۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

واحدمرکزی خبر نوشت:

در پی دستیابی به توافق تاریخی بین تهران و قدرت های بزرگ درباره برنامه هسته ای ایران، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه امروز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد به زودی به ایران سفر کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت روز سه شنبه دعوت دیگری از همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف دریافت کرده است.
فابیوس در رادیو فرانسوی اروپا-یک اعلام کرد: « او قبلا نیز مرا دعوت کرده بود، اما این دعوت را نپذیرفته بودم. من به او گفتم به ایران می آیم، بنابراین به ایران خواهم رفت.»
وزیر امور خارجه فرانسه مشخص نکرد که این سفر در چه تاریخی انجام خواهد شد. سفر لوران فابیوس به تهران، احتمالا نخستین سفر یک مسئول بلند پایه غربی به تهران در پی توافق هسته ای خواهد بود که روز سه شنبه در وین به منظور پایان دادن به 12 سال مناقشه درخصوص پرونده هسته ای ایران حاصل شد.
لوران فابیوس خاطرنشان کرد ادغام مجدد ایران در جامعه بین الملل به لطف این توافق، چشم اندازهای مهمی را به روی شرکت های فرانسوی می گشاید. اما حمایت پاریس را از این توافق صرفا به دلایل تجاری، رد کرد.
وی اذعان کرد: «تجارت بسیار مهم است، تجارت موجب رشد اقتصادی می شود. تجارت برای ایرانی ها و برای ما بسیار مهم است.»
وی خاطرنشان کرد: «اما تصمیم راهبردی که رئیس جمهور (فرانسوا اولاند) و من برای حمایت از این توافق گرفتیم، به دلایل تجاری نبود. ما این تصمیم را به دلایل راهبردی گرفتیم، زیرا ما می خواستیم از گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری کنیم و می دانستیم که اگر به یک توافق محکم برسیم، می توانیم به این هدف خود برسیم.»
بازار ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، سود زیادی برای شرکت های بزرگ فرانسوی همچون شرکت های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو یا غول نفتی توتال دارد.
براساس گزارش سنای فرانسه، تبادلات تجاری فرانسه با ایران تحت تاثیر تحریم هایی که بر ضد جمهوری اسلامی وضع شد، در سال 2013 به 500 میلیون یورو سقوط کرد. این رقم یک هشتم میزانی است که در سال 2004 به ثبت رسیده بود.
بنا بر اعلام صندوق بین المللی پول، چین و کره جنوبی در حال حاضر نخستین تأمین کننده های بازار ایران هستند و فرانسه پس از آلمان و ایتالیا، در ردیف هفتم قرار گرفته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =