مسوولان شهرداری تهران اول اجرا می کنند، بعد فکر می کنند؛ در حالی که به عقیده کارشناسان علم مدیریت، بهتر است این ترتیب کار، معکوس شود.

بدین ترتیب هر چند مسوولان شهری گاهی اشتباهات بزرگی را مرتکب می شوند ولی می توان به اصلاح آن نیز پس از چند ماه امیدوار بود.

یک نمونه مهم  برای نشان دادن این وضعیت، یک طرفه شدن بخش عمده خیابان ولی عصر است که این روزها با اعتراض گسترده شهروندان مواجه شده است و مسوولان شهرداری در صدد بازنگری در تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی خود هستند. آنها این کار را از اعتراف به مشکلات گسترده این برنامه برای شهروندان آغاز کرده اند.

حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در این خصوص می گوید: بر اساس پیشنهادی که معاونت ترافیک شهرداری دو ماه پیش به شورا ارائه داد، خط BRT خیابان ولی‌عصر (عج) همانند خط یک از وسط خیابان ولیعصر (عج) عبور می‌کند که در این صورت نیز با انجام اصلاحات هندسی، این خیابان دوطرفه می‌شود و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

وی در گفت و گو با ایسنا می افزاید: این پیشنهاد در کمیسیون عمران مطرح بررسی شد و برای بررسی بیشتر، این پیشنهاد مجددا به معاونت ترافیک شهرداری ارجاع شد.

اعتراض صنوف
خیابان ولی عصر حد فاصل میدان ونک تا تقاطع خیابان شهید بهشتی(عباس آباد) تا چندی پیش، یکی از مراکز تجاری تهران به شمار می آمد ولی تصمیم ناگهانی شهرداری تهران مبنی بر یک طرفه کردن بخش عمده ای از این خیابان، رونق سابق را از بین برد و مغازه های آن را به رکودی شدید مبتلا کرد.

بنگاه های معاملات ملکی این منطقه، این روزها از کم مشتری ماندن مغازه هایی خبر می دهند که برای اجاره دادن به این مراکز سپرده شده اند. این سرنوشتی است که قالیباف و همکاران او، ناآگاهانه برای بقیه واحدهای صنفی این خیابان طرح ریزی کرده بودند. هر چند شورای شهر و نیروی انتظامی، آنها را از این تصمیم عجولانه و مخرب باز داشتند.

نبود مسیرهای جایگزین شمال به جنوب از میدان تجریش تا پل پارک وی موجب شد بر تعداد مخالفان یک طرفه شدن بقیه خیابان ولی عصر افزوده شود. اعضای شورای شهر می گویند اجازه یک طرفه شدن این خیابان را نخواهند داد و از سوی دیگر پلیس نیز اعلام کرد که نمی تواند مسیر جایگزین مناسبی را اعلام کند.

دفاع پلیس از یک و نیم طرفه ماندن ولی عصر
مسوولان پلیس راهور از یک طرفه ماندن ولی عصر جنوب پارک وی، همچنین دوطرفه بودن بخش شمالی آن دفاع می کنند. در واقع آنها طرفدار یک ولی عصر «یک و نیم طرفه» هستند.

رییس‌پلیس راهور تهران بزرگ، دیروز در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار کرد: هم‌اکنون بحث یک‌طرفه شدن خیابان ولی‌عصر از پارک‌وی تا تجریش مطرح نیست‏ بلکه طرح عبور خط‌ بی.‌آر.‌تی از وسط خیابان ولی‌عصر، حدفاصل پارک‌وی تا تجریش، در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه دوطرفه شدن خیابان ولی‌عصر از میدان ولی‌عصر تا تجریش نیز اصلا مطرح نشده است، افزود: یک‌طرفه شدن خیابان ولی‌عصر تا پارک‌وی و قرار دادن بی‌.آر.‌تی در این مسیر به‌منظور احیای حمل‌ونقل عمومی بود اما در عین حال باعث کاهش ساعات پیک ترافیک در این خیابان نیز شد؛ به‌طوری‌که ساعات پیک ترافیک از 6 ساعت به 2 ساعت و نیم کاهش یافته است.

حمزه شکیب اما در این خصوص اظهار می دارد: بررسی‌های یک طرفه شدن خیابان ولیعصر (عج) از «پارک وی» تا میدان «تجریش» نیز هنوز کامل نشده است و قرار است معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آخرین بررسی‌ها و نتایج خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران اضافه می کند: تاکنون معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گزارش خود را از نتایج طرح یک طرفه کردن خیابان ولیعصر (عج) در مدت اجرای آن به شورای شهر تهران ارائه نکرده است.

وعده معلق
هاشمی تشکری معاون ترافیک شهردار تهران مرداد ماه امسال از ایجاد دو خط جدید BRT خبر داده و گفته بود که مطالعات دو خط چهار و پنج اتوبوس‌های تندرو تکمیل شده است و قطعا تا پایان سال این دو خط راه‌اندازی می‌شوند.

گفتنی است، بر اساس طرح اولیه خط چهارBRT از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش پیش‌بینی شده بود. با این که در هفته های پایانی سال به سر می بریم، به نظر نمی رسد وعده این معاون شهردار، امسال تحقق یابد.

نقشه بازدارنده شورای شهر
سخنگوی شورای شهر تهران  در این خصوص می گوید: وضعیت ترافیک خیابان ولی عصر از روزنخست اجرای طرح یک طرفه تا امروز، سیر مثبتی را طی کرده است.

خسرو دانشجو در پاسخ به این سوال که آیا یکطرفه خیابان ولی عصر در طرح جامع قرار داشته یا مسوولان شهرداری، سر خود تصمیم به چنین کاری گرفته اند می گوید: طرح جامع وارد موضوعاتی با این اشل نمی شود اما اینکه خیابان ولی عصر به عنوان مهمترین خیابان تهران که تاثیرات اجتماعی گسترده می گذارد باید به محور فرهنگی و گردشگری تبدیل شود، در طرح جامع قرار دارد، توجیه مسوولان شهرداری از اجرایی کردن این طرح نیز این است که تا این خیابان یک طرفه نشود، امکان تبدیل آن به محور فرهنگی و گردشگری میسر نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورا به عنوان نماینده مردم به این موضوع وارد نمی شود تا جلوی تصمیمات یکسویه مقامات شهرداری را بگیرد، می گوید: ما اصلا بنای ورود به این موضوع را نداشتیم اما به خاطر تبعات اجتماعی آن وارد شدیم. اگر وارد این بحث نمی شدیم تصمیم مسولان شهرداری برای یکطرفه کردن پارک وی تا تجریش نیز اجرایی می شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالار IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۸
    0 0
    طرح یکطرفه کردن این خیابان غیرازسنگینی ترافیک اتوبان مدرس هیچ سود دیگری برای شهروندان نداشته است.اینگونه طرح هاصرفا" پاک کردن صورت مسئله می باشدنه حل آن/با تشکر
  • ابوذر IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۸
    0 0
    با سلام از این وضعیت بدتر در اتوبان بسیج با راه اندازی بی آر تی حدود یک سال است که اتفاق افتاده است و چون مردم جنوب شهر صدایشان به روسای شهرداری نمی رسد با مشکلات آن میسوزند و می سازند تا فرجی حاصل شود.
  • انتقاد IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۸
    0 0
    به نظرم خبرآنلاين خيلي از دست شهرداري شكاره!بد نيست يه كم افسار اسبشو بكشه!