کریدورهای ملی و معطل مانده زنجان، جان دوباره می‌گیرند

با سفر اخیر اکبری، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به استان زنجان، وضعیت یکی از مهم‌ترین کریدورهای ملی شمال – جنوب کشور مورد بررسی میدانی قرار گرفت. این سفر با هدف تسریع در تکمیل پروژه‌های راه‌سازی، بهبود دسترسی‌های بین‌استانی و رفع مشکلات محورهای روستایی و اصلی در شهرستان‌های زنجان و طارم انجام شد. طی این بازدید چند تصمیم کلیدی در حوزه بهسازی، تعریض و ایجاد مسیرهای جدید اتخاذ شد که اثر مستقیم بر وضعیت تردد، ایمنی و توسعه منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین از زنجان، استان زنجان در نقطه اتصال سه کریدور مهم کشور قرار دارد؛ مسیری راهبردی که از همدان، بیجار و آذربایجان به زنجان می‌رسد و از طریق سه‌راهی بناب به سمت گیلوان، منجیل و استان‌های شمالی امتداد می‌یابد. این محور بخشی از کریدور جنوبی–شمالی ایران و از پروژه‌های ملی مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان است. زیرساخت‌های اصلی این کریدور از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و اکنون با ورود معاون وزیر راه، بررسی‌های جدیدی برای سرعت‌بخشی ادامه پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

در شهرستان طارم نیز که به‌واسطه رودخانه قزل‌اوزن دارای مسیرهای متعدد ارتباطی در دو سوی رودخانه است، چند پروژه مهم مورد توافق قرار گرفت. از محورهای آسیب‌دیده در محدوده شیت و ولیدر تا تعریض مسیر چورزق – سه‌راهی شیت و سرعت‌بخشی به پروژه‌های کهنه‌سال همچون راه روستای سرخ‌آباد، بسته‌ای از طرح‌های جدید تعریف شد. تخصیص اعتبار برای تکمیل مسیر نوکیان – سیوله و اولویت‌بخشی به ۱۵ کیلومتر از راه‌های روستایی نیز از مهم‌ترین تصمیمات این سفر بود.

مصطفی طاهری، نماینده مردم شهرستان زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت این کریدور برای استان، گفت: این سفر یکی از جامع‌ترین بازدیدهای اخیر در حوزه راهداری بود و بخش زیادی از گلوگاه‌های عمرانی استان به‌صورت میدانی بررسی شد. حجم پروژه‌هایی که در این سفر مصوب شد، نشان می‌دهد که نگاه دولت بر تکمیل زیرساخت‌های شمال به جنوب و اتصال پایدار زنجان به استان‌های گیلان، اردبیل و قزوین متمرکز شده است.

وی تأکید کرد: پروژه کلور – درام که استان اردبیل را به طارم متصل می‌کند و زمان سفر را حدود نیم‌ساعت کاهش می‌دهد، یکی از مسیرهای راهبردی است که با تعیین تکلیف بخش پایانی آن، می‌تواند باری از ترافیک محور قزوین – شمال بکاهد. این مجموعه طرح‌ها نشانه‌ای روشن از توجه دولت به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زنجان است و ما در مجلس نیز پیگیر تخصیص کامل اعتبارات آن خواهیم بود.

طاهری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر، تخصیص حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای محور سه‌راهی فرودگاه – ارمغانخانه است؛ مسیری که سال‌ها در انتظار بهسازی بود. همچنین برای اجرای تقاطع غیرهمسطح مقابل دانشگاه زنجان، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی تزریق خواهد شد. این‌ها پروژه‌هایی هستند که مردم سال‌ها انتظارشان را داشتند.

نماینده زنجان و طارم افزود: در محورهای قره‌پشتلو، زنجان – سلطانیه و مسیر قدیم زنجان – نیک‌پی، توافق شد عملیات بهسازی و چهاربانده‌سازی در قالب طرح مولدسازی با سرعت بیشتری پیش برود. مجموع این پروژه‌ها حدود ۴۰ کیلومتر از مسیرهای اصلی و روستایی شهرستان زنجان را شامل می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

طاهری با اشاره به اهمیت محورهای آزادراهی استان گفت: در جریان بازدید از آزادراه زنجان – تهران و زنجان – تبریز، مقرر شد با تزریق منابع جدید، روند تکمیل این مسیرها شتاب بیشتری بگیرد. بخش زنجان – تهران به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده و امیدواریم در صورت مساعد بودن شرایط جوی، آزادراه زنجان – تبریز نیز در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 2142847

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار