واحدمرکزی خبر نوشت:

وزیر دفاع سابق آمریکا می گوید گزینه ی جایگزین عدم حصول توافق هسته ای با ایران ، جنگ نیست.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ رابرت گیتس در ادامه ی گفتگو با برنامه ی« فیس دِ نیشن »(Face the Nation) در شبکه ی سی بی اس آمریکا درباره ی نگرانی های خود از مذاکرات هسته ای ایران گفت: نخستین نگرانی من به زمان برداشته شدن تحریم ها مربوط می شود. پرسش این است که آیا تحریم ها بلافاصله برداشته خواهند
شد ، یعنی زمانی که ایرانی ها قبول دارند که توافقنامه را اجرا کنند تحریم ها برداشته خواهند شد؟ یا اینکه تحریم ها طی زمان و به صورت مرحله ای براساس عملکرد برداشته خواهند شد؟ که موضع ما نیز همین بوده است.
وی افزود:موضوع دوم راستی آزمایی است. تا زمانی که بازرسی های عندالمطالبه در همه ی تاسیسات از جمله تاسیسات نظامی وجود نداشته باشد ، پتانسیل زیادی برای تقلب وجود دارد. سومین موضوع این است که این ایده که بتوانیم خیلی سریع تحریم ها را دوباره برقرار کنیم یعنی زمانی که تحریم ها برداشته می شوند پتانسیل اعمال دوباره آنها را داشته باشیم یک ایده ی بسیار غیر واقع بینانه است.

وی افزود:به نظر من دنبال کردن توافقنامه مبتنی بر امید رئیس جمهور آمریکا به این مسئله است که در طی یک دوره ی زمانی ده ساله از برداشته شدن تحریم ها و تبدیل شدن ایرانی ها به یک سهامدار سازنده در جامعه ی بین المللی و رشد دوباره ی اقتصاد آنها ، در این صورت آنها ایدئولوژی و دین سالاری و اصول انقلابی خود را کنار می گذارند و مداخله شان در مناطق مختلف منطقه را کنار می گذارند که به نظر من این امید بسیار غیر واقع بینانه است.

باب شیفر مجری شبکه ی سی بی اس پرسید:اگر ما نتوانیم به توافق دست یابیم گزینه ی جایگزین چه خواهد بود؟
وزیر دفاع سابق آمریکا گفت : فکر نمی کنم که گزینه ی جایگزین جنگ باشد. یک گزینه این است که توافق بهتری بدست آید. به نظرمن شما دوباره به تحریم ها باز می گردید ، تحریم ها را دوباره اجرا می کنید و اساسا می گوئید که اینها چیزهای مضاعفی است که ما می خواهیم تا این توافق کارایی داشته باشد و با ارزش باشد. یعنی توافقنامه ای باشد که به همپیمانان ما اطمینان بدهد یا اینکه دست کم آنها را خیلی نترساند. اگر آنها(ایرانی ها) بخواهند که پای میز مذاکره باز نگردند و به جای آن به سرعت به سمت سلاح هسته ای حرکت کنند در این صورت حدس می زنم که این اقدام آنها نشان خواهد داد که آنها در کل این مدت هم قصد داشتند چنین کاری کنند هرچند که اظهار کردند هیچ علاقه ای به سلاح هسته ای ندارند. به نظر من پتانسیل دستیابی به یک توافق بهتر وجود دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    22 9
    اگر چه طبق فتوا رهبر معظم انقلاب و همچنين ديوان دادگستري بين المللي داشتن سلاح هسته اي و كشتار دسته جمعي حرام و جرم است ولي آمريكائيهاي كثيف هدفشان ايران حراسي بوده و هست اكنون كه مي بينند اين حربه با قطعنامه از دستشان خارج مي شود حالا شروع مي كنند به بهانه آوردن و دبه كردن وبهانه هاي بني اسرائيلي كه مكويند همين است خداوند چنان گرفتارشان كند كه آنچنان سرگرم مشكلات داخلي شان گردند تا ديگر انشاءالله فرصت پيدا نكنند سر به سر كشورهاي اسلامي بگزارند
    • saheb IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
      5 1
      دقیقا همینطوره
  • مقیمی A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    چیری که بیشتر از تحریمها به کشور آسیب رسانده اشاعه باور غلط ایران هراسی در انظار جهانیانه و اگر توافق حاصل نشد هم برای از بین بردن آن لازمه قدری خویشتن دار باشیم و مطمئناً با کمرنگ شدن آن خودبخود دول غربی مجبور خواهند شد تحریمها را بردارند . کمی بردباری و صبر می تونه ایران هراسی و تحریمها را با هم مرتفع کنه ولی برخورهای احساسی می تونه باعث خوشحالی جنگ طلبان بشه .