یک کارشناس امور بین الملل اجلاس بازنگری ان پی تی را فرصتی برای بهره جویی و تحقق اهداف دیپلماسی ایران دانست و اظهار داشت: در شرایط فعلی راستی آزمایی ایران تأیید شده و لازم است تنها به اثبات حقانیت خود بیاندیشیم.

یک کارشناس امور بین الملل اجلاس بازنگری ان پی تی را فرصتی برای بهره جویی و تحقق اهداف دیپلماسی ایران دانست و گفت: در شرایط فعلی راستی آزمایی ایران تأیید شده و لازم است تنها به اثبات حقانیت خود بیاندیشیم.

علی بیگدلی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، دربارۀ حضور وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بازنگری ان پی تی گفت: در شرایطی که همچنان پرونده هسته ای کشور در دست بررسی و مفتوح است نباید این مهم را از نظر دور داشت که احتمال حصول نتیجه در مذاکرات تیم دیپلماسی کشورمان 95 درصد نسبت به نتیجه توافق مثبت است.

وی افزود: انتظار می رود که متن توافق جامع تهیه و توسط طرفین با شرایط مورد توافق به امضا برسد چرا که متن این توافق هم منافع ایران و هم منافع آقای اوباما را تأمین می کند.

این کارشناس بین الملل تصریح کرد: روند پیشرفت مذاکرات به نحوی است که نه مخالفان داخلی و نه جناح راست آمریکا را به نتیجه ای نمی رساند چرا که برگزاری نشست مشترک دیپلمات های سابق آمریکا در بازنگری روابط ایران و آمریکا پس از امضای قرار داد تشکیل شده.

بیگدلی خاطر نشان کرد: تلاش فعالان سیاسی آمریکا برای ارتباط با ایران بیانگر این واقعیت است که دشواری مسیر توافق را پشت سر گذاشتیم و به دشت همواری رسیدیم که قطعاً منجر به امضای موافقت نامه خواهد شد و صحبت های ضد و نقیضی که در ایران و آمریکا در مورد آینده مذاکرات مطرح می شود؛ قطعاً هیچ تأثیری بر روند مذاکرات نخواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بازنگری ان پی تی در نیویورک با حضور وزیر خارجه کشورمان گفت: در پی گزارش های مکرر آژانس بین المللی به گروه 1+5 دیگر ایران نقطه ابهامی در فعالیت های صلح آمیز هسته ای ندارد زیرا همکاری مقامات کشورمان با بازرسان آژانس، مبیّن این مهم و تأیید راست آزمایی ایران در انرژی صلح آمیز هسته ای است.
این کارشناس بین الملل ادامه داد: همچنین باید به حضور شخص آقای دکتر ظریف به عنوان مقام ارشد مذاکره کننده در محافل بین المللی اشاره کرد که ایشان شخصی با درک و قدرت دیپلماسی بالاست.

وی با تأکید بر مهم بودن سطح مذاکرات ایران و گروه 1+5 عنوان کرد: بیانیه مشترک ایران قابل توجه است زیرا در طول تاریخ ایران قراردادی با این حجم از مغایرت امضاء نشده به این نحو که در جریان بین المللی پیش رو، یک نفر در برابر شش کشور قدرتمند دستاوردهای مهمی را کسب کند.

بیگدلی یادآور شد: جریان مذاکرات در دوره قبلی حتی شخص آقای روحانی در دوران تصدی شورای عالی امنیت ملی به عنوان دبیر شورا با سه کشور برقرار بود و نتیجه ای هم حاصل نشد هر چند که توافقی ناقص صورت گرفت.

وی افزود: در حالیکه آقای ظریف اقدام بزرگی را انجام دادند و موفقیت ایشان را در ان پی تی هم قابل پیش بینی است هر چند که ان پی تی در جریان بازنگری شرایط خاصی دارد به این نحو که نباید در این فضا موضوع و مسائلی غیر از مسائل کشورمان را پیش بکشیم زیرا هم اکنون دیپلماسی ایران در شرایط دشواری است.

این کارشناس بین الملل با بیان این مطلب که احتمال نوعی دشمن تراشی و تفاوت دیدگاه کشورهای عضو و غیر عضو ان پی تی وجود دارد، گفت: من فکر نمی کنم که بیان هر اظهار نظری در این شرایط مناسب باشد و لازم است که از وضعیت پیش رو برای اثبات حقانیت خود بهره بجوئیم و این موضوعی دستیافتنی نیست و مانعی هم بر آن وجود ندارد همچنین در ان پی تی هم مسأله ای برای ایران وجود ندارد که مشکل ساز باشد.

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من AU ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    بسیار عالی