مشروح مناظره توافق لوزان/ منصوری آرانی خطاب به بذرپاش:تعجب می کنم چرا خیلی چیزها را نمی فهمید

دو نماینده مجلس درباره بیانیه لوزان در شبکه خبر به مناظره پرداختند. هر چند بخش عمده ای از این مناظره به بگومگوهای سیاسی پرداخت ولی مهرداد بپذرپاش و منصوری آرانی توانستند نکات مورد نظر خود را در این نشست بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این مناظره، مهرداد پذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس و منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به بیان کلیات دیدگاه های خود درباره بیانیه لوزان که در آن، ایران و 6 قدرت جهانی به کلیاتی برای نگارش متن نهایی توافق نامه هسته ای رسیدند، پرداختند.
در این مناظره طرفین بارها در سخنان یکدیگر وارد شدند و حتی بی توجه به سئوالات مجری، به بیان نظرات خود پرداختند که در ادامه مشروح این نشست را می خوانید:

بذرپاش در سخنان خود گفت: بین لغو و تعلیق تحریم دو نکته است، در این جا گفته است آمریکا تحریمها را تعلیق می کند یعنی به آنها خاتمه نمی دهند. دومین مسئله تعلیق تحریمهای مالی و اقتصادی است و در این بیانیه چیزی درباره تحریمهای انرژی و علمی و فناوری نیامده. این مسئله برای تحریمهای اروپایی با واژه "خاتمه خواهد داد" آمده.
او گفت: برای تحریم های آمریکا اما برداشته شدن تحریمها قیدهای جالبی خورده. بعد از تحریمهای اتحادیه اروپا در این بیانیه نوشته شده، برای آمریکا تحریم ها "توقف موقت" دارند، یعنی تعلیق و نگهداشت موقت تحریهای اقتصادی و مالی را داریم و قید دیگری هم زده و گفته که فقط در مسایل مالی و اقتصادی است. برخی می گویند تحریمهای انژری نیز درون تحریمهای اقتصادی است، سئوال اینجاست چرا صراحتا اسم رفع یا تعلیق تحریمهای انرژی و علمی و فناوری نیامده.
بذرپاش در ادامه توضیح داد: ما دو مدل تحریم آمریکا داشتیم، یکی تحریمهای اولیه بود و دیگری تحریمهای ثانویه. در تحریمهای اولیه شرکتهای آمریکایی یا سهامداران آمریکایی حضور دارند، در تحریم های ثانویه، کشورهای دیگر و اشخاص دیگر با ملیتهای دیگر مطرح است. در این بیانیه، فقط تحریمهای مالی و اقتصادی آمده است و از سرنوشت تحریمهای انرژی و فناوری خبری نیست. بعد هم این تعلیق در حوزه تحریم های ثانویه است یعنی شامل تحریمهای اولیه نمی شود. بعد هم نمی گوید لغو می کنیم می گوید تعلیق می کنند.
این نماینده تهران در ادامه گفت: تحریمهای دیگر هم که در این بیانیه اشاره شده، تحریمهای شورای امنیت است که در قالب 6 قطعنامه آمده. ما همیشه می گفتیم 6 قطعنامه غیرقانونی است و مسیر قانونی طی نکرده. چون گزارش آژانس به شورای حکام نرفته و بعد از توضیحات لازم، این گزارش به شورای امنیت نرفته. در این 6 قطعنامه هیچکدام این مسیر را طی نکرده اند. تازه تعلیق یا لغو 6 قطعنامه هم در این بیانیه مطرح نشده. بلکه آمده قطعنامه جدید شورای امنیت حمایت می کند از برنامه فرجام که توافق قبلی ژنو است و وارد می کند قیود دیگری را برای قطعنامه ای که در آینده صادر می شود.
او گفت: این بیانیه می گوید 6 قطعنامه را شورای امنیت لغو می کند و بعد، شورای امنیت از محدودیتهایی که در ردیف های بالا برای ما درست کرده حمایت می کند، یعنی محدودیتهای جدیدی را در قطعنامه های آینده ذیل فصل 7 می آورد. یعنی هم محدودیتهای خاص و جدید وضع می کند و محدودیتهای جدیدی مانند محدودیتهای سایتهای فردو ونظنز در یک قطعنامه جدید هم می آید و دوم هم محدودیتهای جدید اضافه می شود. به بیان دیگر الان با یک قطعنامه جدید طرفیم که محدودیتهای زیادی دارد و ما هم آن را تایید کرده ایم و نمی توانیم بگوییم مانند آن 6 قطعنامه غیرقانونی است چون به تایید خود ما رسیده.

منصوری آرانی در مقابل این اظهار نظر، گفت: برادرمان آقای بذرپاش بحثهای فنی و کارشناسی را با بحثهای سیاسی خلط کرده. ایشان عضو کمیسیون امنیت ملی نیست و اگر با تیم مذاکره کننده جلسه داشتند، مشکلاتشان رفع می شد. بزرگترین هنر تیم مذاکره کننده این بود که توانستند قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت را لغو کند.

او توضیح داد: ما همه مشکلاتمان به شورای امنیت سازمان ملل برمی گردد. مشکل ما تحریمهای آمریکا نیست چون این کشور بیش از 30 سال است ما را تحریم کرده و مشکل می سازد. مشکلمان قطعنامه های سازمان ملل است. شورای امنیت سازمان ملل 6 قطعنامه علیه ما صادر کرده و بزرگترین هنر تیم مذاکره این است که قرار است در یک قطعنامه که در آینده صادر می شود کلیه قطعنامه های هسته ای مرتبط با موضوع هسته ای لغو شود. این تاکنون سابقه نداشته. برای اولین بار است در تاریخ سازمان ملل این اتفاق می افتد. در اصل به طور معمل می آیند قطعنامه ها را به مدت 3 تا 5 سال تعلیق می کنند و بعد لغو می شود. این برای اولین بار است که لغو یکباره قطعنامه ها حادث می شود.


بذرپاش گفت: شما دارید به این بیانیه استناد می کنید. یعنی این متن بیانیه قابل استناد است؟
منصوری آرانی در جواب گفت: این متن بارها مورد گفتگو واقع شده و دو رئیس جمهور ایران و آمریکا درباره اش بحث کرده اند. شما با خواندن متن انگلیسی دچار اشتباهاتی می شوید و ما باید کمک کنیم مشکل شما حل شود. اتحادیه اروپا در این متن، متعهد شده به اینکه کلیه تحریمهای خود را خاتمه دهد و آمریکا نیز کلیه تحریمهای هسته ای را تعلیق می کند.

بذرپاش گفت: اتحادیه اروپا فقط تحریمهای مالی و اقتصادی را گفته نه همه تحریمهایش را.

منصوری آرانی گفت: "خاتمه پیدا می کند" لغت فارسی است. همه تحریمهای مرتبط با هسته ای اروپا قطعا تمام است. دوستان با تیم مذاکره کننده گفتگو نکرده اند و سیاسی بحث می کنند. می گویند اروپا چرا خاتمه داد و آمریکا خاتمه نداد؟ جوابشان را گفتند در آمریکا اگر می خواستند تحریمها را لغو کنند باید می بردند در کنگره و اگر می رفت به کنگره، در اختیار رئیس جمهور آمریکا نبود که لغو کند. موضع کنگره هم برای ما روشن است. اتفاقا این هنر مذاکره کنندگان است که با هوشمندی، نگذاشتند کنگره آمریکا در این باره نظر بدهد. رئیس جمعهور آمریکا می تواند متوقفا تحریمها را متوقف و تعلیق کند و بعد این تعلیق را تمدید کند.


بذرپاش گفت: اگر اوباما عوض شد، رئیس جمهور بعدی چه تضمیمی دارد که این تصمیم را ادامه دهد؟

منصوری ارانی گفت: این بحث را آقای ظریف 10 بار به شما گفت. تعجب می کنم چرا نفهمیدید؟ این ظلم است آقای ظریف را قبول نداشته باشیم. ما گزارش برگ آقای ظریف هم که منتشر می شود، این بحث را می بینیم. آمریکایی ها برای جنگ روانی بحثهای خود را در این باره می کنند. آقای ظریف می گوید من مذاکره کننده امین نظام و رهبری این را می گویم. تحریمهای اتحادیه اروپا کاملا خاتمه می یابد.

بذرپاش گفت: پس فناوری و انرژی که در توافق ژنو آمده بود چی می شود؟

منصوری ارانی گفت: اصلا چنین چیزی در توافق ژنو نبود. شما اشتباه می کنید یک بیانیه مطبوعاتی را با بازی های سیاسی تغییر دهید. در بیانیه مطبوعاتی می گوید ما به این راه حل ها رسیده ایم. ما استنادمان به وزیر خارجه مان آقای ظریف است. این را بارها به زبان فارسی برای شما خوانده اند.

بذرپاش گفت: وقتی می خواهند تحریمها را بردارند، این بیانیه را می گذارند جلوشان یا صحبتهای آقای ظریف را؟
منصوری ارانی گفت: این حرفها که نیست. وقتی می خواهند لغو تحریمها را عملیاتی کنند ، شروع می کنند به نوشتن متن توافق. این در بیانیه مطبوعاتی لوزان آمده که الان به راه حل هایی رسیده ایم که از امروز نگارش متن توافق را آغاز می کنیم. یعنی هنوز متن اصلی نگارش نشده.


بذرپاش گفت: یعنی راه حل ها می تواند این بیانیه را نقض کند؟

منصوری ارانی گفت: قطعا متن نهایی توافق در این چارچوب خواهد بود.

بذرپاش گفت: من از روی متن بیانیه خواندم و به گزارش آمریکایی ها استناد نکردم. در این بیانیه بحثی که هست همه اقدامات پس از تایید آزانس انرژی اتمی انجام می شود که بعد از اجرای تعهدات ایران انجام شده، بعد همه اینها که عرض کردم کلی گیر دارد، عطف به آن با تایید نهایی آژانس، تحریمها را برمی دارند.


منصوری ارانی گفت: این نیز یکی از اشتباهات شماست. اگر با تیم وزارت خارجه نشسته بودید و صحبت می کردید این مشکل هم حل می شود. در این بیانیه می گوید این لیوان قرار بود از اینجا بیاید اینجا، آمد یا نیامد ربطی به این بیانیه ندارد. این تفاوت می کند با گزارشهای آژانس.

بذرپاش گفت: آژانس تایید می کند این لیوان جابجا شده، تعهداتی درباره فردو، نظنز، آب سنگین و مانند آن را می گویم که باید آژانس تایید کند انجام داده ایم.

منصوری ارانی گفت: این اصلا حرف درستی نیست. دیدگاه شما خیلی بیگانه با متن بیانیه است. شما مسایل را از این و آن و رادیو ها شنیده اید و اصلا نمی دانید ماجرا چیست. چرا به تیم مذاکره کننده که اینقدر زحمت کشیده اید ظلم می کنید؟ اینها با چند کار، منافع ملی ما را رقم زدندو تمام دوستان قبول دارند غنی سازی ما به رسمیت شناخته شد. همه قبول داریم این کار بزرگی است.

خسروی، مجری برنامه وارد صحبت شد و گفت: بحث برگشت پذیری تحریم ها را رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده. آیا ایران هم می تواند غنی سازی را برگشت پذیر کند؟

منصوری ارانی گفت: شما استناد به کسی می کنید که حرفهایش قابل استناد نیست. در ژنو ما استناد کردیم به آمریکا که اصلا قابل اعتماد نبود. الان هم اوباما همه اش دروغ می گوید. اصلا این مطالب که اوباما و کری و گزارش برگی که شما از آمریکایی ها می خوانید در مذاکرات مطرح نشده. از بنیان آقای بذرپاش مسایلی را سند و بنیان می گذارند که اصلا واقعیت ندارد.

بذرپاش گفت: من فقط چند جمله از بیانیه مطبوعاتی را خواندم و به حرفهای آمریکایی ها استناد نکرد ام؟

منصوری ارانی گفت: همان را هم اشتباه می خوانید. تیم مذاکره کننده این را راه ها را یافته و دیده و ما تا سه ماه آینده فرصت داریم مطالب را با کارشناسان مطرح کنیم و زمانی که توافق نهایی منتشر شد، ما می توانیم استناد کنیم به متن امضا شده نهایی.

بذرپاش گفت: اصلا اینطور نیست. در بیانیه مطرح شده که ما برخی محدودیتها مانند فردو، آب سنگین و مانند آن را پذیرفته ایم.

منصوری ارانی گفت: این مسئله را باز از بعد سیاسی می پردازید. آیا در این داد و ستد، منافع ملی ما رقم خورده یا نه؟

بذرپاش گفت: سئوال این است که امکان برگشت پذیری که برای تحریمها آمریکا هست برای غنی سازی ما نیز هست؟ اصلا اینطور نیست. اگر گزارش آمریکایی دروغ و غلط است، باید تکذیب می شد. چرا نشد؟ اصلا اینها مهم نیست. ولی ما همه عطف شده به اینکه اقدامات خود را که توافق کرده ایم انجام بدهیم. اینها وقتی انجام شد و آژانس اقدامات ما را تایید کرد، سه بحث تحریمهای اروپا، آمریکا و سازمان ملل برداشنته می شود. ما این محدودیتها را پذیرفته ایم. وقتی ما در نظنز برویم روی 5 هزار سانتریفیوژ، ما باید ماشینها و زیرساختها را جمع کنیم و جایی تحت نظارت آژانس انبار کنیم. شخصا توفیق آشنایی با شهید احمدی روشن را داشتم و ما در اینجا مدیون خون آنها هستیم. اینها را همینطوری جمع می کنیم و جایی انبار می کنیم. کارشناسان می گویند اگر بخواهیم برگردیم به وضعیت سابق، حداقل 2.5 تا 3 سال برای رسیدن به سانریفیوژهای نسل p1 زمان داریم. همین را هم پذیرفتیم 10 سال تعلیق کنیم. دنیا مگر منتظر من و شما می ماند؟ مثل این است یک فرد لباسی را که مد است می خرد و خوشحال و خندان می برد در کمد می گذارد و 10 سال بعد که می پوشد، مردم به او می خندند چون از مد افتاده است. ما دلمان را خوش کردیم که تمام فعالیتهای به روز فناوری خود را 10 سال تعلیق کنیم؟ این حتما اشکال دارد. ما انتظار داشتیم گزارش ایرانی ها همزمان با آمریکایی ها منتشر می شد یا گزارش آمریکایی ها تکذیب می شد.

بذرپاش در ادامه گفت: شرکتی که تولید سانتریفیوژهای ما را انجام می دهد، باید تعطیل کنیم، این باعث می شود صنعت هسته ای از کار بیفتد. در حوزه زنجیره تامین، ماشین هایی که علم می شود و کسانی مانند مصطفی احمدی روشن اینها را تهیه می کردند، ما پذیرفتیم همه اطلاعات آنها را به آژانس بدهیم. شما فکر می کنید دیگر کسی جرات می کند در این صنعت بماند یا شرکتی حاضر می شود با ما کار کند؟ اطلاعات آژانس دست همه سرویس های جاسوسی می رود. این را دیگر نمی شود جمع کرد.


منصوری ارانی گفت: این حرفهایی که آقای بذرپاش گفتند هیچ کدام در بیانیه مطبوعاتی نیست. ما در 3 ماه آینده برای نگارش متن فرجام در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد. این متن بیانیه است.


بذرپاش گفت: ما 16 ماه مذاکره بعد از ژنو کردیم و نشستیم که به همین یک جمله برسیم؟

منصوری ارانی گفت: نخیر، من می گویم چه به دست آوردیم. یک تیمی بلند شده رفته و کسانی مثل آقای دکتر صالحی که قطعا دانشمندی در سطح او نداریم هم رفته. همه دانشمندان هسته ای مات، شاگردان آقای دکتر صالحی هستند. ما چند مطلب به دست آوردیم: غنی سازی را به دست آوردیم. تیم مذاکره کننده غنی سازی را به دست آورد. صدور قطعنامه سازمان ملل برای لغو همه قطعنامه های هسته ای قبلی بی سابقه شده. هیچ تاسیساتی معلق یا تعطیل نشده. تحریمهای اتجحادیه اروپا برداشته شده، تحریمهای آمریکا تعلیق شده، چقدر کار می خواهید در یک مذاکره؟ اگر انصاف نداشته باشیم به بیراهه می رویم. مردم که این مطالب را دنبال می کنند می خواهند تصمیم بگیرند این تیم مذاکره کننده خادم ملت بوده یا خائن؟ آیا این تیم توانسته منافع ملی را رقم بزنند.

بذرپاش گفت: ما که ننشسته ایم اندر مزایای تیم مذاکره کننده حرف بزنیم. تیم مذاکره کننده نماینده ملت است، بحث در این نداریم که.

منصوری ارانی گفت: شما امید مردم را در نظر بگیرید. روح حماسی مردم را مستند می کنیم به سخنان کری و اوباما و بعد اینها را تخریب می کنیم.

بذرپاش گفت: شما چرا اتهام می زنید؟ من کی به صحبتهای کری و اوباما استناد کردم؟ امروز زحمات تیم مذاکره کننده قبلی و بعدی برای اعتلای ملت است. این که نافی زحمات بزرگواران نیست. یکی از نقاط مثبت بیانیه لوزان، پذیرفتن آب سنگین در اراک است. ما جمع نشدیم تعریف کنیم ما بردیم ما بردیم. این که هنر نیست.

منصوری ارانی گفت: ما سه راه داریم یکی بگوییم تیم مذاکره کننده مطلق خوب بوده، یکی اینکه بگوییم مطلقا عملکرد تیم بد بوده و دیگری بگوییم چه می شود کرد تا بهتر در آینده و نگارش متن نهایی توافق کار کنند. تیم مذاکره کننده را بنده و شما رای دادیم که بروند. همه زحمت کشیدند.

بذرپاش گفت: این القای زوری دیدگاه شما است. امروز جمع شدیم ایرادات را بگوییم تا در 10 تیر اشکالات رفع شود. کسی نمی خواهد بگوید خوب و بد کار کرده اند. همه سربازهای ملت هستند. ما از اول تشکر کردیم ولی امروز جمع نشده ایم به به و باریکلا بگوییم. آمریکایی ها می گویند ما چه امتیازی دادیم اینها سوت می زننند برای خودشان. نباید این را بگوییم.


منصوری ارانی گفت: ولی باید انصاف داشته باشیم.

بذرپاش گفت: کسی روی عملکرد تیم مذاکره حرف نمی زند. اینقدر شادی و شعف بیجا، آمریکایی را دچار این مشکل می کند که فکر می کنند خیلی به ما امتیاز داده اند.

منصوری ارانی گفت: مشکل ما در بی انصافی است. اگر انصاف داشته باشیم خیلی خوب می شود.

بذرپاش گفت: اگر انتقادی مطرح می شود برای اینکه بتوانیم آینده در چشم علیرضا و آرمیتا (فرزندان شهدای هسته ای) نگاه کنیم. بحث نظارت و بازرسی یکی از نکاتی است که در بیانیه نهایی جا دارد ابهاماتش رفع شود تا بعدا دچار مشکل نشویم، این است که تعهدی ندهیم که آژانس نیاید کارهای ما را تایید نکند و ما هم باز در تحریم بمانیم. ما بازرسی های بیشتر را پذیرفتیم.

 

منصوری ارانی گفت: به استناد چه می گویید اضافی بازرسی پذیرفتیم؟ همه چیز در پروتکل الحاقی است.


بذرپاش گفت: نه ما بیشتر از این بازرسی ها را پذیرفتیم. ما دو قانون در این رابطه داشتیم که تیم مذاکره کننده اصلا در این بیانیه در نظر نگرفته. این بیانیه، یک توافق بین المللی محسوب می شود که باید به تصویب مجلس برسد.


منصوری ارانی گفت: این بحث های حقوقی است که مجلس باید تایید و تصویب کند، نه بحثهای سیاسی.

