اولین نشست مشترک شورای دوره چهارم شهر اراک با زمانی قمی،استاندار مرکزی صبح یکشنبه چهارم مردادماه در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد.

اولین نشست مشترک شورای دوره چهارم شهر اراک با زمانی قمی،استاندار مرکزی صبح یکشنبه چهارم مردادماه در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین در این نشست رئیس و تعدادی از اعضای شورا به بیان مهمترین مشکلات و چالشهای موجود در کلانشهر اراک پرداختند و خواستار حمایت و همراهی مسئولان ارشد استان برای پیگیری و انجام اقدامات لازم در این خصوص شدند.
شریفی،رئیس شورای کلانشهر اراک:
حمایت واقعی از سرمایه گذاران ، نیازمند همراهی مسئولان ارشد استان است
در ابتدا رئیس شورای کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه رویکرد شورای دوره چهارم در دو سال گذشته همدلی و همگرایی در درون و بیرون شورا و تعامل مناسب با دستگاه های اجرایی و مسئولان استان بوده است افزود: در اینگونه جلسات معمولا مسائل و مشکلات به صورت کلی مطرح می شود ، انتظار داریم با حمایت و تاکیدات شما بتوانیم از این پس نشست های تخصصی با دستگاه های اجرایی که در روند انجام وظایف و برنامه های مدیریت شهری تاثیرگذار هستند و می توانند در حل این مشکلات نقش مهمی داشته باشند برگزار نماییم و تعامل بهتری در این خصوص ایجاد شود.
محمد شریفی بر ضرورت اختصاص سهم واقعی کلانشهر اراک از عوارض آلایندگی اشاره و تاکید کرد و گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های مختلفی که در این خصوص انجام شده و مطالعاتی که اخیرا برای تعیین میزان تاثیر آلایندگی صنایع بزرگ بر شهر اراک صورت گرفته اما همچنان اجرایی نشده است که خواستار حمایت شما برای به نتیجه رسیدن این موضوع هستیم و امیدواریم بحث عوارض الایندگی تحت تاثیر سایر مسائل قرار نگیرد .
وی با اشاره به عدم اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک و همچنین مصوبه توسعه و ایجاد هزار هکتار فضای سبز جدید اظهار کرد: به دلیل عدم اختصاص اعتبارات وعده داده شده و همچنین عمل نکردن دستگاه های مسئول به تعهدات خود، این مصوبه عملا اجرا نشده است در حالی که یکی از نیازها و ضرورت های شهر اراک اجرای درست این طرح است ضمن اینکه در راستای توسعه و گسترش فضای سبز نیز فقط شهرداری با استفاده از اعتبارات خود به بخشی از تعهدات عمل کرده است اما سایر دستگاه ها اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.
لزوم مشارکت بخش صنعت در اجرای پروژه های شهری
شریفی مشارکت بخش صنعت در اجرای پروژه های شهری را لازمه شتاب دادن به روند توسعه و عمران شهری عنوان نمود و گفت: متاسفانه تا کنون از ظرفیت و پتانسیل های موجود در این بخش به درستی استفاده نشده و مورد توجه قرار نگرفته است اما در شورای دوره چهارم در صدد هستیم نگاه و رویکرد ویژه ای در این جهت داشته باشیم که اقداماتی نیز آغاز شده و در حال انجام است.
رئیس شورای کلانشهر اراک حمایت از سرمایه گذاران و رفع مشکلات و موانع موجود را از اولویت های شورا برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه روند اجرای پروژه های سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی در دوسال گذشته سرعت گرفته است که پروژه های الماس غرب،ارگ اراک و شهرک خودرو از مهمترین این طرح ها هستند البته تکمیل پروژه های نیمه تمام و عمل نمودن به تعهداتی که در گذشته ایجاد شده نیز در اولویت برنامه های ما قرار داشته است .
ضرورت استمرار برگزاری این جلسات با مسئولان استان
وی مشکلات سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای نظیر ولی آباد و صالح آباد ،کوی امام علی و... را از دیگر مواردی دانست که باید برای حل این مشکلات راهکار ویژه ای اتخاذ شود و ادامه داد: مردم این مناطق در شرایط بسیار سختی زندگی می کنند و با توجه به وجود اراضی دولتی و زمین های قولنامه ای،ساخت و سازهای غیر مجاز نیز رشد قابل توجه ای در این مناطق دارد که برای حل این مشکلات باید ستاد ویژه ای تشکیل شود و مسائل موجود را پیگیری و تعیین تکلیف نمایند.
شریفی در ادامه صحبت های خود برخی دیگر از مشکلات را شامل لزوم حل مشکلات واگذاری اراضی 90 هکتاری مشاغل مزاحم توسط راه و شهرسازی، ضرورت اختصاص اعتبارات و شروع عملیات اجرایی تقاطع ورودی منطقه سنجان،حمایت و کمک دولت برای اجرای طرح قطار شهری یا انبوه بر کلانشهر اراک و لزوم همراهی و پای کار بودن دستگاه های مسئول برای حفظ و بازسازی ابنیه مهم تاریخی به ویژه بازار اراک عنوان نمود .
وی در پایان خواستار استمرار برگزاری این نشست ها برای همفکری و تبادل نظرات در کنار پیگیری اقدامات انجام شده و حل موانع و مشکلات موجود شد.
استاندار مرکزی:
تخلفات دولت های نهم و دهم قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست
استاندار مرکزی نیز در پایان این نشست به تشریح مشکلات و شرایط کشور در دو سال سپری شده از عمر دولت یازدهم پرداخت و گفت:رشد اقتصادی منفی 6 درصدی،تورم 40 درصدی،نقدینگی بالا و خزانه خالی دولت، رکود تولید و فضای اقتصادی ،تحریم های ظالمانه داستان اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها و... همه میراثی بودند که از دولت گذشته باقی مانده بودند و حقیقتا حل این مشکلات که شرایطی مانند یک فاجعه دردناک و وضعی بسیار اسف بار را برای کشور ایجاد کرده بود کار بسیار سختی بود.
محمود زمانی قمی ادامه داد: اینکه بگوییم در همه دولت ها تخلف بوده و این مسئله ای طبیعی و مشابه است اصلا قابل قبول نیست چراکه اگر تخلفات مالی که در دولت گذشته اتفاق افتاد بررسی شود متوجه خواهیم شد حتی با نیمی از سود یکساله این تخلفات می توانستیم بسیاری از پروژه های بزرگ عمرانی کشور را به سرانجام برسانیم. اهمیت و میزان این تخلفات در حدی بود که بنده که در دولت های مختلف مسئولیت داشته ام در ابتدای شروع به کارم احساس کردم وارد یک دنیای جدید شده ام که هیچ چیزی سر جای خودش نیست و همه محاسبات و برنامه ریزی ها تغییر کرده است.
وی با اشاره به موفقیت بزرگ دولت برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای افزود: با تدبیر و هوشمندی دولت و حمایت های رهبری،توانمندترین و قوی ترین تیم تاریخ دیپلماسی ایران توانستند پی از 23 ماه مذاکره بسیار سخت و فشرده ،مذاکرات هسته ای را به نتیجه رسانده و گام های بزرگی در راستای لغو تحریم ها و دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک بردارند .
زمانی اظهار داشت: هیچ کشوری در دنیا نیست که ذیل فصل هفت شورای امنیت قرار گرفته و جنگی اتفاق نیفتاده باشد اما ایران توانست با سرافرازی از این شرایط سخت خارج شود .متاسفانه کسانی که درک دقیقی از این شرایط نداشتند نمی دانستند ما واقعا به چه سمتی حرکت می کنیم و در چه وضعیتی قرار داریم.
وظیفه دارم دغدغه ها و مشکلات اعضای شورا را بشنوم و به آنها رسیدگی کنم
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد:از ابتدا به همه مدیران استان تاکید داشتم جلساتی که برگزار می شود موجز و منطقی باشد و با دستور کار مشخص بتوانیم نتایج موثری از برگزاری این جلسات داشته باشیم تا فقط به سخنرانی و وعده بی عمل دادن تبدیل نشود البته در این جلسه لازم بود دغدغه ها و مشکلات موجود بیان شود و برای بنده بسیار مفید و موثر بود . قطعا به عنوان مدیریت استان وظیفه دارم این مشکلات را بشنوم و به آنها رسیدگی نمایم.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سوال کنید که موجودی خزانه استانی که قطب چهارم صنعت کشور است چه میزان است گفت: حل بخشی از این مشکلات نیازمند تامین اعتبارات بالا است که قطعا با توجه به فضای امیدی که در کشور ایجاد شده در ماه های آینده با تغییر شرایط اقتصادی کشور می توان برای پیگیری اختصاص این اعتبارات اقدام نمود ، دسته دیگری از این مشکلات نیز باید در کارگروه ها و جلسات استانی بررسی شده و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
کاندیداهای احتمالی مجلس از فضای شورا و شهرداری سوء استفاده نکنند
زمانی با تاکید براینکه شورا مهمترین نهاد شهر اراک است که می توانند با بررسی و نظارت ، در خصوص مشکلات مختلف نظرات و پیشنهادات خودرا به ما ارائه دهند و باید از این ظرفیت ها استفاده نماییم ادامه داد: اما مسائلی که به عنوان مشکلات قدیمی و چند ساله شهر اراک عنوان شد را باید به طور خاص بررسی کنیم و اقدامات اجرایی لازم را در اسرع وقت انجام دهیم. من حتما مواردی را که نیازمند تعامل دستگاه های اجرایی است از طریق بخشنامه و مطرح کردن در شورای اداری متذکر خواهم شد .
استاندار مرکزی در بخش پایانی صحبت های خود به برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری اشاره کرد و افزود: باید نظارت دقیق انجام شود تا کاندیداهای احتمالی از فضای داخلی شورا یا شهرداری و یا سایر دستگاه های دولتی برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود سوء استفاده نکنند و اگر گزارشی در این خصوص به بنده برسد قاطعانه برخورد خواهم کرد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =