روزنامه جوان نوشت:

داستان موسيقي‌هاي رپ و زير زميني كشورمان را كمتر كسي است كه نشنيده باشد. جواناني كه نه در لس‌آنجلس بلكه در همين تهران و شهرستان‌ها در استوديوهاي خانگي و زيرزميني ركورد هنجارشكني در توليد موسيقي غير مجاز را شكستند و گوي سبقت را از خوانندگان لس آنجلسي نيز ربودند!

جوانان يا حتي نوجواناني كه به عرصه موسيقي وارد مي‌شوند و هر چند سال يكبار يكي از آنها خبرساز مي‌شود. از هيچ كس و ياس و ساسي مانكن گرفته تا حسين تهي و همين امير تتلوي خبرساز اين روزهاي خودمان!

خوانندگاني كه معلوم نيست چرا كسي هم كاري با آنها ندارد و به صرف اينكه در كليپ‌هايشان از تصاوير زنان برهنه استفاده نمي‌كنند و رعايت نيم‌بندي از قوانين جمهوري اسلامي به خرج مي‌دهند، مسئولان چشم تيز بينشان را به روي آنها مي‌بندند تا آزادانه هر بلايي كه مي‌خواهند يا بهتر بگوييم مي‌توانند، بر سر فرهنگ و سبك زندگي نوجوانان ايراني بياورند. 

غافل از اينكه موسيقي رپ در همه جاي جهان به عنوان موسيقي اعتراض و هنجارشكن و نافي ساختارهاي كلان اجتماعي شناخته شده و شهرت دارد و حتي در همين امريكاي به اصطلاح مهد آزادي هم پروژه‌هاي مفصلي توسط سازمان‌هاي امنيتي براي كنترل جريان موسيقي رپ و هدايت آن صورت گرفت و برخي از خوانندگان و رهبران درجه يك آن به طرق گوناگون از صحنه روزگار حذف شدند كه در اين مجال كوتاه جاي تفصيل آن نيست. 

اما از آنجا كه در ايران بي‌توجهي به شبيخون فرهنگي اصولاً مسئله‌اي رايج است و اساساً بايد همواره باشد تا بچه حزب‌اللهي‌ها مثل هميشه گلوي خود را پاره كنند و صدايشان هم به جايي نرسد، جريان موسيقي رپ هم در ايران به امان خدا رها شده تا سير نزولي صعودي نماي خود، به سمت حضيض اخلاقي را طي كند و جوانان ايراني را با خود ببرد. 

چگونگي صعود يك رپر به تريبون سازمان‌ها!
همين چند هفته پيش در ميان اخبار مبهوت‌كننده‌اي كه همه روزه از رپر‌هاي ايراني درج مي‌شود، خبري شوكه‌كننده بر تلكس رسانه‌ها ظاهر شد: همكاري امير تتلو با روابط عمومي نيروي دريايي ارتش و سازمان رسانه‌اي معروف! بله امير تتلويي كه تا ديروز به «بغبغو كردن» در شبكه‌هاي اجتماعي شهرت داشت. اكنون بر عرشه ناوشكن جماران ظاهر شده و با حركات موزون از حق استفاده ايرانيان از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي مي‌خواند!!

امير حسين مقصودلو معروف به تتلو كسي نيست جز يك خواننده رپ گمنام سال‌هاي دهه 80 كه اصالتاً اهل روستاي مقصودلو از توابع شهرستان هريس در استان آذربايجان شرقي است. او به دليل آهنگ‌هاي خاص با مضامين تند و هنجارشكنانه‌اش به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي معروف شد و طي 10 ساله 1382 تاريخ انتشار اولين اثر تا 1392 تاريخ بازداشت(!) سير صعودي عجيبي را در ميان هواداران طي كرد و البته همين مضامين آثارش بالاخره كار دستش داد و توسط پليس امنيت اخلاقي بازداشت شد. 

وي پس از اين جريان كه بيش از دو روز به طول نينجاميد در صفحات شبكه‌هاي اجتماعي از عملكرد گذشته خود اظهار ندامت و پشيماني كرده و تلاش كرد تا در محتواي آثار خود تغيير را نمايان سازد. ظاهر رپ وي با آرايش عجيب مو و خالكوبي‌هاي نامتعارف و سبك خاص ترانه‌هايش البته تغيير نكرد ولي به آن محاسني بلند و عباراتي مناجات گونه در كليپ‌ها اضافه شد كه معلوم نيست برآيند اين تركيب متناقض را بايد چگونه ارزيابي نمود!

