امیر محبیان: آمانو برای اتمام بحث پی.ام.دی توافق کرد/آمریکایی‌ها کنگره دارند، ما هم مجلس داریم

امیر شجاعی مجری برنامه های سیاسی شبکه دو سیما و امیر محبیان استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی درباره آخرین تحولات سیاسی در مذاکرات هسته ای وین گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این شبها، سردبیران برنامه گفتگوی ویژه خبری ترجیح می دهند مانند سایر بخشهای سیما، به دنبال سخت کردن توافق هسته ای باشند. آنها کسانی را دعوت می کنند که به نظر می رسد چندان با توافق احتمالی در وین سر سازگاری ندارند. امیر محبیان تحلیل گر سیاسی و رسانه ای به پرسشهای شجاعی، مجری سیاسی شبکه دو سیما، پاسخ گفت که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

تا رسیدن به توافق نهایی چقدر فرصت داریم؟
جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که به توافق خوب برسیم فرصت دارید. خط قرمز زمانی و دد لاین برای ما نیست، برای آمریکایی هاست. هیچ کس نمی تواند برای ما مهلت تعیین کند که ما تا چه زمانی می توانیم بر توافق برسیم. یک خط رسانه ای است که توسط رسانه های غربی دنبال می شود که تلاش دارند ضرب الاجل برای توافق تعیین کنند. هفتم جولای را آقای اوباما، خط قرمز خودش می داند، این ارتباطی با ما ندارد. ایران آماده است تا زمانی که توافقی که منافعش را تامین کند، به گفتگو ادامه دهد. بحث تمدید برای ما مسئله ای نیست. گفتگوها تا جایی برای ما ارزش دارد که به توافق خوب برسیم. طرف مقابل سعی می کند زمانی را برای تصمیم گیری ما مشخص کند تا ما زیر فشار زمان، دچار خطا در تصمیم گیری و محاسبه شویم. اگر نگرانی و کمبود زمانی وجود دارد، برای آمریکایی هاست. این مشکل ما نیست. آنها باید خودشان مشکلشان را حل کنند.


طولانی شدن مذاکرات برای چیست؟ چه موضوعی باعث اختلافات بین ایران و 1+ 5 شده؟
عامل اصلی، زیاده طلبی آمریکاست. آنها در زمینه PMD (ابعاد احتمالی فعالیتهای هسته ای) اتصال این ابعاد را با توافق جامع جدا نمی کردند.


مشکل فقط مربوط به آمریکایی هاست؟ سایر کشورهای طرف مذاکره چه موضعی دارند؟
آنها نیز در همین مجموعه هستند. آمریکا و اقمارش را می گوییم که بر اساس محور آمریکا هستند. آمریکا تلاش می کند در آخرین ساعتها و دقایق مذاکره، امتیاز بگیرد و ما نمی خواهیم امتیاز بدهیم. بخشی از این طول کشیدن به محکم ایستادن مذاکره کنندگان ما برمی گردد که سر مواضع جمهوری اسلامی ایران به محکمی ایستاده اند. ما به دنبال دقت در واژگان و کلمات در متن توافق نهایی هستیم. ایران روی این زمینه محکم می ایستد و تلاش می کند طرف مقابل حداقل سواستفاده را کلمات و واژه ها در متن نهایی داشته باشد.


ولی می بینیم تجربه تلخی در بیانیه لوزان داشتیم. در بیانه لوزان خلاف این اتفاق افتاد و امکان تفسیر زیادی روی کلمات متن بیانیه بود. آیا به نظر شما گشودن این گره مذاکرات با توافق نامه صورت می گیرد که امکان تفسیر خلاف ایجاد نکند؟
این بسیار دشوار است. لوزان برای ما تجربه شد. آنها روی هر کلمه بیانیه لوزان یک حرکت انجام دادند و منافع خودشان را توجیه کردند. جای بازی همیشه روی کلمات هست ولی باید شرایط را به سمتی برد که حداقل امکان سواستفاده باشد. ما یک ملتی را پشت نیروهای خودمان قرار دادیم. ما پشتوانه ملی داریم و قدرتمندتر خواهیم بود ولی باید به گونه ای عمل کرد کمه امکان سواستفاده نداشته باشد.


امکان تفسیرها در متن نهایی کجاست که امکان سواستفاده را به طرف مقابل می دهد؟
مهمترین مسئله همزمانی برداشتن تحریمها در زمان توافق است. مقام معظم رهبری این را مشخص کرده اند. آژانس به عنوان کسی که تحت تاثیر قدرتهاست، در مرحله نهایی برای ما حکم و قاضی نیست. یک نهاد قانونی است، باید به گونه ای عمل کنیم که کار ما نقد نباشد و کار طرف مقابل، نسیه باشد. آژانس هر بار صحبت می کند دری را نیمه باز برای آنها قرار می دهد. باید هم بحث تحریمها بسته شده باشد و هم PMD پرونده اش تمام شود.

در همزمانی اجرای تعهدات، آمریکاییها اظهارنظرهایی می کردند که زیر بار خط قرمزهای ما نمی روند. در نهایت اگر این اتفاق نیفتد، راهکار چیست؟
بسیاری از اخباری که می آید دقیق نیست و حاصل جنگ روانی غربیهاست. آنها می خواهند به گونه ای حرکمت کنند که شرمسار عدم رسیدن به نتیجه ایران باشد. نباید نیروی خودمان را سرزنش کنیم، نیروهای ما تمام تلاش را برای رسیدن به نتیجه می کنند. نباید آنها را زیر آتش دو طرف بگذاریم. باید به نحو اطمینان قاطع مطمئن شویم برای آنها امکان بازی در توافق نهایی برای آنها نداشته باشد.


این متن چه مختصاتی باید داشته باشد که جای بازی و تفسیر را آنها ندهد؟
اولا این بازی جای برگشت برای دو طرف دارد. آقای رئیس جمهور در نشستی که با رسانه ها داشت این را به صورت روشن مطرح کردند که اگر غربی ها بازی را به هم بزنند، ما شدیدتر از قبل در مسیرخود حرکت می کنیم. این پیام روشنی دارد. دولتی که دنبال توافق است، می گوید شدیدتر از قبل کارها را دنبال می کنم. لذا امکان بازگشت برای طرفین وجود دارد. ما قدرت خود را در این زمینه نشان داده ایم. توافق نهایی باید به گونه ای باشد که نتیجه نقد از طرف مقابل بگیریم. نه اینکه کامل یک طرف پرداخت کند و طرف دیگر چیزی را نقدی پرداخت نکند. آنها دنبال این هستند. تیم مذاکرات هسته ای ما باید تضمین های لازم را از آمریکایی ها برای انجام تعهدات خود بگیرند.


کارشناسان می گویند مهلتهای بازگشت پذیری تحریمها برای غربیها روی کاغذ است، ولی برای ما که تعهدات عملی و روی زمین داریم و تغییراتی را در فردو، نطنز و ... کرده ایم، کارهایی را باید بکنیم که فرصت بازگشت پذیری 6 ساله می شود. چه باید کرد تا اینها متوازن شود؟
باید در نظر گرفت در این مذاکرات، تیم ایرانی دنبال کاهش فشار تحریمهاست. تحریمها مولود مقدس و ارزشمند غربیهاست. اینها کارشان را به دست منافقان دادند و پرورش دادند با مصوباتی که گرفتند تحریمها را تبدیل به غولی در مقابل ایران کردند و دائم فشار می آورند. افکار عمومی هواداران خود را در این زمینه بسیج کردند تا هماهنگ کنند. تمام بهانه آنها این بود که ایران تمایلی به شفاف سازی ندارد و ایران دنبال ساختن بمب اتم است و دنبال سلاح هسته ای است و تمایلی به گفتگو ندارد. الان ایران گفتگو می کند و تمام مسیرهای قانونی را رفته و با همه دنیا گفتگوهای قانونی داشته. دنیا دنبال این است که ببیند ما چه کرده ایم و چطور دفاع می کنیم. با بحثی که ما داشتیم، توانستیم منطق تحریمها را از بین ببریم.

با چه تضمینی می توان گفت طرفها و به خصوص آمریکاییها به تعهدات خود پای بند هستند؟
هیچ تضمینی برای هیچ کس وجود ندارد. سیاست، دایره امکانیات است. اساس سیاست آمریکایی ها فریب است. ما با افکار عمومی جهان داریم صحبت می کنیم. می گوییم ما صادقانه حرکت کردیم و اگر اتفاق افتاد، آمریکا نمی تواند با منطق پیشین با ما صحبت کند. بازگشت آمریکا برای تحریم، مشکلتر از بازگشت ایران به وضعیت قبلی است.


ابعاد PMD را آمانو در سفر به تهران داشت بررسی می کرد. این فرض است که آژانس گزارش خود را تا سال 2015 ادامه ندهد و حکم PMD را از توافق جدا کنند. این سرنوشت و رویکرد آژانس به نفع ماست؟
این مهم است که آنها بحثی را به عنوان PMD مطرح کردند که ابعاد محتمل نظامی کار هسته ای ایران است. این حرف اساسا دروغ است و از نقطه شروع که منافقان شروع کردند تا اینکه اسراییلی ها این داستان را تقویت کردند، این داستان تماما خیالی و دروغی است. هر گفتگویی که وارد می شدیم برای رفع تحریمها، می گفتند باید مناطق نظامی را به روی ما باز کنید. ایران مخالفت می کرد و مسئله به نتیجه نمی رسید. الان ایران فاصله بین توافق و PMD ایجاد کرده. آقای کری گفت گذشته هسته ای ایران را به توافق نهایی گره نمی زنیم و لابی اسراییل ها بلافاصله حملات خود را روی او شروع کرد.


این جداسازی PMD از توافق نهایی امتیاز دادن به ایران است؟
این واقعیتی است که باید آنها باید از این موضوع بگذرند. ایران کوتاه نمی آید آنها به مراکز نظامی و حساس دسترسی داشته باشند. یک روند دسترسی مدیریت شده وجود دارد که پیش از این نیز ایران آن را پذیرفته است. عملا آنها به استحکام بیان ایران پی بردند و به خصوص سخنان مقام معظم رهبری در این باره نیز واضح بود و آنها مجبور شدند موضع خود را تغییر دادند. این که آقای آمانو می گوید چه زمانی گزارش می دهد، مسئله فرعی است. ظاهرا در پکیجی که ایران اعلام کرده قبل از اجرایی شدن توافقات باید این پرونده بسته شود و این مسئله حل شود. 12 مورد درباره PMD بوده، 3 مورد حل شده و درباره 9 مورد بحث دارند. باید اینها قبل از آن زمان 9 مورد را تمام کنند. کار پیچیده ای هم نیست و در جلسه ای که آقای امانو در ایران بود، به نوعی به توافق رسیدیم که این موضوع جمع شود. باید آقای آمانو به روشنی اعلام کند بحث PMD حل شده و بعد این اعلام، نقطه شروعی برای توافق شود. این هشدار است که اگر آنها بگذارند توافق شروع شود و بعد ببینیم آژانس چه می گوید، آژانس قابل اطمینان برای اینکه سرنوشت کار را به او بسپاریم نیست. باید پیش از اجرایی شدن تعهدات طرفین باید مسئله گذشته هسته ای ایران حل شود.


این مسئله مطرح شده که موضوع توافق 52 روز پس از توافق نهایی، در کنگره، باید به تصویب برسد. موضوع PMD بعد از تصویب کنگره است یا قبل از آن؟
این مشکل داخلی آمریکایی هاست. ما نیز در این سو، مجلس شورای اسلامی داریم. اگر آنها می گویند اجرای گامشان معلق به تایید کنگره است، ما نیز در مجلس شورای اسلامی چنین قوانینی داریم. این موضع ضعف است که ایران پذیرای آن نیست.


درباره مصوبه کنگره آمریکا، آنها شرطی را درون خود گذاشته اند، آیا این مانع توافق است؟ آنها می گویند کنگره باید 52 روز بعد از توافق باید آن را تایید کند؟
ما نباید وارد بازی آمریکایی شویم. مجلس شورای اسلامی ما نیز در این باره مصوبه داشته. آنها می خواهند در بازی ای که می کنند، مجلس خودشان را برای اعمال فشار به ما وارد بازی کنند. لزومی ندارد وارد بازی شویم. توافق وقتی قابل اجراست که طرفین توافق را قبول کنند. شروطی را آنها می گذارند و ما نیز دستمان باز است شروطی را بگذاریم. نباید در این بازی های آمریکایی ها بیفتیم.

23149

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    3 0
    دلواپسیم می فهمی؟ دلواپس
  • پیمان A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    4 0
    سلام البته محبیان خیلی مثبت صحبت کرد و مجری هر کار کرد نتونست حرف های خودش رو از دهن محبیان به خورد مردم بده.