سفیر بریتانیا در سازمان ملل از پیشنهادات مقامات ایران به غرب که وی آن را «پشت پرده» خوانده خبر داد.

اگر تا پیش از این آمریکایی ها به همراه برخی مقامات عراقی ادعا می کردند ایران در نا امنی های عراق دخالت دارد و با حمایت مالی و تسلیحاتی از نیروهای شبه نظامی باعث بروز و تقویت حملات نظامی شده است، سفیر بریتانیا در جدیدترین اظهاراتی مدعی شد تهران در این باره پیشنهاد انجام معامله ای با واشنگتن را هم داده است.

جان ساورز سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت که ایران در سال ۲۰۰۵ پیشنهاد کرده بود در مقابل کاهش مخالفت های غرب با برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور، حملات به نیروهای بریتانیایی در عراق را متوقف کند.  

جان ساورز این سخنان را در یک برنامه مستند تلویزیونی شبکه بی. بی . بی که قرار است امروز پخش شود، بیان کرده و اطلاعاتی در خصوص پیشنهادات مقامات ایران به غرب  که وی آن را «پشت پرده» خوانده، را توضیح داده است.  

به گفته این مقام بلندپایه انگلیسی در بحبوحه خشونت ها در عراق در سال ۲۰۰۵  که بمب های کنار جاده ای از موارد اصلی تلفات نظامیان بریتانیایی و امریکایی در عراق بود، مقامات ایران پیشنهاد کردند تا در برابر  گرفتن امتیاز به حملات پایان دهند.  

یه گزارش بی بی سی ساورز در این مستند با عنوان « ایران و غرب: رویارویی اتمی» افزوده: مقامات ایرانی در مذاکرات خصوصی خود علاوه بر تایید دخالت خود در عراق، پیشنهاد می کردند در مقابل همکاری تهران در توقف این حملات، غرب نیز مخالفت خود با برنامه هسته ای این کشور را متوقف کند.

به گفته سفیر انگلیس در سازمان ملل، ایرانی هایی به لندن، پاریس و برلین رفته و درخواست مذاکره خصوصی با مقامات این کشورها را داشته اند.

آقای ساورز با اشاره به دیدار های خصوصی بین دیپلمات های ایرانی با مقامات کشورهای غربی می گوید:«ایرانی ها تمایل داشتند با انجام یک معامله امتیاز بگیرند؛ به این نحو که آنها کشتن نیروها ما را در عراق متوقف کنند و در مقابل به آنها اجازه داده شود به برنامه هسته ای خود ادامه دهند.»

ساورز می گوید دولت بریتانیا این پیشنهاد را رد کرد و پس از اندک زمانی ایران غنی سازی اورانیوم را از سر گرفت.

موضوع دخالت ایران در نا امنی های عراق بحثی است که حدود دو سال قبل از سوی آمریکا  پیش کشیده شد و تهران را متهم به دخالت در نا آرامی های رخ داده در شهرهای مختلف عراق کرد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و ادامه حضور نیروهای آمریکایی را بانی تداوم نا امنی ها دانسته است.

البته این بحث در پی فروکش کردن عملیات شبه نظامیان عراق مدتی است که به حاشیه رفته است چرا که غرب می گوید ایران از نیروهای شبه نظامی خواسته است تا ادامه این عملیات را متوقف کنند. با این حال آن اوایل برخی از مقامات آمریکایی در بغداد، ادعاهایی را به صورت عمومی و تقریبا بدون ارائه دلایل قانع‌کننده علیه ایران مطرح و این‌گونه استدلال می‌کردند که ارائه هر نوع مدرکی در این رابطه، افشای اطلاعات محرمانه را در پی خواهد داشت. هم چنین مقامات نظامی در عراق گفته بودند که افراد غیرنظامی‌ای که در حبس آمریکایی‌ها قرار دارند، در جریان بازجویی‌ها به گذراندن دوره‌های آموزشی در ایران اعتراف کرده‌اند، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری ورزیده‌اند. 

بنا بر ادعاهای آمریکا اعضای «سپاه مهدی» تحت رهبری مقتدی صدر، به‌همراه جنگجویان غیرنظامی دیگر، در سال 2004 و در گروه‌های 20 تا 60 نفره، تحت آموزش توسط نیروی قدس ( شاخه سپاه پاسداران) قرار می گیرند.

اواخر سال 85 بود که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ، به خبرنگاران گفت مدارک مستند و درستی در دست دارد که نشان می دهد ایران در بی ثباتی اوضاع امنیتی عراق دخالت مستقیم دارد. همچنین وزیر دفاع آمریکا افزود: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این جزییات بر پایه واقعیات و شامل شماره سریال اسلحه‌ها، تکنولوژی ساخت آنها و غیره است و در پایان این‌که گزارش یادشده کاملا صحیح و قابل اعتنا خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا، اما اشاره نکرده تا چه حد ممکن است دخالت های انجام شده از سوی ایران، با دخالت مقامات ایرانی و یا افراد و گروه هایی است که از مرز ایران و عراق سوء استفاده می کنند.

این کشمکش ادامه یافت تا این که یک سال پیش فرماندهان نظامی آمریکا درعراق  در گزارش هایی اذعان داشتند ایران دیگر هیچ گونه دخالتی در امور عراق ندارد. در همین باره «رون وارد» سرهنگ ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا مستقر در دیاله عراق، گفت: طی  10ماه گذشته که در این منطقه هستم، هرگز فعالیت خصمانه ای از طرف ایران مشاهده نکرده ام. مسئول اطلاعات نظامی منطقه دیاله نیز اذعان داشت که ما در این ایالت حتی یک فرد ایرانی را دستگیر نکرده  و انتقال پول از ایران به داخل عراق را مشاهده نکرده ایم. 

اینک در حالیکه بحث دخالت ایران در نا امنی های عراق  تا حدودی در لابه لای تحولات مهم دیگر رخ داده در منطقه، مسکوت مانده است، اظهارات سفیر بریتانیا بار دیگر این پرونده را گشوده  که البته موضوع متفاوت اما مرتبط دیگری را بیان می کند. هرچند اتهام دخالت در امور عراق به طور کامل از سوی ایران تکذیب شده اما تا این زمان مقامات ایرانی نسبت به  این سخنان واکنش نشان نداده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =