۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰

محمدجواد ظریف اخیرا با انتشار مقاله ای در چهار روزنامه عربی مرحله جدیدی از سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را جهت کاهش تهدیدات خارجی و ارتقای دوستی منطقه ای اعلام کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مقاله به چهار اصل مهم " روابط خوب و محکم با همسایگان" لزوم تاسیس مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس، برقراری فوری آتش بس در یمن بعنوان یک نمونه برای وحدت منطقه ای" و ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه اشاره کرد. 

برای تحلیل و درک درست از چرایی انتشار این مقاله در شرایط فعلی، ملاحظات زیر قابل دقت است: 

1- اعلام مواضع و پیشنهادت اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به تمامی ملاحظات مطرح شده در این مقاله را می توان ابتکاری هوشمندانه در حال حاضر با توجه به تمامی بحرانها و وضعیت پیچیده امنیتی خاورمیانه پس از توافق ایران و 1+5 دانست که تهران به دنبال راهکار جدیدی برای ارتباط سازنده با همسایگان است.

2- پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفتگوی منطقه ای که می تواند با اولویت افزایش امنیت با حضور کشورهای منطقه باشد، اگر چه حرف جدیدی نیست ولی بنظر می رسد برخی تغییرات حاصله در آرایش سیاسی خاورمیانه می تواند این موضوع را با جدیت تمام به میدان عمل بیاورد.

3- در راستای تشکیل یک مجمع امنیتی در خاورمیانه و به بیان دیگر بومی کردن امنیت در این جغرافیای پر تلاطم این موضوع می تواند سرآغاز دوره ای جدید از تعاملات کشورهای منطقه باشد که با تاکید بر ضرورت و تغییر نگاه خود به همسایگان بدنبال فرصتهای جدید همکاری هستند.

4- پس از امضای توافق اخیر ایران و 1+5 ( اگر چه هنوز برای قضاوت درباره واقعی شدن اجرای آن زود است) ولی طرح این موضوع تغییراتی در نگاه صاحبان قدرت در منطقه و بیرون منطقه فراهم ساخته که این تغییر می تواند مقدمه تغییراتی در نگرش همه کشورها به همدیگر باشد.

5- سابقه تاریخی نقش ژاندارمی در خاورمیانه توسط ایران و عربستان ذهنیتی تاریخی برای کشورها ایجاد کرده ولی مقاله ظریف و در نتیجه اعلام سیاست دولت ایران مبنی بر دوستی و برادری خود می تواند از هر گونه قضاوت شتاب آلود و مغرضانه جلوگیری کند.

6- همه کشورهای داخل و خارج از خاورمیانه اینک اطمینان خاطر دارند که تروریسم دشمن مشترک همه آنهاست و این تهدید جدید به راهکارهای نوینی نیاز دارد که اولین قدم آن تغییر رویکردها و نگاههای گذشته کشورها و ایجاد اطمینان و آسودگی خیال نسبت به همدیگر می باشد.

7- تحرکات منطقه ای مانند آنچه که در روزنامه الاخبار چاپ بیروت منتشر کرده مبنی بر سفر علی مملوک رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه به عربستان و یا آنچه روزنامه های قطری از اجلاس اخیر سه گانه قطر، آمریکا و روسیه خبر دادند همگی نشان از تغییر آرایش سیاسی منطقه و چشم اندازی دیگر دارد.

8- پیام مقاله وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اینک دست دوستی است برای کلیه کشورهایی که علاقمند به صلح و ثبات منطقه و بیرون راندن نا امنی و بی ثباتی هستند و از سوی دیگر طراحی فضای جدید از همگرایی منطقه ای بر اساس اندیشه های ناب اسلامی است.

سخن آخر اینکه ایران خود را آماده دوره جدیدی از تحولات بین المللی در منطقه در سایه مراودات دوستانه با همسایگان کرده و در تلاش است تا با نیت خالصانه به ارتقای شاخص های توسعه منطقه کمک نماید و از آنجا که به رشد و توسعه خود اطمینان دارد، در یک اقدام خداپسندانه علاقمند به افزایش جایگاه خود همراه با کلیه دوستانش می باشد تا آنها نیز همراهی کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    1 1
    قطعا با توجه با ماهیت نیازی به پاسخ نیست چون "چرا" رو مطرح نمی کنه