خبرگزاری مهر نوشت:

يکي از سؤالاتي که از سوی طرفداران پلوراليسم مطرح مي شود اين است که اصولاً ما چگونه مي توانيم بگوييم که خداوندي که هادي است فقط يک گروه را هدايت نموده و ديگران از اين نعمت خداوند بي بهره اند و همچنين چگونه مي توانيم بر اين عقيده مصر باشيم که حقيقت تنها از آن ماست؟

آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به این سؤال نوشته است: درباره پلوراليسم دو سؤال وجود دارد: ۱ـ آيا در هر مسأله‌اي يک حقيقت وجود دارد يا حقايق متعدد؟ مخالفان پلوراليسم معتقدند هر مسأله تنها يک پاسخ صحيح دارد. مثلاً توحيد حق است و شرک باطل. ۲ـ آيا فقط کساني که دين صحيح را شناخته‌اند از عذاب ابدي نجات خواهند يافت؟ جواب اين است که کساني که تلاش کرده‌اند و نتوانسته‌اند حقيقت را بشناسند و در حدي که توانسته‌اند عمل کرده‌اند، اهل نجات خواهند بود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    6 11
    در هر مسئله ای یک حقیقت وجود دارد اما چون انسانها متفاوتند و مشیتی بالاتر از مشیت خدا وجود ندارد نمی توان گفت که آن حقیقت را کسی پیدا کرده است. اگر حقیقت پیدا بود که اینهمه بحث کلامی وجود نداشت.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    6 1
    قضاوت تنها از آن خداست و تنها آفریدگار اوست لذا کسی جز او نمی داند که حقیقت چیست و نقشه آفرینش جهان چگونه است. حتی جایی در قرآن می فرماید که من عده ای را انسان بد خلق کرده ام اما در روز جزا خودم در مورد آنها قضاوت خواهم کرد. آفرینش خیلی پیچیده است.
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    4 0
    امام صادق در سفر حج با فردي برخورد ميكند كه وي به ايشان ميگويد اين خوارج كافرند و هيچكدام مسلمان نيستند و چندين ناسزا نيز نثارشان مي كند .... امام مي فرمايد چنين مگو كه ايشان اگر مسلمان نبودند به حج نمي آمدندو احرام نمي بستند و خانه خدا را طواف نمي كردند.... ولي بعضي ها فقط خودشان را مسلمان مي دانند و لاغير....
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    1 0
    ما نیاز به شناخت حتی حقیقت نظری هم نداریم ما فقط نیاز به آدم شدن و انسانی زیستن داریم زیرا اخلاقی زیستن عین با حقیقت زیستن است حقیقت دینداری امری عملی است نه نظری انهم عمل اخلاقی و معنوی با تمام وجود نه بحث های انتزاعی و ذهنی
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    1 1
    به جز علوم تجربی و ریاضی و منطق اگر حقیقت واحد بود لاجرم اختلاف پیدا نمی شد در مورد حاصل ضرب 2 ضربدر 2 تا حالا دید ه ای تفسیر های مختلفی بشود یا در مورد ترکیب شیمیایی آب ولی در حوزه عقاید تا دلت بخواهد هرکس هر طوری که دلش می خواهد تفسیر می کند چون حقیقت معلوم نیست