مشکلات مرز رسمی پرویزخان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی بررسی شد

مسایل و مشکلات مرز رسمی پرویزخان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مسوولان استان کرمانشاه روز شنبه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا شرکت کنندگان در این جلسه که در محل پایانه مسافری مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین برگزار شد در راستای ساماندهی صادرات کالا و ایجاد نظم در محوطه مرز رسمی پرویزخان بحث و تصمیم گیری کردند.

صادرات یکسره کالاها از مرز رسمی پرویزخان به عراق، اعمال مدیریت گمرک بر محوطه مرز رسمی، انجام دیوار کشی و محصور کردن محوطه فعالیت صادرات و مبادلات مرزی ( بازارچه) از عمده موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این جلسه بر انجام فعالیت صادرات در محوطه پایانه و رایزنی متولیان امر با طرف عراقی به منظور حمل یکسره کالاها در راستای ایجاد نظم و اعمال ماده 12 قانون به منظور اعمال مدیریت گمرک بر مرز تاکید کرد.

داوود کشاورزیان افزود: با وجود احداث پایانه صادراتی پرویزخان و صرف اعتبار برای ایجاد این محوطه تاکنون به شکل مطلوب از آن استفاده نشده و در صورتی که بخشی از صادرات از محل این پایانه انجام شود بی نظمی موجود در مرز نیز تا حدودی از بین می رود.

فتح الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: گمرک به وظیفه ذاتی خود عمل نمی کند و تا زمانی که گمرک متولی و مدیر مرز نباشد وضعیت موجود ساماندهی نمی شود.

افشین رضایی فرماندار قصرشیرین نیز در ادامه با بیان اینکه پرویزخان یک مرز رسمی و بین المللی است افزود: متولی مرز گمرک است و مشکل این مرز این است که قبل از تحویل آن به گمرک و انجام دیوارکشی و محصور کردن آن رسمی شده است.

مراد محمدی رییس گمرک پرویزخان نیز با بیان اینکه محدوده گمرکی در پرویزخان 90 درصد تغییر کرده است گفت: زیرساخت ها آماده نیست و فضای موجود و کمبود فضای فیزیکی در محدوده پیش بینی شده نیز جوابگوی حجم فعالیت های اقتصادی نیست و دلیل آن نیز دخالت منطقه ویژه اقتصادی است.

قرار شد در ارتباط با دیوارکشی محوطه گمرک در محل بازارچه پرویزخان جلسه ای بین مسوولان راه و شهرسازی و پایانه برگزار تا این مشکل رفع شود.

بازدید از گمربندی شرقی، قطعه چهارم بزرگراه کربلا در خسرو آباد محدود کرند به اسلام آباد غرب، قطعه هفت بزرگراه کربلا در حوالی روستای حبیب وند و ایجاد زیرگذر و دیدار با اهالی این روستا از دیگر برنامه های بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه بود.

طبق اعلام اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه در سه ماهه اول امسال 57 هزار و 186 دستگاه کامیون از مرز رسمی پرویزخان با میانگین تناژ 18 تن به عراق تردد کرده است.

روزانه بطور میانگین 800 تا یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی ایرانی از مرز پرویزخان و 200 دستگاه کامیون صادراتی از مرز خسروی به عراق صادر می شود.

مرز رسمی پرویزخان بزرگترین مرکز صادرات کالاهای غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به عراق است که بطور میانگین هر سال حدود 52 درصد از مجموع کل صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق بوده که در امتداد این مرز طولانی، دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =