عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که تاثیر پارازیتها بر سلامتی و حتی گزارشهای آب وهوا موثر است اما هیچ تحقیقی در این مورد نشده تا قابل استناد باشد و وزارت بهداشت قرار است که در این باره کارگروهی تشکیل دهد.

زهرا تالانی: روز گذشته سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت برای توضیح درباره تاثیر پارازیت ها به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفت تا پاسخ سوال چند نماینده را بدهد. این درحالی است که چند سالی می شود که بحث پازاریت‌های ماهواره‌‌ای جایگاه ویژه‌ای را در رسانه ها برای خود باز کرده و نبود پاسخ‌ شفاف از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باعث شده تا شایعه یا واقعی بودن این موضوع همچنان بر قوت خود باقی بماند. هرچند در دوره قبل وزارت بهداشت تحقیقاتی را روی این موضوع آغاز کرد اما همچنان نتایج آن مشخص نیست و در این دوره قرار است تا کارگروهی این موضوع را بررسی کند. 

درباره حضور وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با  حسن تامینی لیچایی گفتگو کردیم. او می گوید: وزیر بهداشت آمار و تحقیقاتی تا کنون نداشته تا بتوانیم به آن استناد کنیم و گزارشهایی هم که به خود کمیسیون می رسد قطعی نیست اما تاثیر آن بر سلامت مردم مشخص است.

متن این گفت و گو را می خوانید:

روز گذشته کمیسیون در مورد تاثیر پارازیتها از وزیر بهداشت سوال کرد. آیا گزارش جدیدی در این باره به کمیسیون رسیده است. چون در گذشته اخباری در این مورد منتشر شد اما بعد اعلام شد که هنوز در این باره اطلاعاتی درستی در دست نیست؟

اطلاعات من در مورد اثرات پارازيت‌ها در حد همين شايعاتی است که در بين مردم رايج است. ما در کمیسیون هم اين شايعات را شنيده‌ایم اما واقعا برای خودمان هم سوال است که واقعا اگر خطرناک است باید چه کرد چون این اخبار غیررسمی که به کمیسیون و نمایندگان می رسد قابل استناد نیستند. آمار و تحقیق درستی هم حتی در خود وزارت بهداشت روی این موضوع انجام نشده که بتوانیم به آن استناد کنیم.

با وجود اینکه شما اعلام می کنید تحقیق درستی روی این موضوع نشده اما بسیاری از متخصصان زنان اعلام می کنند که سقط جنین به خاطر پارازیت زیاد است و متخصصان دیگری هم برخطرناک بودن پارازیت تاکید کردند.

به جز سقط جنین ما خبرهایی هم شنیدیم که پارازیت باعث پرخاشگری می شود و بسیاری از بیماری های روانی و روحی به خاطر همین پارازیتها است، بنابراین پارازیت ها بر سلامتی مردم اثرگذار می گذارد و خطرات جدی برای سلامتی دارد . اما باید نتایج قابل استنادی داشته باشیم تا تصمیم بگیریم که پارازیت‌ها حذف یا حداقل استاندارد شوند.البته گزارشی هم سازمان هواشناسی اعلام کرد که این پارازیتها در تشخیص درست و به‌موقع وضعیت آب و هوایی هم موثرهستند.

چرا هروقت موضوع خطرناک بودن پارازیتها اعلام می شود موج انتقادها و مخالفتها هم شروع می شود وبرخی دوست ندارند خطرناک بودن آن را بپذیرند؟

چون ما عادت کردیم از هر موضوعی برداشت و بهره برداری سیاسی کنیم .الان هم وقتی خطرناک بودن پارازیت اعلام می شود برخی آن را پیراهن عثمان می کنند تا به دولت و مسئولان حمله کنند ، درنتیجه تاثیری که برسلامت مردم دارد گم می شود. بنابراین ما در نظر داریم که تاثیر پارازیتها بدون هیچ گونه سیاسی نگری بررسی شود تا بتوانیم نتیجه درستی از آن بگیریم.

موضوع خطرناک بودن پارازیتها از دولت قبل مطرح شد و حتی آن زمان اعلام شد که در وزارت بهداشت هم تحقیقی در این مورد در حال انجام است، اما نتیجه ای هنوز منتشر نشده است.

آقای هاشمی دیروز گفت که تاکنون از وزارتخانه نخواستند روی این موضوع تحقیق کند اگر هم کاری انجام شده مربوط به دوره قبل بوده که اطلاعات آن را ندارند. اما ما از ایشان خواستیم که کارگروهی تشکیل دهد و تا تابستان نتیجه را اعلام کند. همیشه اطلاعاتی که به ما می رسد بیشتر جنبه سیاسی آن پررنگ تر است برای همین باید یک کارگروه تخصصی موضوع را به درستی بررسی و اعلام کند.

اعضای این کمیسیون از مجلس و وزارت بهداشت هستند؟

خیر. قرار است وزارت ارتباطات و فن آوری و سازمان انرژی اتمی هم باشند. البته وزیر پیشنهاد داد که از سازمان محیط زیست هم به کارگروه اضافه شوند.

گزارش اثرات پارازيت‌ها بر سلامت انسان محرمانه است؟

هيچ کس در کشور نيست که بخواهد در مورد سلامت مردم مخفی کاری کند، برای همین چنين تصوری درست نيست و گزارش کارشناسی اثرات پارازيت‌ها بر سلامت انسان را در زمان خودش اعلام می‌کنيم. اما همانطور که گفتم نباید اجازه بدهیم که بهرهبرداری سیاسی از آن شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    5 12
    در عالم پزشکی نم یگویند مدرکی دال بر مضر بودن چیزی نداشته ایم بلکه مبنا را بر متضرر بودن چیزی می گذارند بخصوص وقتی مدام تکرار می شود مگر سالم بودن ان ثابت شود
  • عجب ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    4 8
    مي فرمايند هيچ مدركي دال بر تاثير پارازيتها نداريم ولي خطرناك است خوب اگر مدركي نداريد پس از كجا مي دونيد خطرناكه؟