بوشهری‌ها برای خلیج فارس سنگ تمام می‌گذارند

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر گفت: جشنواره ملی خلیج فارس از 8 تا 10 اردیبهشت همزمان با روز ملی خلیج فارس در استان بوشهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاین، رضا عوض‌پور در نشست با خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه از 3هزار کیلومتر طول ساحل خلیج فارس، 54 درصد آن در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، اظهار داشت: استان بوشهر با 937 کیلومتر طول ساحل دارای طولانی‌ترین مرزدریایی با خلیج فارس در کشور است. وی با اشاره به اینکه دو سوم انر‌ژی جهان در خلیج فارس نهفته است، تصریح کرد: خلیج فارس از حیث اقتصادی و تجارت یکی از بزرگترین آبراه‌ها در حمل و نقل دریایی در جهان است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر وجود ذخائر با ارزش شیلاتی، بزرگترین منبع غذایی دنیا، بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی از ویژگی‌های خلیج فارس دانست و گفت: در همه ابعاد خلیج فارس منطقه مهم، حیاتی و استراتژیک است و پاسداشت روز ملی خلیج فارس در قالب جشنواره ملی خلیج فارس در استان بوشهر برگزار می‌شود.

عوض‌پور با اشاره به اینکه این جشنواره از فردا در قالب  سه همایش و جشنواره برگزار می‌شود، گفت: چهارمین همایش دانایی‌محور، همایش ملی توسعه دانایی‌محور، و روز ملی خلیج فارس در قالب جشنواره ملی خلیج فارس با ارائه مقالات کشوری و با حضور صاحب‌نظران از فردا به مدت سه روز برگزار می‌شود.

وی، با بیان اینکه، 151 طرح نوآورانه به  دبیرخانه پنجمین جشنواره دانایی خلیج فارس ارائه شده، گفت: 15 طرح از این طرح‌ها که در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی است برگزیده شده که از میان آنها به 5 طرح جوائزی اهدا می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر با اشاره به ارسال 100 مقاله به جشنواره ملی خلیج فارس خاطرنشان کرد: از این تعداد مقاله 15 مقاله برای ارائه در جشنواره و 30 مقاله هم به صورت پوستر در جشنواره ملی خلیج فارس ارائه می‌شود.

عوض‌پور با اشاره به اینکه جشنواره ملی خلیج فارس در مجتمع فرهنگی هنری 9 دی بوشهر برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره علاوه بر حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقامات و مسئولان شیلات، بنادر و دریانوردی، گمرک، حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و دیگر صاحب‌نظران عضو هیئت‌های علمی دانشگاه‌های معتبر کشور شرکت دارند.

وی، با اشاره به اینکه در تقویم کشور10 اریبهشت روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده، بیان کرد: دهم اردیبهشت سالروز اخراج‌ پرتغالی‌ها از خلیج فارس، به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌ نامگذاری‌ شده است که به همین مناسبت هر ساله برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

همچنين در اين نشست دبیر جشنواره ملی خلیج فارس نیز گفت: جشنواره ملی خلیج فارس از ۸ تا ۱۰ اردیبهشت در استان بوشهر در قالب 8 کمیته تخصصی با حضور بیش از 200 صاحب‌نظر برگزار می‌شود.

پرویز حاجیانی، با بیان اینکه جشنواره ملی خلیج فارس در سه محور برگزار می‌شود، اظهار داشت: همایش ملی توسعه دانایی‌محور، جشنواره دانایی خلیج فارس و آیین روز ملی خلیج فارس در مدت سه روز در بوشهر با حضور صاحب‌نظران در موضوع خلیج فارس برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه این جشنواره از فردا در بوشهر کار خود را آغاز می‌کند، گفت: این جشنواره روزهای 8 تا 10 اردیبهشت در بوشهر برگزار می‌شود و در 8 کمیته تخصصی مقالات و طرح‌ها ارائه می‌شود.

دبیر جشنواره ملی خلیج فارس با اشاره به اینکه در کنار جشنواره ملی خلیج فارس برنامه‌ها و طرح‌های مختلف فرهنگی اجرا می‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در حوزه کتاب‌های منتشر شده در زمینه خلیج فارس، نمایشگاه ارائه نقشه‌های قدیمی و اسناد هویت تاریخی خلیج فارس، برگزاری مسابقات گوناگون فرهنگی و هنری از دیگر برنامه‌های جشنواره ملی خلیج فارس در بوشهر است.

حاجیانی از پاکسازی خلیج فارس در بوشهر خبر داد و گفت: در کنار برگزاری جشنواره ملی خلیج فارس با همکاری سازمان های مردم نهاد و دانشگاه خلیج فارس در یک حرکت فرهنگی ساحل خلیج فارس در بوشهر نظافت می‌شود. همچنين در این حوزه فانوس‌هایی بر فراز آبهای خلیج فارس به پرواز در می‌آید.

وی برگزاری کارگاههای آموزشی و مسابقات طراحی ایستگاه کتاب را از دیگر برنامه‌های این ایام دانست و گفت: در جشنواره ملی خلیج فارس از 3 کتاب که با موضوع خلیج فارس تالیف و نگارش شده، رونمایی می‌شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    26 1
    به خلیج فارس برسید و پیشرفته اش کنید که غربی ها بفهمند ما هم قدر خلیج فارس خودمان را میدانیم و رویش تعصب داریم نه اینکه پساب واردش کنید
  • بهرام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    9 0
    برگزاری این مناسبتهای ملی مانند چسب و ملاط قدرتمند دل مردم را به هم متصل و نزدیک میکند ،روحیه دلمردگی را از بین میبرد و حس سر زندگی ونشاط علاقه به آب و خاک ومیهن را در آنان افزایش میدهدو بازتاب این اثر دوست داشتن کشور و حفظ محیط زیست آن به صورت خود جوش وهمچنین در مقابل تهدیدات منطقه ای و فرا منطقه ای بیمه میکند