بذرپاش گفت: ما عضویت ایران را در انجمن چای می آییم در مجلس تصویب می کنیم، چرا این را در مجلس نیاوریم؟ ما در آژانس NPT داریم که ما هم در آن عضویم. برخی آیین نامه های اجرایی هم داریم. در متن بیانیه هم این کدها آمده که ما مثلا برای تزریق گاز باید به آژانس اطلاع می دادیم. در بیانیه آمده هر زمان اراده کردیم تاسیساتی داشته باشیم باید به آژانس بگوییم. این را پذیرفتیم که ایران هیچ تاسیسات غنوی سازی غیر از نطنز ندارد. پروتکل الحاقی را نیز پذیرفته ایم که بیشترین حد نظارت آژانس در کشورها را شامل می شود. این پروتکل را ما یکسال داوطلبانه اجرا کردیم. پروتکل الحاقی ماکزیمم نظارت رسمی تعریف شده است. این را نیز در بیانیه پذیرفته ایم.

منصوری ارانی گفت: در متن بیانیه لوزان آمده مجموعه تدابیری که برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توافق شده است. این در متن است و الباقی تفسیر شماست. ما از اولش نیز می گوییم اینها تفسیر شماست. شما تفسیر خود را می کنید.

بذرپاش گفت: بعد از کد 0/1 و نکته ای که ما رژیم اختصاصی را برای ایران می پذیریم که بیشترین مشکل اتفاقا اینجاست. اینجا آمده که آژانس از دستگاه های مدرن برای دسترسی های بالاتر و پیشرفته تر برای نظارت استفاده کند. این دسترسی، بالاتر از پروتکل الحاقی است. یعنی رژیم اختصاصی برای نظارت بر ایران را از طریق استفاده از دسترسی های پیشرفته که تعریف نشده، می پذیریم. آمریکایی ها می گویند این دسترسی های بالاتر چیست. امروز از آقای ظریف این را سئوال کردیم و قانع هم نشدیم. این دسترسی پیشرفته چیست و کجاست؟ یعنی آنها هر زمان و مکان و برای هر موضوع می تواند وارد تاسیسات ما شود. می گوید این محل مشکوک تاسیسات است و مثلا می گوید این ساختمان مشکوک است که هسته ای است. ما باید اجازه دسترسی به آنها بدهیم. این مشکل امنیتی درست می کند. اگر اجازه بدهیم که مشکل امنیتی دارد و اگر اجازه ندهیم، آژانس گزارش می دهد که ایران به من دسترسی نداد و این می شود مصداق عدم اجرای تعهدات ایران. مثلا می گوید می خواهم از فلان مرکز نظامی بازدید کنم. وقتی می گوییم این نظارت اینقدر باز است، مشکلات ایجاد می شود. الان در سایتها دروبینهای آفلاین داریم. وقتی 16 ماه چند هزار ساعت-آدم بحث می کنند روی این بیانیه، روی هر کلمه اش بحث می شود. وقتی دوربین آفلاین می شود آنلاین، مشکل ایجاد می شود.


منصوری ارانی گفت: اینطور نیست اصلا.

بذرپاش گفت: اینقدر تند نروید، مشکل درست می شود.

منصوری ارانی گفت: اتفاقا تند نرفتیم رسیدیم به اینجا. تند می رفتیم به جایی نمی رسیدیم.

بذرپاش گفت: وقتی دوربین می شود آنلاین یعنی چهره همه بچه ها دست سرویس های اطلاعاتی است.

منصوری ارانی گفت: من عذرخواهی می کنم از آقای ظریف که مجبورم بخشی از مسایل را بگویم که تاکنون بیان نشده. در ارتباط با بحثهای نظامی وقتی صحبت شده بود آقای ظریف بحث کرده بود و پرخاش کرده بود و آمده بود بیرون و به قول خودشان، یقه به یقه شده بود با طرفهایش. از تمام بحثها، یک کلمه درباره مسایل نظامی نبود. در متن آمده که جزئیات فنی و سیاسی ظرف 3 ماه دیگر بررسی می شود. 3 ماه دیگر این فیلم مناظره را بازبینی کنید. ظریف در مذاکرات اجازه نداده بحث نظامی مطرح شود و اجازه نصب دوربین آنلاین نداده. خط قرمز ظریف بوده این. هنر دوستان ما این بوده که همه خط قرمزها رعایت شود. الان در کارخانه های صنعتی، حاضر نیستند اطلاعاتشان بیرون برود. شما در کارخانه ماشین سازی خودتان حاضر نبودید اطلاعات بیرون برود. مگر می شود آقای ظریف برود و اجازه بدهد اطلاعات نظامی بیرون برود؟ آقای ظریف به شدت روی این قضیه مخالفت کرده و گفته که شما وقتی دانشمندان ما را شهید کردید، چطور اجازه دوربین آنلاین را می خواهید؟ این مسئله کاملا حذف شود.


بذرپاش گفت: کجا این مسئله حذف شد؟ شما که می گویید متنی برای توافق نیست که در آن حذف شده باشد؟

منصوری ارانی گفنت: شما لب خوانی و نیت خوانی می کنید. از کجا دوربین آنلاین را که فرمودید،؛ آوردید؟

بذرپاش گفت: شما آنجا تشریف داشتید که چه گفتند؟

منصوری ارانی گفت: بیا با آقای ظریف بنشین. من پرسیدم و به حرفهای ایشان اطمینان دارم. شما که قرار نیست بازجویی کنید؟همه مطالب و مسایلی که گفتید نیت خوانی است.

بذرپاش گفت: یعنی چه؟

منصوری ارانی گفت: مطالبی که شما می گویید با مطالبی که در مذاکرات بیان شده از زمین تا آسمان تفاوت دارد.


بذرپاش گفت: من را دعوت کرده اند نظراتم را می دهم. مگر من دوربین آنلاین می خواهم؟


منصوری ارانی گفت: بله؛ بگویید اینها نظرات شخصی شماست نه متن مذاکرات. قرار شده برای بازرسی از تاسیسات هسته ای، نکات را کارشناسان بنشیند و امنیت ملی ما را لحاظ کنند. فرمانده کل سپاه امروز گفت که مجاهدان دیپلماسی ما این توافق را داشتند. اگر حرف شما درست بود سردار فیروزآبادی آن تقدیر و تشکر را نمی کرد. آنها باید نگران باشند. آقای ظریف گفت اینها خط قرمز مااست. اطلاعات کشور ما مگر می شود برود دست آنها؟ اگر دوربینهای نظارتی آنلاین باشد ما هر روز شهید هسته ای داریم. معلوم است آقای ظریف نمی گذارد تمام اطلاعات ما دست آنعها بیفتد. ولی جزئیات فنی در سطوح کارشناسی و سیاسی کار می شود. ما باید به او کمک کنیم و کارشناسان سیاسی و امنیتی به او بدهیم و بگوییم برای امنیت ملی و منافع ما، شما باید این کارها را در دستور کار قرار دهید.

بذرپاش گفت: این نظارت مدرن را شما جواب ندادید که در هیچ پروتکل بین المللی نداریم، این یعنی چه؟ این که ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه درباره لوزان دارد، بحث دیگری است.


منصوری ارانی گفت: ما 3 ماه فرصت داریم. مگر توافق نامه امضا شده؟ این 3 ماه قرار است چه کنیم؟ اینجا بیان شده قرار است کار کارشناسی شود.

بذرپاش گفت: خب می گذاشتید بعد از امضای توافق اعلام کنید. چرا هی می گویید ما بردیم ما بردیم؟ ما که پاسخی از شما نگرفتیم که این نظارتهای مدرن و دو خطی که بسیار بد در این بیانیه آمده، چیست. اصلا مشخص نشده. این دو خط سراسر ابهام و تفسیرپذیری است و مرتبا باعث می شود آژانس مرتبا گزارش عدم اجرای تعهدات به شورای حکام و شورای امنیت بدهد. لااقل همان مطالب ژنو را می پذیرفتیم. ما در آنجا پایین آوردن سطح غنی سازی در حد 5 درصد را پذیرفتیم اینجا شده 3.67 درصد. کلی هم قید پذیرفتیم. ما اساس را بر مبنای اعتماد گذاشتیم. آژانس و غرب بارها ثابت کرده غیرقابل اعتماد است. ما با یک دشمن طرفیم که نمی شود به او اعتماد کرد. از طرفی آنها کار ما را بر مبنای راستی آزمایی گذاشته اند. اشکالات دوستان را باید ببینیم. بعدا هم از ما نمی گویند تیم هسته ای چه گفت یا نگفت. استناد به همین اسناد می شود. چند جمله نگارش شده می شود مرجع استناد. ما اعتماد داریم ولی نمی شود این اعتماد باعث نگارش متن اشتباه و مبهم باشد.


منصوری ارانی گفت: ما از فردا جلسات مستمری را برای منافع ملی .و کمک به تیم مذاکره کننده خواهیم داشت. مردم عزیز و صبور ما خوشحال باشند و مسئولان باید کمک و راهنمایی تیم مذاکراتی را داشته باشند. اولا غنی سازی ما با صبوری مردم و جانبازی شهدا به رسمیت شناخته شده. دو صدور قطعنامه سازمان ملل بلافاصله بعد از امضای قرارداد توافق، قطعنامه سازمان ملل صادر می شود و در آن، همه 6 قطعنامه قطعی لغو می شود. هیچ تاسیساتی متوقف و تعلیق نشده. تحریمهای اروپا لغو می شود و آمریکا نیز تحریمهایش را متوقف می کند. آنها تحقیق و پژوهش ما را پذیرفتند. یعنی دانشمندان ما فعال می شوند و حرکت می کنند.

ذرپاش میان سخنان منصوری ارانی گفت: کجا؟ کجا اینکارها را می کنند؟

منصوری ارانی گفت: در آخر این دستاورد را داشتیم که هم آب سنگین اراک با تکنولوژی بهتر، حرکت می کند و اصل قضیه صبوری مردم و هدایتهای مقام معظم رهبری است.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    82 42
    اين دکتر بذر پاش معلومه زبان انگليسيش در حد ديپلم نبود چه برسه به دکترا آخرش برگه اي که دستش بود لوش داد، چون مثل بچه مدرسه ايهادر شب امتحان تمام لغاتها رو از ديکشنري کشف و در حاشيه برگه اش نوشته بود معلومه سواد زبان بگانه دکتر تعطيله چون مدام اشاره ميکرد من نميدونم استايد زبان رو بياريد اين متن رو ترجمه کنن، اين حضرات منتقد نيستن بلکه سياسي کاري ميکنن شايد وجه نداشته و از دست رفته شون رو بدست بيارن تا کورسوئي باشه براي شکست زود هنگامشون در انتخابات آينده و مجلسي که در اون جائي نخواهند داشت، مجلسي عاري از تندروي و رفتارهاي غير منطقي.
    • ali RO ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
      21 23
      چرا بهونه بنی اسرائیلی میاری؟ ندیدی معمولا توی یه کاغذ، جملات مهم رو دورش خط میزنن؟ روش تاکید میکنن که یادشون نره؟ اینم مثل همونه، معنیشم یادداشت کرده بود برای اطمینان که یادش نره. حالا میخواد سواد انگلیسیش در حد دیپلم باشه یا در حد دکترا. در ضمن نگفت من نمیدونم، استاد زبان بیارید گفت اساتید زبان هم میتونن بیان این جملات رو بخونن و اگه اشتباه میگم تصحیح کنن. بین این دوتا جمله خیلی تفاوت هست اقا کاری به نیت واقعیش ندارم و ازشم خبر ندارم، ولی ایراداتی که گرفت درست بودن، باید توی توافق نهایی درباره ی همه ی اون نکات مشکوک، تصمیم گیریه درست بشه. به امید توافق نهایی......
  • محسن A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    آقای بذرپاش چکونه به ریاست سازمان جوانان و رئیس سایپا رسیدید؟
  • حاجی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    حقایق باید گفته شود آقای بذر پاش هم انگلیسیش خوب وهم جوانی با لیاقت برای تمامی سنگرها
  • معصومه A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    54 16
    با تشکر از آقای منصوری وتوضیحات عالی ایشان آقای بذرپاش ماایرانی هستیم وباید همه به کشورکمک کنیم