سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رشد قابل توجه بودجه صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در سال جاری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران  حسین نوش آبادی امروز 19 فروردین ماه در  حاشیه مراسم تودیع  عباسعلی ابراهیمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه  احد جاودانی رئیس جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران،  در جمع خبرنگاران  گفت: صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران بحمدالله تقویت شده و در بودجه سال 94 یک رشد قابل توجه حمایت از نویسندگان و خبرنگاران را داریم و امسال سال خوبی برای آنها خواهد بود.

وی با اشاره به بیمه خبرنگاران افزود: ما به همه مدیران مسئول و صاحبان امتیاز اعلام کردیم که خبرنگاران‌شان را الزاما بیمه کنند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مدیران و صاحبان امتیاز رسانه‌ها موظف هستند بر اساس قانون مطبوعات خبرنگارانشان را بیمه کنند و ما در قالب یارانه به مدیران کمک می کنیم.

خبرنگاری جزو شغل سخت و زیان آور است

وی ادامه داد: خبرنگاری جزو شغل سخت و زیان آور است و قانون درباره این قشر اعمال می شود.

معافیت مالیاتی ناشرین و کتاب فروشی‌ها 

نوش‌آبادی درباره حمایت وزارت ارشاد از مولفان و ناشران کتاب گفت: پیگیری  معافیت ناشران و کلیه کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند در اسفند 93 طی موافقت نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور مالیاتی کشور امضا شد که بر اساس این موافقت نامه همه ناشرین و کتاب فروشی ها از  مالیات معاف شدند.

 

وی با بیان اینکه این معافیت مالیاتی از ابتدای سال 93 را هم شامل می شود، افزود: آنهایی که  در سال گذشته مالیات پرداخت کردند می توانند مالیاتشان را پس بگیرند.

نامگذاری سال 94 در حوزه هنر به سال تئاتر

خنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه هنر انجام شد این است که وزیر فرهنگ سال 94 را سال تئاتر نام گذاری کردند تا از ظرفیت های موجود  برای تقویت کمی و کیفی هنرهای نمایشی و تئاتر استفاده شود.

وی افزود: هنر تئاتر یکی از هنرهای مادر و پایه‌ای است که می تواند برای کشور سرمایه باشد به همین خاطر تلاش خواهیم کرد که فضاهای هنری را در سطح کشور بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

 سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما به تدریج اعتبارات را به سمت استان‌ها سوق می دهیم و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه عدالت فرهنگی است که لازمه آن گسترش امکانات و توزیع عادلانه امکانات  فرهنگی و هنری به همه مناطق کشور است.

وی ادامه داد: سیمای استان‌های ما به مراتب از گذشته به لحاظ برخورداری از امکانات فرهنگی هنری درخشان‌تر خواهد شد و این اقدام در راستای تمرکززدایی انجام می شود.

نوش آبادی اظهار کرد: هنر موسیقی جزو هنر ارزشمند فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست و این هنر ابزار کارآمدی برای انتقال پیام ها و مفاهیم ارزشی است.

وی افزود: ما با موسیقی سالم و سازنده موافقیم و آن را ترویج خواهیم داد اما موسیقی مبتذل در فرهنگ اسلامی ایرانی جایی ندارد و به همین خاطر از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی برای گسترش و ترویج موسیقی بهره می بریم و موسیقی از جمله هنرهایی است که مردم آن را اداره می کنند و از امکانات دولتی کمتر در حوزه موسیقی هزینه شده است.

چرخه اقتصادی موسیقی در کشور فعال است

نوش آبادی با بیان اینکه موسیقی از جمله هنرهایی است که چرخه اقتصادی آن در کشور ما فعال است، عنوان کرد: نباید با نوع نگاه شخصی مانع اجرای برنامه های سازنده باشند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی از برنامه‌های موسیقی به علت مخالفت‌های بعضی از افراد لغو شد، افزود: این اقدامات حرکت خوبی نبود و بازتاب منفی در بین مردم داشت.

 

این چهره فرهنگی کشور تاکید کرد: مسئولان باید واقع بینانه حرکت کنند و با سلیقه هایشان سیاست های فرهنگی دولت را زیر سئوال نبرند چرا که این سیاست‌ها تابع قوانین و مفرارت و اسناد بالا دستی است.

عده‌ای کاسه داغ تر از آش نباشند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی در بخش موسیقی در چارچوب سیاست‌های فزهنگی و ضوابط شرعی است، اظهار کرد: عده ای کاسه داغ تر از آش نباشند و برنامه‌های سالم و سازنده موسیقی ما امروز جزو موسیقی سالم دنیا است و نباید این هنر پیام دار را که موجب شادی مردم می شود جلوگیری کنیم.

وی افزود: کانون‌های فزهنگی مساجد نقش ارزشمندی در توسعه ارزش‌های دینی هستند و ما در نظر داریم مساجد بیشتری را از کانون‌های فرهنگی و هنری برخوردار کنیم.

 

نوش آبادی گفت: مجلس تصویب کرد دولت موظف است که کانونهای فرهنگی مساجد را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

مسائل فرهنگی از مسائل امنیتی جدا است

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی از مسائل امنیتی جدا است و سعی شده که فضای فرهنگی کشور امنیتی نباشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه ها نقش ارزشمندی در کتابخوانی دارند و ما به دنبال تقویت این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به تایید یا رد انتخابات خانه مطبوعات مازندران، افزود: ما در انتخابات خانه مطبوعات دخالت نمی کنیم و کار ما فقط نظارت  است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =