مخالفان هیچ طرحی ندیدند که اینگونه قضاوت می کنند. همانطور که گفتم تمام سازه های ما در 10 درصد منطقه است و ما هم دوست نداریم که هیچ آسیب زیست محیطی به منطقه وارد شود، برای همین جای نگرانی وجود ندارد.

شاید دلیل این مخالفاتها با وجود تمام تضمین هایی که داده می شود به خاطر اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده و فعالان محیط زیست می ترسند که دوباره تکرار شود؟

شما نمونه ای دارید؟

مثلا وقتی سد سیوند آبگیری شد تخت جمشید آسیب فراوانی دید یا با جاده سازی جنگل ابر در حال نابودی است.

خوشبختانه در این دوره نه ما و نه سازمان محیط زیست قصد تخریب و نابودی هیچ اثر تاریخی یا محیط زیستی را ندارد و به نظرم فعالیتهایی که در این مدت شده این موضوع را نشان می دهد . از طرفی الان خود دولت و استانداری هم پروژه آشوراده را پیگیری می کند چون برای بهبود معیشت و اقتصاد منطقه خوب است. دوستداران محیط زیست هنوز هیچ طرحی در منطقه ندیدند که اینگونه مخالفت می کنند . در دوره گذشته که قرار بود سازمان حفاظت محیط زیست آشوراده را به یک شرکت لبنیاتی واگذار کند اعتراض تشکل های مردمی زیست محیطی به جا بود که باعث توقف آن شد اما در این دوره ، به زودی برنامه ها اعلام و مشخص می شود که کسی چنین قصدی ندارد. طبق برنامه توسعه گردشگری که از سیاستهای دولت است، ما در صدد شناسایی ظرفیتهای استانها هستیم که این به معنای نابودی میراث تاریخی یا محیط زیست نیست و نباید بدون شناخت نسبت به طرحها موضع گیری کرد.


۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزانه A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    2 1
    چنین چیزی امکان نداره این طرح به بهای نابودی آشوراده به تنهایی نیست... بلکه یک شروع برای تخریب کامل محیط زیست ایران به بهانه گردشگری هست... واقعا چشم های ما باز نیست؟؟؟ ریزگردهای خوزستان منشا داخلی دارن و طبق آزمایشهای انجام شده منشا تالابی.. یعنی تالابهایی که خشک شدن و حالا ریزگردهای اون پراکنده شده... خواهش میکنم ایران رو به سمت مرگ نبرین... ما اح
  • علی A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    2 2
    این که میگن 10 درصده آخه مگه این منطقه چقدر هست که بخواین ساخت و ساز هم بکنین بس نیست ریزگردهای خوزستان؟؟؟ تالابها خشک شده اون زمان که با ساخت این همه سد مخالف بودیم همه میگفتن مخالف پیشرفت هستن... حالا شده این طرح... اگه این طرح عملی بشه بهانه ای هست برای این که بقیه مناطق زیست محیطی ایران به بهانه گردشگری تخریب بشه ما داریم ایران رو به نابودی میکشیم