با ارسال قرارداد حق پخش تلویزیونی بازی های لیگ برتر به کنفدراسیون فوتبال آسیا ، تشکیلات آسیایی فوتبال ، سهمیه های ایران در لیگ قهرمانان را تائید کرد.

 


با تکمیل مدارک ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا ، فوتبال ایران هر چهار سهمیه‌ی حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 را بدست آورد. 

 امروز نشست نهایی کمیته‌ی لیگ حرفه‌یی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تعیین سهمیه‌ی کشورها برای حضور در لیگ جدید قهرمانان آسیا برگزار شد و طی آن ایران چهار سهمیه شرکت در این رقابت‌ها را بدست آورد. پس از بررسی کلیه‌ی مدارک و اقدامات انجام شده از سوی کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا 14 کشور مجوز حضور در لیگ جدید قهرمانان آسیا را بدست آوردند. ژاپن، عربستان، کره‌جنوبی و چین به همراه ایران 5 کشوری هستند که هر چهار سهمیه حضور در این رقابت‌ها را بدست آوردند.

 محسن صفایی فراهانی عضو ایرانی کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان نشست نهایی برای نحوه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا به خبرنگار ایسنا گفت:«در نشست لیگ حرفه‌ای آسیا، گزارش‌های نهایی ناظران از وضعیت کشورها برای تعیین سهمیه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در پایان کشورهای ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان سعودی و چین هر چهار سهمیه‌ی شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کردند.

 

او ادامه داد: « در جمع‌بندی نهایی ژاپن 470 امتیاز، کره 441 امتیاز، چین 431 امتیاز، عربستان سعودی 365 امتیاز، امارات 356 امتیاز، استرالیا 343 امتیاز، ایران 340 امتیاز، اندونزی 296 امتیاز، ازبکستان 289 امتیاز، سنگاپور 279 امتیاز، قطر 270 امتیاز، تایلند 221 امتیاز، هند 202 امتیاز و ویتنام 191 امتیاز را کسب کردند که در نهایت با جمع‌بندی‌های نهایی از کشورهایی که بالای 300 امتیاز داشتند، تنها ایران، کره، ژاپن، عربستان سعودی و چین چهار سهمیه را برای دو سال کسب کردند.  کشور امارات تنها توانست سه سهمیه را بگیرد، استرالیا، قطر و ازبکستان دو سهمیه گرفتند و به اندونزی نیز یک سهمیه اختصاص یافت.»

صفایی فراهانی درباره نحوه برگزاری بازی ها هم گفت:« در تخصیص سهمیه‌ها 30 سهمیه به کشورهای شرق و غرب آسیا اختصاص یافت که با احتساب دو تیم راه یافته از پلی‌آف AFC کاپ 32 تیم لیگ قهرمانان آسیا 2009 را برگزار خواهند کرد. سه تیم اول لیگ برتر ایران به همراه قهرمان جام حذفی چهار تیم صعود کننده به رقابت‌های لیگ حرفه‌یی آسیا خواهند بود که باید با تیم‌هایی از کشورهای عربستان، امارات، قطر و ازبکستان هم‌گروه باشند که این می‌تواند شانس نمایندگان ایران را برای صعود به مراحل بالاتر افزایش دهد.

  براساس سید بندی انجام شده، هشت تیم از عربستان و ایران، سه تیم از امارات، دو تیم از قطر و دو تیم از ازبکستان به علاوه یک تیم صعود کرده از AFC کاپ شانزده تیم حاضر در این سید را تشکیل خواهند داد که این تیم‌ها در چهار گروه چهار تیمی حضور خواهند داشت و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در نهایت از هر گروه دو تیم پس از انجام بازی‌های رفت و برگشت به مرحله‌ی بعد صعود کند. در مرحله نخست هر تیمی که صدرنشین شود، در مرحله‌ی بعد میزبان خواهد بود و به مصاف تیم دوم گروه دوم خواهد رفت که در این مرحله‌ نیز رقابت‌ها به صورت تک حذفی برگزار می‌شود.»

AFC برای برگزاری هرچه بهتر بازی های لیگ قهرمانان آسیا و مکلف کردن تیم ها به داشتن حداقل شرایط حرفه ای از یک سال قبل ملاک هایی را برای فدراسیون های ملی کشورهای آسیایی اعلام کرد که تیم ها برای حضور در این مسابقات باید انجامش می دادند. اولین گام تبدیل تیم ها به بنگاه های اقتصادی بود که این طرح در کشور ما هم هرچند به شکل صوری ، اما انجام شد. تیم ها اساسنامه های شان را تغییر دادند. این تغییر زمینه ای می شود تا یک سال هر باشگاه آسیایی زمان بدست آورد تا از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. شرط اساسی دیگر برای کشورها ، گرفتن حق پخش تلویزیونی بود که انجحامش در ایران بسیار به درازا کشید چون سازمان صدا و سیما حاضر به پرداخت این حق نبود اما با پادرمیانی دولت سرانجام این مشکل هم برطرف شد. هرچند مبلغی که تلویزیون ایران می پردازد اندک است اما مشکل حذف تیمن های ایرانی را از لیگ قهرمانان برطرف می کند.

شاهین رحمانی عضو ایرانی تشکیلات فوتبال آسیا در این باره به خبر آنلاین می گوید:« برای بهتر شدن لیگ قهرمانان ، کنفدراسیون به این نتیجه رسیده بود که لیگ های آسیایی باید حرفه ای شوند به همین دلیل برای تیم ها ضرب العجل گذاشت. این شرط ها باید همگی اجرا می شدند و اگر کشوری یکی از موارد را اجرا نمی کرد ، سهمیه اش به طور کامل حذف می شد. مثلا کشور قطر اعلام کرد شرایط را نمی پذیرد و سهمیه ای هم به آنها برای حضور در لیگ قهرمانان اعطا نشد اما 5 کشور اصلی و صاحب فوتبال قاره سعی کردند این شرایط را قبول کنند و از این جمع ایران آخرین کشوری بود که شرایط را مهیا کرد.»

البته هنوز یک ایراد کوچک برای کشورمان تا زمان بازی ها باقی مانده و آن هم فراهم شدن شرایبط حضور بانوان در ورزشگاه هال برای این مسابقات است که البته مسئولان سازمان ورزش در تلاش اند تا با تغییرات در جایگاه های ورزشگاه های محل برگزاری مسابقات ، شرایط لازم برای ورود بانوان به استادیوم ها را هم برطرف کنند. این تابویی برای فوتبال ایران است که سال هاست تلاش های بسیاری برای انجامش شده و این بار به کمک فشار تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا به نظر می رسد که شکسته می شود .

چون در غیر این صورت نمایندگان ایران از مسابقات حذف می شوند.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =