معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با فعالیت مجدد سامانه سمان فعالیت پنج هزار خبرنگار در کشور تثبیت شده است.

حسین انتظامی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان غربی که در ساختمان جدید خانه مطبوعات استان برگزار شد افزود: پیش از این ۲۰ هزار نفر مدعی خبرنگاری در کشور بودند که با راستی آزمایی های انجام شده این تعداد به پنج هزار نفر تقلیل یافته است.
وی اظهار کرد: هم اکنون سایت سمان در حال تجدید ساختار می باشد که مجددا اقدام به جمع آوری مدارک از متقاضیان عضویت در سایت و اعضا کرده است.
انتظامی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب این سامانه به خبرنگاران عضو، ۱۰ نوع خدمت ارائه می کند که بیمه خبرنگاری یکی از این خدمات است.
انتظامی ادامه داد: هیاتی متشکل از اعضای تشکلهای مطبوعاتی، روزنامه نگاران، اساتید ارتباطات و پیشکسوتان مطبوعاتی کشور هم اکنون در حال بررسی پرونده های خبرنگاران متقاضی و تایید آنها هستند.
وی همچنین اظهار کرد: بیمه مستقیم خبرنگاران از سوی دولت با استقلال مطبوعات تناقض دارد ولی با این وجود ما سعی می کنیم تا بیمه خبرنگاران تا جای ممکن محقق شود.

انتظامی ادامه داد: هم اکنون بیشترین جابه جایی و تغییر نیروی انسانی در بخش مطبوعات انجام می شود و نرخ ماندگاری خبرنگاران و نیروها در یک نشریه پایین است.
وی گفت: یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه نگاران نداشتن ارتباط مستمر با رسانه مربوطه شان است.
معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی گفت: خبرنگاران پاره وقت می‌توانند با ثبت‌نام در سایت سمان و کسب ۳۰ امتیاز از این سایت از ده خدمت مطبوعاتی برخوردار شوند.
انتظامی اظهار داشت: خانه مطبوعات به عنوان باشگاهی است که باید انواع فعالیت رسانه‌‌ای در آن اجرا شود.
وی با بیان این‌که نوع کمک دولت به رسانه‌ها و اعضای صنفی باید بدون چشم‌داشت باشد گفت: رسانه‌ها باید نهادسازی شوند و این به آن معنا نیست که تنها تشکل و هیئت مدیره تشکیل شود بلکه باید رکن‌های اصلی در آن‌ها رعایت شود.
انتظامی افزود: دولت و حاکمیت باید به نفع صنوف عقب‌نشینی کرده و رسانه، مدیریت و برنامه‌ریزی را به عهده بگیرند.
وی با اشاره به این‌که مردم‌سالاری در این تشکل‌ها باید از داخل نهادینه‌سازی شود تصریح کرد: از ورود افراد جدید جلوگیری نشود چراکه آسیب اصلی تفکر تشکل‌ها جلوگیری از افراد تازه وارد هستند.
انتظامی با اشاره به موضوع بیمه خبرنگاران بیان کرد: این‌که دولت بخواهد خبرنگاران را به صورت مستقیم بیمه کند حرکتی ضد مدنی بوده و این حرکت سبب از بین رفتن استقلال خبرنگاران می‌شود.
وی تصریح کرد: بالاترین نرخ نیروی انسانی در حوزه رسانه بوده و باید در این زمینه تثبیت حرفه‌ای رخ دهد، هم‌چنین صراحت قانون مطبوعات این نکته را نیز بیان می‌کند که رسانه‌هایی که از بیمه برخوردار نیستند هیچ‌گونه حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد چراکه غیرحرفه‌ای به شمار می‌روند.
انتظامی اظهار داشت: یارانه‌های بیمه ای نیز به شرطی همکاران رسانه‌ای داده می‌شود که خبرنگاران آن رسانه اعتراضی نسبت به محل کار خود نداشته باشند.
معاون مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی افزود: افرادی که هر از گاهی با رسانه و مطبوعات همکاری می‌کنند به تایید خانه مطبوعات به عنوان فعال مطبوعاتی آماتور شناخته می‌شوند.
انتظامی بیان کرد: با تعریف بسته‌های حمایتی از استان‌های جدار مرزی حمایت ویژه‌ای به عمل می‌آید و شهرهایی از قبیل آذربایجان‌غربی، ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهکلویربویراحمد و چهارمحال بختیاری از ۳ برابر یارانه‌ مطبوعاتی بهره‌مند می‌شوند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز برای شرکت در ششمین سمینار تعامل اقوام، ادیان و مطبوعات و رسانه ، نشست صمیمی با مدیران مسئول مطبوعات محلی استان ، افتتاح خانه مطبوعات، نشست خبری با اصحاب رسانه، نشست با کانونهای تبلیغاتی استان ، دیدار با حجت الاسلام قریشی نماینده ولسی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه به استان سفر کرده بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =