با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت به زعم بسیاری از کارشناسان دولت می تواند بخشی از کسری بودجه را از درآمدهای مالیاتی جبران کند.

خبرآنلاین از کاربران خود خواست بگویند که بهترین راه برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی را چه می دانند. تحلیل محتوای نظرات کاربران نشان می دهد که کاربران بیشتر به نقد سیاستهای مالیاتی پرداختند و نکاتی جالب در خصوص فرارمالیاتی را طرح کردند.

کاربران پیشنهاد دهنده معتقدند که کنترل حسابها و دارایی ها، مبارزه با پولشویی، تصویب مجازات سنگین برای فرارمالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی از جمله راهکارهایی است که می تواند سیاستهای مالیاتی را کارآمد کند.
کاربر از همین دسته با سه پیشنهاد1: تعیین جرایم سنگین مالی و کیفری برای کسانی که فرار مالیاتی انجام می دهند 2: پاکسازی ادارات مالیات از پرسنل فاسد و تعیین جرایم کیفری سنگین برای آنها 3: ضمانت اجرایی قوی برای این جرایم نظر خود را ثبت کرد و کاربر سومی پیشنهاد کرد حساب بانکی خریداران بررسی شود.
«مالیات دادن همه اقشار و شرکتها و بخشهای درآمد دار چه خصوصی چه دولتی» هم پیشنهادی بود که یکی از کاربران در زمینه بهبود سیاستهای مالیاتی بدان اشاره کرد.
درمقابل این پیشنهادها، بسیاری از کاربران از اینکه مالیات کارمند ابتدای هر ماه گرفته می شود ولی به قول آنها «طلا فروش و برج ساز» یک ریال مالیات نمی دهند، گلایه می کردند.
کاربری در این زمینه نوشت:از گردن کلفتها و وارد کننده هایی که سودهای انچنانی دارند که مالیات نمی گیرند یه مقدار رشوه می گیرن اما اکثر مالیات دریافتی از حقوق بگیرهای بدبخت جامعه هست.
این مشکل را می توان در قالب « فرار مالیاتی» تبیین کرد. کاربری در این زمینه نوشت:به نظر من وقتي فرار مالياتي صورت ميگيره كه خريد و فروش با وجه نقد صورت بگيره و پول فراوان در دسترس مردم باشه و هر فرد حسابهاي متعدد داشته باشه. اگر پول نقد محدود بشه و سيستم بانكي يكسان باشه و ورود و خروج پول به حسابها مشخص باشه فرار مالياتي هم از بين ميرود
کاربر دیگری لازمه مالیات درست را فضای اقتصادی شفاف دانست و تاکید کرد: تا آنجایی که میدونم بسیاری از دعواهای بعد از انقلاب بین جناح های راست و چپ سر همین بوده. یعنی عده ای میگویند لازمه مملکت داری صحیح شفاف ساز اقتصاد و فضای کسب و کار است و دیگری علاقه ای به این شفاف سازی ندارد.از آنجا که در کشور ما در واقع چیزی به اسم تولید از هرنوع آن وجود ندارد پس هر آنچه در فضای کسب و کار داخلی رخ میدهد ناشی از دلالیسم و سفته بازی است که عامل ارزش افزوده آن تورم افسار گسیخته است در نتیجه نوع مالیاتی هم نوعی حق و حساب است که به افزایش تورم کمک میکند.
در ادامه این گونه تحلیل ها، یک کاربر بهترین کار را آن دانست که تمام انواع مالیات حذف و فقط مالیات بر ارزش افزوده با درصد بالاتر و سفت و سخت اجرا شود.
کاربری هم در تحلیل کسانی که از مالیات فرار می کنند، نوشت:اون میگه کسی به من خدماتی نداده که حالا بخوام مالیاتشو بدم. کمکم نکردن که هیچ، تا میتونستن جلوم سنگ اندازی کردن. و... خب چرا باید سودی رو که با هزار زحمت بدست آوردم به عنوان مالیات بهشون بدم.
کامنت بعدی یک کاربر مربوط به مدیر مالی چند شرکت بود که 3 سوال در زمینه مالیات مطرح کرد. سوالاتی که قابل تامل است. این کاربر نوشت:1معمولا مالیات در قبال خدمات پرداخت میشه ولی چه خدماتی به شرکتها اراده میشه توسط دولت ؟ 2طبق قوانین مالیاتی و عملکرد ممیزان دارایی به فعالان اقتصادی به چشم دزد نگاه میشه که تا جایی که امکان داره باید ازشون مالیات گرفت هیچ اعتمادی نیست 3زیرساختهای لازم برای عدالت مالیاتی وجود نداره دلال ها بدون پرداخت مالیات دارن جولان میدن و هیچ ردی هم از خودشون به جای نمیذارن نهایتش یه کارت بازرگانی قلابی با تاریخ مصرف دوساله می گیرند.

کاربری برای حل این مشکل پیشنهاد کرد به جای بررسی دفاتر شرکتها و کارت بازرگانی ،گردش حساب بانکی و شرکتها و اشخاص بررسی شود.
همچنین در ادامه نظرات کاربری بهترين فرمول برای فرار مالیاتی را پياده كردن ماليات برخريد بجاي ماليات بردرآمد دانست.
در میانه نظرات یک کاربر نظرات قابل تاملی را طرح کرد که از سوی خبرآنلاین قابل سنجش و راستی آزمایی نیست. این کاربر که می گفت در 6 سال گذشته مالیات داده است ، نوشت:ایشالا که همه خوبن و پاک ولی من 6 ساله مالیات میدم دفاتر هم دارم همیشه دفاترم رو رد میکنن میگن توافقی بعد شم درخواست رشوه میکنن اگه بدی همه چیزو قبول میکنن اگه ندی به همه سفارش میکنن که این یارو رو باهاش برخورد کنید ، میبینی یه سری ادم دنبالتن ازت گاف در بیارن . این کاربر معتقد است نظام مالیاتی ما ایراد دارد و برای این کار اول باید اصلاح رو از افراد شروع کرد.
احمد هم کاربری بود که این نظرات را تائید می کرد. او نوشت:تو اداره مالیات همه به تو مثل یه طعمه نگاه می کنن وقتی مردم میبینند هر کس رفت خود اظهاری کرد بدبخت شد معلومه که هیچ کس حاضر نیست مالیات بدهد .
یک کاربر هم که اذعان می کرد از پرداخت مالیات فرار کرده نوشت:من خودم در حال فرارم چون مالیات ناجوانمردانه برام بریدند. سال گذشته 7 میلیون تومان سود خالص داشتم 35 میلیون تومان مالیات بریدند. قانون رو اصلاح کنید.

کاربر دیگری هم در این زمینه نوشت:شاید باور نکنید. پارسال برام 220 هزار تومن مالیات بستند اما پس از چک و چونه فراوان که ندارم و اینا رسید به 22 هزار تومن. البته برام افتخار نداره ولی من اگه بدونم مالیاتم واقعن صرف آبادانی میشه آن را میدهم.
کاربری هم برای حل مشکل تاکید کرد یک خط قانون لازم است و در تشریح این مساله نوشت:الزام کلیه بانکها به ارسال گردش مای حسابها ی اشخاص و شرکتها به اداره کل مالیاتی و اخذ مالیات برای کسانی که پول نقد از حسابشان بر میدارن. تشویق افرادی که معاملاتشان را از طریق سیستم بانکی بدون پول نقد انجام میدهند. این کار باعث میشه معاملات از طریق بانک انجام شده و شفاف گردد.
سمیرا نیز کاربری بود که نکته جالبی را در مورد پرداخت مالیات یادآوری کرد. او نوشت:خیلی از صنفها هستند که به چشم نمی آیند ولی درآمد هنگفتی دارند و مالیات چندانی نمی دهند. مثلا آرایشگاههای زنانه. آرایشگری را می شناسم که هر هفته حداقل 78 تا عروس دارد و از هر کدام حداقل یک میلیون تومان بابت گریم و.. می گیرد. یا معلمهای خصوصی که ساعتی حداقل 50 هزار تومان و ماهانه میلیونها تومان درآمد دارند و اصلا هیچ ساز وکاری برای مالیات گرفتن از این افراد وجود ندارد.
کاربر بدون نام دیگری هم مطب پزشکان را مهم دانست و نوشت:مطب پزشکان مثل همه ایرانی ها یه حساب سر انگشتی از درآمدشون بر مبنای تعداد مریض و مراجعین داشته باشید. بعد برید مالیات پرداختی شون رو چک کنید. و ببینید با درامد محاسبه شده شما تناسب داره یا نه.
یک دانشجوی دکترای مدیریت هم بهترین راه را گرفتن مالیات از نهادها و سازمانهای دولتی و شبه دولتی دانست که به عقیده وی سالهاست از پرداخت مالیات طفره می‌روند.وقتی تولیدکنندگان یا تاجران بخش خصوصی می‌بینن یک سری نهادها و سازمانهای دولتی و شبه دولتی مالیات پرداخت نمی‌کنند، برای فرار مالیاتی بسیار تشویق خواهند شد و به انحاء مختلف سعی در فرار از پرداخت .

 مجموعه نظرات کاربران را اینجا ببینید.

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400776

برچسب‌ها