شصتمین دوره جشنواره فیلم برلین روز پنجشنبه با فیلم چینی «دور از هم» به کارگردانی وانگ کوانان آغاز می‌شود و 11 روز ادامه دارد.

علی افتخاری: فیلم‌های آسیایی در این دوره جشنواره برلین در کنار فیلم‌های جدید فیلمسازان نامدار چون رومن پولانسکی و مارتین اسکورسیزی به نمایش درمی‌آیند.

ورنر هرتسوگ، فیلمساز سرشناس آلمانی و خالق فیلم‌هایی چون «آگیره، خشم خداوند»، «نوسفراتو خون‌آشام» و «فیتس کارالدو»، رئیس هیئت داوران بخش بین‌الملل شصتمین جشنواره برلین است.

او و شش داور دیگر از جمله رنی زلوگر بازیگر آمریکایی برنده اسکار، درباره برندگان جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای تصمیم می‌گیرند که از میان 20 فیلم بخش مسابقه انتخاب و اسامی آنها روز 20 فوریه (اول اسفند) در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.

خوزه ماریا مورالس تهیه‌کننده اسپانیایی، یو نان بازیگر چینی، فرانچسکا کومنچینی نویسنده و کارگردان ایتالیایی، کورنلیا فروبوس بازیگر آلمانی و نورالدین فرح نویسنده سومالیایی دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره هستند.

«دور از هم» ساخته وانگ کوانان فیلم افتتاحیه جشنواره برلین شصتم و همچنین یکی از فیلم‌های بخش مسابقه است. این فیلم درامی تاریخی درباره سربازی است که سال 1949 از دست نیروهای مائو می‌گریزد و سال‌ها بعد بار دیگر به عشق زندگی‌اش می‌رسد. کوانان سال 2007 با فیلم «ازدواج تویا» که داستان آن در مراتع مغولستان روی می‌دهد برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین شد.

یوجی یامادا استاد 78 ساله ژاپنی که در چهار دهه بیش از 80 فیلم ساخته با «درباره برادر او» تازه‌ترین اثر خود در بخش خارج از مسابقه حضور دارد و با نمایش فیلم او پس از مراسم اعطای جوایز پرده دوره شصتم جشنواره برلین پایین می‌آید.     

«درباره برادر او» اولین درام معاصر یامادا پس از یک دهه است. او بیش از همه با سه‌گانه سامورایی خود شهرت دارد و تاکنون شش بار میهمان جشنواره برلین بوده است.

رقابت 20 فیلم برای جایزه خرس طلایی
در مجموع 26 فیلم در این دوره جشنواره برلین در بخش رسمی نمایش داده می‌شوند که از میان آنها 20 فیلم در بخش مسابقه رقابت می‌کنند و شش فیلم در بخش خارج از مسابقه حضور دارند.

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین، گفت: «تقریبا نیمی از فیلم‌های بخش رسمی فیلم‌های خانوادگی هستند، هرچند بیشتر آنها خانواده‌هایی به هم ریخته را به تصویر می‌کشند.»

ژانگ ییمو فیلمساز سرشناس چینی با فیلم «یک زن، یک اسلحه و یک مغازه رشته فرنگی» در بخش مسابقه حضور دارد و کوجی واکاماتسو ژاپنی هم با «کرم پروانه» برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت می‌کند.

شاهرخ خان ستاره محبوب بالیوود هم با «نام من خان است» به کارگردانی کاران جوهر به بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین می‌آید. این فیلم درباره یک مسلمان هندی و تجربیات او در آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر است.

«شکارچی» ساخته رفیع پیتز به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه حضور دارد. این فیلم تولید مشترک ایران و آلمان و داستان مردی جوان است که از دست ماموران پلیس به یک جنگل می‌گریزد، اما در آنجا گیر دو مامور پلیس دیگر می‌افتد، آنها در این جنگل که به یک هزارتو می‌ماند گم می‌شوند.

«شکارچی » چهارمین فیلم سینمایی پیتز است و بر اساس یکی از داستان‌های بزرگ علوی ساخته شده است. صبا یعقوبی، فاطمه علیجانی، علی مزینانی، شجاع‌الدین غنایی، ناصر مداحی، سعید حاج‌محمدی و حسن قلعه‌نوعی در فیلم جدید پیتز بازی کرده‌اند که با «زمستان است» فیلم قبلی خود در جشنواره برلین حضور داشت.

تریلر «شاتر آیلند» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی کاپریو هم اولین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین به نمایش درمی‌آید.

نمایش «روح» بدون حضور پولانسکی
در همین حال همه نگاه‌ها متوجه «روح» ساخته رومن پولانسکی است. او که این روزها در سوئیس در حبس خانگی است، با وجود حضور فیلم جدیدش در بخش مسابقه برلین به آلمان نخواهد رفت.

پولانسکی 76 ساله از حدود دو ماه پیش در کلبه خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد در سوئیس در حبس خانگی است تا مقامات سوئیسی درباره استرداد او به آمریکا برای رسیدگی به پرونده‌ای که از 30 سال پیش تاکنون باز است، تصمیم بگیرند.

«روح» تولید مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا بر اساس رمانی پرفروش به همین نام نوشته رابرت هریس ساخته شده و درباره یک نویسنده پشت پرده یا ‌Ghost-Writer است که استخدام می‌شود تا خاطرات نخست‌وزیر پیشین بریتانیا  را - که با الگوبرداری از تونی بلر نخست وزیر سابق انگستان به تصویر درآمده - کامل کند. 

پیرس برازنان و یوان مگرگور در این فیلم بازی می‌کنند که در آلمان و با کمک‌هزینه شش میلیون دلاری این کشور ساخته شده است. در حالی که خود فیلمساز فرانسوی-لهستانی در مراسم فرش قرمز «روح» غایب است، اما انتظار می‌رود ستارگان فیلم او در مراسم افتتاحیه و نمایش فیلم در قصر برلیناله که گنجایش آن حدود 1600 نفر است، شرکت کنند.

اسکار روهلر کارگردان آلمانی با فیلم «جود سوس» Jud Suss تولید مشترک اتریش و آلمان به برلین می‌آید که درباره ساخت یک فیلم ضدیهودی معروف به همین نام در عصر نازی‌هاست.

«قاتل درون من» ساخته مایکل وینترباتم فیلمساز بریتانیایی تولید آمریکا و بریتانیا، یکی دیگر از 20 فیلم بخش مسابقه اصللی جشنواره برلین است. جسیکا آلبا، کیسی افلک و کیت هادسن در این فیلم بازی می‌کنند که داستان رازهای سیاه یک کلانتر تگزاسی است.

بانسکی، طراح گرافیک بریتانیایی که تاکنون هویت خود را مخفی نگه داشته با مستند «خروج از فروشگاه اشیاء کادویی» در بخش خارج از مسابقه حاضر است. «زوزه» به کارگردانی راب اپستاین و جفری فرایدمن به نمایندگی از آمریکا برای دریافت جوایز اصلی رقابت می‌کند.

این فیلم درباره ناشری است که سال 1957 به اتهام چاپ شعری از آلن گینسبرگ دادگاهی شد. نوا بامبک هم با فیلم آمریکایی «گرینبرگ» با بازی بن استیلر به برلین می‌آید. «حال بچه‌ها خوب است» ساخته لیزا چولودنکو تولید مشترک آمریکا و فرانسه هم در بخش خارج از مسابقه پخش می‌شود. جولین مور و آنت بنینگ بازیگران این فیلم هستند.

Please Give ساخته نیکول هولوفسنر با بازی کاترین کینر دیگر فیلم آمریکایی است که برای نمایش در بخش خارج از مسابقه انتخاب شده است.

«یک خانواده» پرنیل فیشر از دانمارک، Mammuth بنوا دلفین از فرانسه، «سارق» بنجامین هیسنبرگ از اتریش و آلمان، «عسل» سمیح کاپلان‌اوغلو از ترکیه و آلمان و «یک مرد تا حدی مهربان» هانس پیتر مولاند از نروژ دیگر فیلم‌های بخش مسابقه هستند.

همچنین در این بخش فیلم‌های «چطور این تابستان را به پایان رساندم» الکسی پوپوگربسکی از روسیه، Shahada برهان قربانی از آلمان، «اگر ‌بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم» فلورین سربان از رومانی و سوئد و «پازل» ناتالیا اسمیرنوف از آرژانتین و فرانسه به نمایش درمی‌آیند.

Submarino توماس وینتربرگ از دانمارک و «در راه» جازمیلا زبانیچ از بوسنی و هرزگوین، اتریش و آلمان فهرست رقبای جایزه خرس طلایی را کامل می‌کنند.

شاهکار فریتس لانگ در برلین
یکی از برنامه‌های درخور توجه جشنواره برلین امسال نمایش نسخه ترمیم شده و کامل فیلم کلاسیک «متروپلیس» شاهکار 1927 فریتس لانگ است. سه حلقه گمشده این فیلم که دو سال پیش در آرشیو موزه سینما در بوئنوس آیرس آرژانتین کشف شد به نسخه اصلی اضافه شده است.

مستند «دستور آشپزی» به کارگردانی محمد شیروانی دیگر نماینده ایران در شصتمین جشنواره برلین است که در بخش جنبی سینمای آشپزی به نمایش درمی‌آید. این مستند بلند که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه‌کننده آن است، داستان شش زن خانه‌دار در تهران را مورد توجه قرار می‌دهد که در یکی از روزهای ماه رمضان در حال تهیه افطاری هستند.

فیلم‌های «لباس جدید امپراتور» رضا حائری تولید مشترک ایران و هلند، «از باد بپرسید» بتین قبادی، «موش و گربه» بیژن زمان‌پیرا و «قرمز، سفید، سبز» نادر داودی دیگر نمایندگان سینمای ایران در بخش‌های جنبی جشنواره برلین امسال هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =