۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۲
سایه بلدوزر داعش بر سر دومین شهر اشکانی

بعد از تخریب شهر هترا بی نظیرترین میراث اشکانیان در خارج از خاک ایران نوبت به شهر پالمیرا رسیده است.

هادی معیری نژاد- به تازگی یونسکو و یازده کشور عربی در نشستی راههای مبارزه با تخریبگری داعش علیه میراث فرهنگی جهان را برگزار کردند.

در خلال همین نشست خبر پیشروی این نیروها به سمت شهر باستانی پالمیرا شنیده شد خبر بسیار بد بعد از تخریب شهر نمرود و قبل از آن شهر باستانی هترا(اینجا)

پالمیرا یکی از ارزشمند‌ترین شهرهای باستانی خاورمیانه است که در چند روز گذشته هدف حمله نیروهای داعش قرار گرفته است.

این نگرانی وجود دارد که در صورت تصرف شهر، نیروهای داعش به معبد زیبا و آثار باستانی تدمر در پالمیرا آسیب برسانند.

چهاردهم مه، نیروهای داعش توانستند بعضی از ساختمان‌ها در حاشیه شرقی شهر را تصرف کنند اما چند ساعت بعد گزارش شد که نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند جلوی پیشروی آن‌ها را بگیرند.

میراث اشکانی پالمیرا
پالمیرا یا تدمر نام شهری باستانی در کشور  سوریه است

آثار این شهر تاریخی در استان حمص واقع شده‌است. آثار شهر باستانی «تدمر» (مملکت تدمر) «پالمیرا» در ۱۶۰ کیلومتری شهر حمص، ودر ۲۱۵ کیلومتری شمال شهر دمشق واقع شده‌است. این شهر زیبا در سال ۲۷۴ میلادی توسط اورلیانوس، امپراتور روم درجنگی خونین که بین ملکهٔ زنوبیا «ملکهٔ تدمر» رخ داد ویران شد.

پالمیرا

شهر تدمر را اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود که تا صحرای شامات گسترده شده بود بنا کردندولی خیلی زود به دلیل حمله‌های رومیان این شهر از خاک ایران جدا شد و در اختیار رومیان قرار گرفت. بعد از آن این شهر پایتخت ملکهٔ زنوبیا ملکهٔ سوریه وملکهٔ شرق شد.

پالمیرا

این شهر زیبا یکی از مهم‌ترین ایستگاهای تجارتی بین آسیا و اروپا در نیمهٔ دوم قرن اول قبل از میلاد بوده‌است. سر انجام این شهر زیبا و شاعرانه در سال ۲۷۴ میلادی توسط حملهٔ امپراتور روم (اورلیانوس) ویران می‌شود. از مهم‌ترین بناهای شهر: معبد بل، شاه را عظیم با ستون‌های بلند سربفلک کشیده، (مسرح)، «بازار اغوار» (سوق الآغورا)، ودروازه بزرگ که معروف است به (قوس النصر) به اضافه صدها آثار باقی‌مانده، مانند:مدفن (گُور)، نحت در صخرها، تماثیل، قبرها، در سور شهر بیضاوی شکل که با برج‌های حفاظتی برجای مانده‌است سخن از مملکت عظیم تدمر در خود نهفته دارد.
این شهر باستانی در سال 1980 به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و تا قبل لز جنگ داخلی سوریه گوهری ارزشمند برای صنعت گردشگری سوریه محسوب می شد . اما هم اکنون حتی اگر از داعشیان نیز جان به در برد از میراث تخریب و ویرانی جنگ نمی تواند کمر راست کند.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    32 0
    جالبه که تا قبل از تخریب داعش حتی کسی تو ایران از وجود این مکان های دیدنی اطلاع نداشت