در هر حال امير مقصودلو در ظاهر از گذشته خود پشيمان است و در عمل هم تلاش براي جبران را نشان داده و اينها همه نكات مثبتي است كه نبايد ناديده گرفت. درِ بازگشت و توبه همواره از سوي خداوند متعال باز است و كسي منكر اين مهم نمي‌شود و قطعاً ملاك در ارزيابي، حال افراد است نه گذشته‌اي كه از آن اظهار ندامت مي‌كنند. اما جاي سؤالي از كساني كه ايشان را در چنين تريبون بزرگي به خدمت گرفته‌اند، همچنان باقي است: آيا براي دفاع از حق هسته‌اي ملت ايران حقيقتاً هنرمند ديگري با شأنيت بالاتر و پيشينه بهتر وجود نداشت؟

كسي توبه اميرتتلو را زير سؤال نمي‌برد اما هركه توبه كرد را نبايد فردا صبح امام مسجد قرار داد. آيا بهتر نبود از ميان هنرمندان ارزشي و انقلابي كشورمان كه عمري را در راه آرمان‌هاي امام (ره) و انقلاب سپري كرده‌اند، كسي را براي قدم گذاشتن بر عرشه ناوشكن جماران كه رهبري خود براي افتتاح آن تشريف فرما شدند، انتخاب مي‌كرديد؟
آن هم در كشوري كه به بديع بودن موسيقي سنتي خود در سطح جهاني افتخار مي‌كند و ميراث دار غني‌ترين فرهنگ و ادبيات ملي در عرصه جهان اسلام است. 

آيا همكاري با يك رپر پشيمان كه تفاوت چنداني هم در ظاهر و سبكش ديده نمي‌شود، در شأن جمهوري اسلامي و تكاوران محترم و ارجمند بود كه در پشت سر امير تتلو رژه بروند؟! 
آيا آن سازمان رسانه‌اي كه اصولاً در جهت جريان فرهنگي، ارزشي و انقلابي كشور فعاليت مي‌كند، بهتر نبود توان و بودجه خود را به جاي خروجي مشترك با امير مقصودلو صرف خلق آثار هنري درجه يك از هنرمندان انقلابي كشور كند؟

البته هرچند خارج از موضوع اما بد نيست تذكري هم درباره كارگردان و سبك كارگرداني نماهنگ مشهور اين روزهاي كشورمان بدهيم.
نخست اينكه اين كارگردان نيز همانند خود امير تتلو در كارنامه خود بازداشت و دستگيري در اصفهان را به دليل كارگرداني نماهنگ‌هاي غير مجاز زيرزميني دارد. 
دوم و بد‌تر از مورد نخست كه نتيجه سپردن كار به چنين تيم سازنده‌اي است اين است كه كليپ در بطن خود به جاي شعار صلح‌آميز بودن شعار خشونت را به مخاطب جهاني منتقل مي‌كند. 

اگر قرار است در اثري جهاني(!) با استفاده از هنر و موسيقي و نمايش پلاكاردهايي انگليسي زبان، پيام صلح‌آميز بودن انرژي هسته‌اي ايران به گوش جهانيان رسانده شود، ديگر رژه رفتن تكاوران نيروي دريايي در فضايي كاملاً نظامي و نمايش سكانس به سكانس ناوشكن موشك‌انداز معنايي نخواهد داشت و دقيقاً نقض غرض اوليه را به ذهن مخاطبان خارجي متبادر مي‌كند. بگذريم از اينكه خود تتلو نيز در جاي جاي كليپ انرژي هسته‌اي صلح‌آميز فرياد مي‌زند: «خليج‌فارس مسلح!!!» 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد GB ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    31 13
    وقتی روزنامه جوان بخشی از مطالبش رو به این آقا اختصاص میده و اکثر سایت های خبری هم بازتابش میدن؛معلومه که به خودش اجازه میده هرکاری بکنه. این جامه رو شما خبرگزاری ها گشاد کردین که هر روز ازش گفتین و مطلب گذاشتین
  • مسافر A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    34 9
    متاسفانه هنرمندان ارزشی که می فرمایید اینقدر در ارزش ها غرق شده اند که محبوبیت و اثرگذاری که باید داشته باشند را ندارند، این جوان هر که باشد فعلاً مخاطب دارد، هر زمان یکی از هنرمندان ارزشی در یکی از صفحات مجازی توانست 1.6 میلیون نفر دنبال کننده داشته باشد، مطمئناً به ایشان هم اطمینان خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    35 8
    تو مملکتی هستیم که متاسفانه هم ایشون و هم ده نمکی بازتاب فراوانی پیدا کرده....
  • امیر IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    39 23
    تا حرفی زد که برای شما خوشایند نبود شد آدم بد؟؟؟؟ جمع کنید این حزب بازی ها رو . چرا مردم را نفهم فرض می کنید؟ خودتون پیغمبرید و هرکس یه خورده تیپش با ملاک های شما تفاوت داشت آدم بده؟ هرکس حرف هایی زد که شما ناراحت شدید بی سواد و ضد ارزش هست؟ عزیزان ملاک حال فعلی افراد هست. جمله هم برای همه آشناست. تا وقتی یک نفر پشیمان هست شما حق ندارید آبروی او را سر چوب کنید و بخاطر حزب هایی که فقط حافظ منافع جیب و قدرت خود هستند او را تخریب کنید. قطعا خودتان در زندگی به مراتب گناهان بزرگتری انجام داده اید و مردم نمی دانند پس خود را معصوم و دیگران را کافر جلوه ندهید.
  • حمید A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    18 1
    ناو جماران تو جنوبه اینو تو شمال گرفته بودن احتمالا ناو دماوند بوده
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    29 20
    چه ربطی داره خب؟؟؟بقیه خواننده ها هم برن رو ناوشکن بخونن..چون دیگران نخوندن باید به تتلو گیر بدید؟؟؟ایده ی خودش بوده.در ضمن قضیه ی بغ بغو گفتنش هم بعد از ماجرای اون آهنگ بود نه قبلش...من از طرفداراش نیستم و در کل پنج تا از آهنگاشم گوش نکردم ولی از اون آهنگ انرژی هسته ای واقعا خوشم اومد
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    15 14
    راست میگه این چرا همش میگفت خلیج مسلح فارس مثلا ی جک بود که داره دنیا رو مسخره میکنه و غیر مستقیم میگه هدفمون بمب اتمیه
  • باب لرد EE ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    14 7
    چقدر شما خاله زنک هستید
  • یکی GB ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    10 5
    بروبابا
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    19 17
    دلواپسا همه جا باید اظهار وجود کنن؟ باید محمد اصفهانی میوردن واستون؟ من به شخصه طرفدار تتلو نیستم ولی در این که ایشون یکی از پر طرفدارترین خواننده ها در بین جوانان هستند شکی نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    25 11
    بخدا این بشر رپر نیست این اصلا رپ نمیخونه اینو الکی بزرگش کردن
  • علی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    12 6
    اگه قوی نباشی تو قلمرو ت هر نظر بسته ایی میاد /خلیج فارس باید مسلح باشه آقای روزنامه جوان
  • حسام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    17 8
    من کار ندارن تتلو بد یا خوب اما با نوشته های این نویسنده کار دارم که باز دست به دامان آرمان های انقلاب .... شده نویسنده عزیز شما چه خوشت بیاد یا نیاد رپ بین جونها جایگاه خودش داره و این آقای تتلو هم طرفدارای خاص خودش اینقدر هم مهم نیست که شما یه صفحه این سایت اختصاص بدی به ایشون و خودتم گندش کنی
  • حسین IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    28 25
    حالم از این خواننده و طرفدارانش به هم میخوره. یعنی میشه آدم سلیقه ش به اینجا برسه که مشتری اینها بشه؟ باور نمیکنم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    9 8
    در نوشته ی شما چیزی جز نقض آزادی و سرکوب دیده نمیشه ، این همه نفرت در قلم شما ...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    19 6
    موزیسین های به نام ایران امثال شجریان و کلهر که فعلا اجازه فعالیت در ایران رو ندارن