ابراهیم اصغرزاده به روزنامه شرق گفت:

موضوعی که این روزها بیشتر شنیده می‌شود، ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل است. اصولا ضرورتی برای چنین ائتلافی وجود دارد؟
اصلاح‌طلبان نیاز به گرفتن شریک انتخاباتی یا ائتلاف با اصولگرایان معتدل ندارند. آرزوی اصلاح‌طلبان، وجود میدان رقابت آزاد با داوری بی‌طرف است. آنها شریک نمی‌خواهند، نیازمند رقیب بامرامند که جرزنی نکند. رقیب باید مثل ناطق‌نوری بامرام باشد چطور پس از دوم خرداد ٧٦ پیروزی خاتمی را با صدای بلند تبریک گفت و آب پاکی را روی دست بعضی که از نتیجه دلخور بودند، ریخت. اساسا ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان صندوق رأی را بی‌معنا می‌کند. پس چرا باید ائتلاف کنند، از ترس تندروها و افراطیون؟ گروهی که سقف رأی‌شان چهار ‌میلیون است؟ به‌نظرم اگر فضای بانشاط و سالم رقابتی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ایجاد شود، آگاهی عمومی به ‌قدر کافی افزایش خواهد یافت که نگران برآمدن افراطیون بی‌شناسنامه و بی‌تبار نباشیم.

‌ موقعیت اصولگرایان را چگونه می‌بینید؟ آنچه ما شاهد هستیم، بر این نکته صحه می‌گذارد که اصولگرایان سنتی توسط افراطی‌ها تحت فشار هستند. آیا با این وضعیت آنان در انتخابات پیش‌رو می‌توانند موفقیتی به دست آورند؟
محافظه‌کاران در یک قاب‌بندی سیاسی مجموعه متحد و یک‌دستی نیستند. جبهه وسیع‌الطیفی هستند که حتی لایه‌های افراطی‌تر پایداری و حتی نیروهای لباس‌شخصی و خودسر را هم دربر می‌گیرند.

این سنت جناح راست است که ماه‌ها قبل از انتخابات، آتش تهیه و انواع اتهام‌ها و بهتان‌ها را روانه جبهه اصلاح‌طلبان می‌کند و در روزهای منتهی به رأی‌گیری فریاد وااسلامایشان گوش فلک را کر می‌کند. محافظه‌کاران نیک می‌دانند که در انتخابات پیش‌رو آنگاه که دولت به‌عنوان مجری بی‌طرف به تکالیف قانونی خود برای شفاف‌سازی اقتصاد انتخابات و عدالت تبلیغی عمل کند و اجازه نقض‌حریم و حقوق سیاسی شهروندان را ندهد، شانس زیادی برای نيروگيري پیروزی نخواهند داشت.
تلاش محافظه‌کاران هم برای حذف نه‌تنها گرهی نخواهد گشود که کشور را از حضور افراد تحصیل‌کرده و خبره محروم می‌کند و دودش به چشم مردم خواهد رفت، کمااینکه تاکنون چنین شده است. این قبیل اقدامات در کل به جبهه اصولگرایان لطمه می‌زند و به‌دلیل تعارض با تعهد و مسئولیت قانونی دولت برای برگزاری انتخابات رقابتی و دموکراتیک، پرستیژ مردم‌سالاری نظام را مخدوش می‌کند و بازتاب نامطلوب جهانی برجای می‌گذارد. جبهه اصولگرایی نمی‌تواند رویکرد مهم «میزان رأی ملت است» یا «رأی مردم حق‌الناس است» را در آرا و احکام رهبران فقید و فعلی انقلاب نادیده بگیرد.
اصولگرایی تنها چاره‌اش برای بازگشت به عرصه سیاست نه جرزدن در برابر اصلاح‌طلبان که مبارزه با تندروهای خانگی‌اش و خط‌کشی با افراطی‌هاست.
هدف اصولگراهای دوآتشه و افراطی عمدتا عقیم‌سازی هر نوع همکاری سیاسی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌رو است. سناریوهایی که آنها سراسیمه می‌نویسند، تلاشی برای بالابردن هزینه سیاسی نزدیکی و اتحاد عمل عقلای دو جبهه اصولیون میانه و اصلاح‌طلبان است. تندروها از اینکه برادران معتدل‌شان هم‌سو با اصلاح‌طلبان دست به افشای خسارات هشت‌ساله دولت احمدی‌نژاد بزنند، برآشفته می‌شوند. پس بهتر است فرار به جلو داشته باشند تا پاسخی به فساد سرسام‌آور دولتی که اطاعت از او را اطاعت از خدا می‌دانستند و ته‌مانده آب لیوان رئیس دولتش را تبرکا سر می‌کشیدند، ندهند. پس از دستگیری بقایی، کارتون‌هایی که در مطبوعات و شبکه‌های مجازی از فساد دولت قبل دست‌به‌دست می‌شود، نشان از آن دارد که افراطیون در بد مخمصه‌ای ‌گیر افتاده‌اند.
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =