تفکر شورایی جلوه ای از «مردم سالاری دینی» در نظام سیاسی اسلام است

عضو شورای اسلامی و رئیس شورای شهرستان کرج با بیان اینکه تفکر شورایی جلوه ای از «مردم سالاری دینی» در نظام اسلامی اسلام است، اظهار داشت: شور و مشورت از مهمترین توصیه های دین مبین اسلام به خصوص در امور حاکمیتی است و در اهمیت شورا همین بس که در قرآن، سوره ای به نام «شوری» وجود دارد.

خبرگزاری خبرآنلاین - البرز دکتر میرابراهیم صدیق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج با بیان اینکه خداوند در قرآن مومنین را امر به مشورت کردن در امور مهم می نماید و توفیق را بعد از مشورت در توکل بر خداوند می داند، بیان کرد: تفکر شورایی جلوه ایی از «مردم سالاری دینی» در نظام سیاسی اسلام است و مردم می توانند در این بستر ضمن همفکری و هم افزایی به پیشرفت جامعه و پیشبرد امور کمک کنند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: برداشتی که امروز از «شوراهای اسلامی» وجود دارد، مشارکت حداکثری در تغییر سرنوشت ملت است و خوشبختانه با استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، این اصل الهی - راهبردی در قانون اساسی که متکی به آراء مردم است، لحاظ گردید و در این راستا نهاد و ساختارهایی همچون شوراها، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مقام ریاست جمهوری شکل گرفتند.

شوراها بیانگر تقویت دموکراسی در لایه های پایین جامعه هستند

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان شهرستان کرج با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا در شرایط کنونی بزرگ ترین نهاد مشورتی و اجتماعی در سراسر کشور هستند، خاطر نشان کرد: پارلمان های شهری و روستایی به عنوان یک نهاد گسترده مردمی که بیانگر تقویت دموکراسی در لایه های پایین جامعه هستند، دستاوردهای بسیاری را به ارمغان آورده و در عرصه های گوناگون منشاء اثر خیر بوده اند.

توقع بعدی آن است که مسئولان نهاد شورا را به عنوان یک نهاد فراگیر قانونی بپذیرند و از واگذاری اختیارات به این نهاد نهراسند...

به گفته رئیس شورای شهرستان کرج، امروز مردم از طریق مکانیزم شوراها در تغییر سرنوشت خویش در شهر و روستاها مداخله می کنند و در اداره منطقی تر امور زندگی خویش مشارکت واقعی دارند و از نزدیک با خدمات شوراییان آشنا هستند. همچنین توقع این است که نهاد شورا دایره خدمات رسانی خود را به فراتر از شهرها که تبلور آن شهرداری است گسترش دهند. مردم توقع آن دارند تمامی امور در شهر اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... به این نهاد واگذار شود. توقع بعدی آن است که مسئولان نهاد شورا را به عنوان یک نهاد فراگیر قانونی بپذیرند و از واگذاری اختیارات به این نهاد نهراسند.

نویسنده کتاب مسایل سیاسی اقتصاد ایران در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: بی شک برای توسعه خدمات این نهاد علاوه بر مردم و مسئولان، نهادهای شورایی نیز باید تلاش کنند تا خدمات صادقانه خود را به مردم ارائه نمایند. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است که شورا می بایست با عملکرد مطلوب خدمات رسانی صادقانه همواره از آن پاسداری نماید.

دکتر صدیق در پایان سخنانش اظهار کرد: امروز بستر شوراها فرصت خوبی است تا هم مردم، هم دولت و هم نهاد شورا یک بار دیگر فلسفه شکل گیری نهاد شورا را در جمهوری اسلامی با هم مرور کنند. امید آن دارم در سایه تعامل اندیشه ها، نهاد شوراهای اسلامی بیش از گذشته بتواند در خدمت مردم بوده و در توسعه خدمات رسانی نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =