پیش بینی ها نشان می دهد طی نیمه دوم سال جاری امکان بازگشت رونق به اقتصاد ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، توافق نامه لوزان در کنار بازگشت نهادهای تصمیم ساز مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی امکانات تازه ای را پیش روی اقتصاد ایران قرار داده است.  مرداد سال 86، 20 روز بعد از تاریخی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد، نشریه برنامه سازمان مدیریت گزارشی از دلایل انحلال این سازمان منتشر کرد. دلایلی که شامل تفکیک نشدن وظایف راهبردی و غیرراهبردی، نبود سازماندهی و ساختار تشکیلات و وظایف مازاد این نهاد در اثر 9 بار تحول ساختاری این سازمان پس از انقلاب تا سال 1385، ضعف تعامل علمی و بهره‌گیری نامناسب از فناوری مناسب، حاکمیت روح انفصال و ضعف انسجام، تناسب نداشتن نیروی انسانی، نبود فرآیند کنترل خروجی‌های سازمان، مشخص نبودن جایگاه و نقش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام اداری و اجرایی کشور، نبود تناسب تشکیلات با مفاد برنامه‌های توسعه و کاهش شفافیت و ارتباطات باز با سایر دستگاه‌ها مهم‌ترین علل تغییر ساختار سازمان مدیریت به اذعان این سازمان می شد.

البته سيدناصر موسوي لارگاني، عضو كميسيون اقتصادي مجلس در مــورد علت انحلال ســازمان مديريت و برنامه ريزي توسط دولت احمدي نژاد، می گوید: «استدلال دولت اين بوده كــه معاونــت برنامه ريــزي به طور مســتقيم زير نظر رئيس جمهور است و دولت به راحتي مي تواند امر و نهي كند و با توجه به روحيه دولت نهم و حضور در اكثر استان ها و مصوباتي كه داشــت، براي اجرايي كردن اين مصوبات ســازمان مديريــت و برنامه ريزي را منحل كرد تا دستش بازتر باشد.»

همچنین علي محمد احمدي، عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات نيز در مورد استدلال دولت احمدي نژاد بــراي انحلال ســازمان مديريت و برنامه ريزي  به خبرآنلاین گفت: استدلال دولت اين بود كه سازمان مديريت به جاي آن كه كار كارشناســي كند و اتاق فكر داشــته باشد و از بستر كارشناسي به تســريع در امور عملياتي دولت كمك كند، خودش از طريق دخالت هاي غيركارشناسي و معبرگذاري سعي مي كند تا روند تصميم گيري دولت با سرعت كمتري پيش برود، بنابراين دولت اقدام به انحلال آن كرد. البته بايد اين ايرادات اصلاح مي شد، نه آنكه سازماني را كه در اكثر كشورها اتاق فكر دولت ها و سازمان هاي اجرايي است، منحل كند.

به گفته او، ما آثار فقدان سازمان مديريت و برنامه ريزي را در اين سال ها شــاهد بوديم. احمدي در اشاره به مشكلات ناشي از انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي توضيح مي دهد بسياري از پروژه ها بدون مطالعه كلنگ زني شــد، عمليات اجرايي طرح هاي زيادي بدون تامين منابع شروع شد و يا كثرت پروژه ها كه هدر رفتن سرمايه هاي كشور را به دنبال داشت.

همچنین بر اساس صحبت های  موسوي لارگاني، اين ادغام مشكلاتي در روند ارائه لايحه بودجه به مجلس به همراه داشت. او گفت: در ســال هاي اخير حتي شاهد 3 ماه تاخير در ارائه لايحه بودجــه بوديم. همچنيــن بي انضباطي ها در بحث بودجه ناشــي از انحلال ســازمان مديريت و برنامه ريزي بوده است. در طــول ايــن ســال ها در بحــث پرداخت ها، به طور سليقه اي عمل مي شد چرا كه دست معاونت برنامه ريزي باز بود كه براي بخشي بودجه بيشتر يا كمتر اختصاص بدهد.

ايــن عضــو كميســيون اقتصــادي رفع بي انضباطي هاي مالــي و جلوگيري از تاخير در ارائــه بودجــه را از جمله مزايــاي احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي عنوان کرد و گفت: احياي دوباره اين سازمان همچنين موجب خواهد شــد كه بودجه بــه موقع ابلاغ شــود، چون علاوه بر تصويب بودجه كشــور، ابلاغ آن به ســازمان ها در ســال هاي اخير با تاخيرهاي فــراوان روبه رو بــود، به طوري كه سال گذشته در مرداد ماه هم بودجه بسياري از سازمان ها ابلاغ نشده بود و مشكلاتي را براي مردم به همراه داشت.

در صورتی که نهادهایی مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اقتصاد ایران نقش فعالی بازی کنند، امکان افزایش نرخ رشد اقتصادی نیز مهیا می شود. براساس آمارهای رسمی طی سال 94 باید به میزان حداقل 72 هزار میلیارد تومان تشکیل سرمایه جدید در اقتصاد ایران صورت گیرد. دولت نیز به میزان 41 هزار میلیارد تومان سرمایه وارد فضای اقتصادی کشور می کند. در صورتی که تشکیل سرمایه به میزان بیش از 113 هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران صورت گیرد، امکان دستیابی به نرخ تورم 15 درصدی هم مهیا می شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =