۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

در یکی از دیالوگ های جالب فیلم گرگ وال استریت، ساخته مارتین اسکورسیزی، همکار لئوناردو دی کاپریو به او می گوید تو الان مشهوری و چیزی به اسم شهرت بد وجود ندارد.

خبرگزاری خبرآنلاین - علی کربلایی؛  در حقیقت شخصی که دی کاپریو نقش او را بازی می کند، به «گرگ وال استریت» و یک کلاه بردار مشهور شده است. اما به نظر همکار او، همین شهرت هم یک برگ برنده برای او است. مسئولان کشور قطر، سعی کردند به هر شکلی که شده نام خود را بر سر زبان ها بیاندازند. برنامه آن ها این بود که با گرفتن میزبانی جام جهانی 2022 - به هر شکل ممکن - قطر را به جهانیان معرفی کنند.
آن ها در سال 2022، باید از جمعیتی حدود 450 هزار نفر، یعنی 200 هزار نفر بیشتر از مردم ساکن دائم این کشور پذیرایی کنند.
دمای هوای قطر در تابستان به حدود 50 درجه سانتی گراد می‌ رسد. قطر برای این مشکل، پیشنهاد برگزاری بازی ها در زمستان را داد.
موضوعی دیگر اما جهانیان را بهت زده کرد. گاردین در یک اقدام افشاگرانه، خبر داد که کارگران مهاجر حاضر در کشور قطر، که جمعیت آن ها به یک و نیم میلیون نفر می رسد، در بدترین شرایط ممکن زندگی می کنند.
بهشتی که قرار است قطری ها در سال 2022 به مردم جهان نشان بدهند، با جهنم کردن زندگی این کارگران اکثرا هندی، بنگلادشی و پاکستانی ساخته می شود.
این موضوع از همین حالا سازمان های حقوق بشری و اسپانسر های جام جهانی را تحت شعاع خود قرار داده است.
در خود فیفا گزارشی تهیه شد و در آن اشاره شد که وضعیت بهداشتی در زمان جام جهانی نمی تواند شرایط خوبی داشته باشد. بیماری های مسری می توانند سریعا همه گیر شوند و بعید است قطر آمادگی پزشکی برای مقابله با بحران های این چنینی را داشته باشد.
روزی که قطری ها کمپین خود برای میزبانی جام جهانی را آغاز کردند، هر کس که این خبر را می شنید با لبخندی از کنار آن رد می شد. اما شیخ های ثروتمند قطر ثابت کردند همه چیز با پول حل شدنی است. آن ها شهرت می خواهند. مهم نیست این شهرت، شهرت خوب باشد یا شهرت بد.

قطر حالا بر سر زبان ها است و این همان چیزی است که شیخ های متمول این کشور می خواهند.
رقم رشوه های پرداختی برای گرفتن این میزبانی سرسام آور است. برای خریدن رای پلاتینی، قطری ها چیزی حدود 14 میلیارد و 700 میلیون پوند در فرانسه سرمایه گذاری کرده اند.
کل رقم رشوه های پرداختی قطر تقریبا 18 میلیارد پوند برآورد شده است. رشوه هایی که با سرمایه گذاری در کشور های رای دهنده و بعضا با تاسیس شرکت های سوری به نام افراد رای دهنده و واریز مستقیم پول به حساب آن ها پرداخت شده است.
البته که این رقم در برابر خرج 135 میلیارد پوندی آن ها برای ساخت زیرساخت های جام جهانی کلا به چشم نمی‌آید.
قطر ثروتمند ترین کشور دنیا است. سرانه درآمد مردم قطر باور نکردنی است و کسی داخل این کشور مشکلی با این ریخت و پاش ها ندارد. اما وضعیت کارگران و رشوه های پرداخت شده، برای مردم سایر نقاط دنیا، به مساله ای مهم تبدیل شده است.

258 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    9 6
    کارگرها برن کشور خودشون و از دولتمردان خدمتگزار خودشون شغل و درامد بخوان
    • بی نام FI ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      4 2
      دولتمردان خدمتگزار :
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 1
    خداییش پلاتینی به نسبت کل رشوه، زیاد گرفته. حق بقیه را خورده