در هفته ای که گذشت گفتگوهای هسته ای ایران و ۵+۱ از یکسو و نشست های دوجانبه ظریف و کری به صورت موازی پی گرفته شد.

مذاکرات هسته ای ایران و ۵+1 همچنان فشرده و پیوسته در حال برگزاری است. در هفته ای که گذشت ظریف و کری برای نخستین بار پس از تفاهم لوزان رو در روی هم نشستند و مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا را در ژنو سوئیس انجام دادند. این دور از گفتگوها در فضایی انجام شد که موضوع پذیرش یا نپذیرفتن پروتکل الحاقی از سوی ایران بسیار مورد بحث قرار گرفته بود. امری که به باور کارشناسان حقوق بین الملل و مسائل هسته ای اقدامی ضروری برای تایید صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران به شمار می رود و می تواند صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را اثبات کند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، نحوه اجرای پروتکل الحاقی را یکی از موارد اختلافی ایران و 1+5 عنوان کرد و گفته بود امیدواریم در گفت و گوی یک روزه ژنو راه حلی برای اختلافات پیدا شود. او همچنین تاکید داشت نشست دو جانبه آقای کری و ظریف درباره موضوعات محتوایی و مسایلی است که هنوز برای آن ها راه حلی پیدا نشده است. پس از برگزاری این نشست مهم یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: پیشرفت های اساسی در دستیابی به توافق جامع به دست آمده است.  این دیپلمات آمریکایی همچنین به رویترز گفته: آمریکا گفته است که مذاکرات را بعد از 30 ژوئن (9 تیر) تمدید نخواهد کرد، ما یقینا باور داریم امکان رسیدن به توافق تا 30 ژوئن هست و درمورد تمدید مهلت مذاکرات بحثی مطرح نیست. توضیحات ظریف دربارۀ احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای هم پس از پایان این نشست قابل توجه بود. وزیر خارجه کشورمان وظیفه مذاکره کنندگان است تا تلاش کنند با راه حل هایی که در لوزان به توافق رسیدیم ، بدون زیاده خواهی و وارد کردن مسایل جانبی کار نگارش متن را به پایان برسانیم. ظریف همچنین تاکید کرد طرفین در هفته های باقیمانده به صورت فشرده مذاکرات را دنبال خواهند کرد.
وزیر خارجه آمریکا اما همچون ظریف محتاطانه سخن نگفت و  مذاکرات را بسیار خوب توصیف کرد اما از ارائه توضیحات بیشتر در خصوص جزئیات این مذاکرات خودداری نمود.  در این فضا معاون اول رئیس جمهور هم پاسخ منتقدان را داد و تاکید کرد: تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز عبور نکرده است.
یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در هفته اخیر و در طول مذاکرات ایران و ۵+۱ که در وین برگزار می شد رخ داد حصول توافق بر سر راهکار بازگشت تحریم ها بود. بر این اساس که اعضای ۵+۱ در مذاکرات لوزان بر سر این موضوع به اختلاف جدی خورده بودند. آمریکا و شرکای غربی و به ویژه فرانسه تاکید داشتند در صورتی که ایران تعهدات خود را نقض کند تحریم ها باید بلافاصه و به صورت خودکار علیه ایران فعال شوند، این در حالی بود که چین و روسیه با چنین رویه ای مخالف بودند و تاکید داشتند بازگشت پذیری تحریم ها باید در راستای ساز و کار شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد. رویترز و دیگر رسانه های غربی البته توضیحات کامل و با ارائه جزئیاتی در این خصوص ارائه نداده اند.
در همین حال مسئله پذیرش پروتکل الحاقی به عنوان یکی از موضوعات کلیدی مذاکرات در محافل داخلی و بین المللی مورد توجه قرار می گرفت. در شرایطی که برخی نگرانی ها در داخل از تسری بازرسی ها به اماکن نظامی و حساس حکایت می کرد. دکتر محمد تقی حسینی در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: آمانو به ما می گفت، ژاپنی ها هم نگران بودند با پذیرش پروتکل الحاقی،تخت امپراطور هم بازرسی شود. این دیپلمات  وزارت امور خارجه که زمانی مدیر کل کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه بود در این گفتگو تاکید کرد: برخی از نگرانی ها در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی بیش از آنکه کارشناسانه و فنی باشد، ناشی از احساسات و اطلاعات ناقص است. توافق مبتنی بر اراده دولت ها ضوابطی دارد که مانع اقدامات تحقیر آمیز خواهد شد. اراده و اقتدار دولت ها در پذیرش یک توافق و احترام به یکدیگر اهمیت دارد.

با نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به موعد تعیین شده برای مذاکرات هسته ای اظهار نظرهای مختلف هم در این رابطه فراوان به گوش می رسد. سفیر آلمان در تهران در همین رابطه اظهار داشت: به حصول توافق هسته ای در موعد مقرر خوش بینم 

دوچرخه سواری های جان کری هم همیشه در طول مذاکرات هسته ای هم ادامه دارد بالاخره کار دست وزیر خارجه آمریکا داد. کری که در مرز سوئیس و فرانسه در حال دوچرخه سواری بود طی تصادفی آسیب دید و استخوان لگنش دچار شکستگی شد. {تصادف کری} تصادف کری و انتقال او به بیمارستان موضوع چگونگی ادامه مذاکرات را در حاله ای از ابهام فرو برد. چرا که پزشکان به او توصیه کردند کری ۳ تا ۶ هفته از انجام سفرهای هوایی طولانی مدت پرهیز کند. تیم پزشکی وزیر خارجه آمریکا ابراز نگرانی کردند در صورتی که مراقبت های پزشکی لازم برای پای تازه جراحی شده کری انجام نشود لخته شدن خون سلامتی آقای کری را به خطر بیندازد. 

در عین حال وزارت خارجه آمریکا پس از این حادثه اعلام کرده بود که خللی در روند مذاکرات ایجاد نمی شود و کری حضور فعال در مذاکرات با ایران را حفظ می کند. جان کربی سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با این شبکه گفت حال عمومی جان کری مناسب است و وی در حال انتقال از از ژنو به آمریکا است. از آن سو رئيس جمهور آمریکا هم در گفتگویی تلویزیونی با یک شبکه اسرائیلی تاکید کرد: اقدام نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند. رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه تاکید کرد گزینه نظامی درباره ایران حتی اگر آمریکا در آن مشارکت داشته باشد، مشکل را حل نخواهد کرد بلکه به طور موقت سرعت برنامه هسته ای ایران را کند خواهد کرد اما آن را حذف نخواهد کرد. و بالاخره هفته پر حادثه مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ با اظهار نظرهای مقامات روسی به پایان رسید. جایی که هم ریابکوف و هم لاوروف از نزدیک بودن توافق هسته ای سخن گفتند وزیر خارجه روسیه در کنفرانس سازمان همکاری اقتصادی شانگهای طی سخنانی تاکید کرد: هیچ مانعی بر سر توافق هسته ای با ایران وجود ندارد.

هفته ای که با مذاکرات در وین آغاز شده بود با شروع دوباره آن در پایتخت اتریش پی به پایان رسید. تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی عباس عراقچی روز پنجشنبه ۱۴ خرداد ماه وارد اتریش شدند تا ادامه این گفتگوها پی گرفته شود. گفتگوهایی که قرار است فشرده تر از قبل و تا پایان ماه جاری میلادی ادامه داشته باشد، برای زمانی کمتر از یک ماه.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =