اوج و فرود زبان‌های برنامه‌نویسی از سال 2008 تا 2015 در یک نگاه

بر اساس تحقیقات انجام‌شده 9 زبان محبوب برنامه‌نویسی وجود دارد که از سال 2008 تا به امروز نوساناتی در آن‌ها توسط برنامه نویسان ازلحاظ محبوبیت به وجود آمده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، «گیت‌هاب»کمپانی سرویس‌دهنده سورس کدهای برنامه‌نویسی و میزبانی وب برای پروژه‌های متن‌باز و پولی GitHub به‌عنوان یکی از مراکز معتبر برای برنامه نویسان با 10 میلیون کاربر، جدول زیر را بر اساس یافته‌های خود از میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی معروف ایجاد کرده است.

سرویس شماره یک و موردعلاقه برنامه نویسان که در آن کدهای مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود حوزه‌ای را تحت عنوان «فیس بوک برای برنامه نویسان» ایجاد کرده و رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی را در طول 7 سال در این جدول به نمایش گذاشته است.

در این جدول رشد جاوا اسکریپت، جاوا، سی شارپ، سی اس اس و .. را در کنار افت پایتون، سی و روبی مشاهده می‌کنیم.

 

 

 

شماره 9 - زبان C / ابداع در سال 1972 / زبانی همه‌منظوره، ساخت‌یافته و روندگرا است که در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه‌های بل ساخته شد.

شماره 8 - سی شارپ/C# : زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است.

شماره 7 - سی پلاس پلاس / 1983 / یک‌زبان برنامه‌نویسی رایانه‌ای همه‌منظوره، شیءگرا، سطح بالا و چندرگه (که از برنامه‌نویسی رویه‌ای، تجرید داده‌ها و برنامه‌نویسی شیءگرا پشتیبانی می‌کند)، عمومی و باقابلیت‌های سطح بالا و سطح پایین است.

شماره 6 - سی اس اس: در کنار اچ‌تی‌ام‌ال هستهٔ فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. سی‌اس‌اس روشی ساده برای نمایش چیدمان و جلوه‌های تصویری (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه‌ها) بر صفحه‌های وب است. شیوه‌نامهٔ آبشاری از جنس زبان‌های نشانه‌گذاری، با ساختار متن سادهٔ رایانه هستند و درون هرکدام، دستورهایی آبشار مانند و پی‌درپی، برای چگونگی نمایش هر صفحه وب افزوده می‌شود.

شماره 5 - پایتون : یک‌زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره، سطح بالا، شیءگرا و مفسر است که توسط خودو فان روسوم Guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.

شماره 4 - پی اچ پی: یک‌زبان برنامه‌نویسی است که برای طراحی وب توسعه‌یافته است، اما می‌توان از آن به‌عنوان یک‌زبان عمومی نیز استفاده کرد.

شماره 3 - روبی / Ruby : یک‌زبان برنامه‌نویسی انعطاف‌پذیر، پویا و شی‌ءگرا است. روبی ویژگی‌های نگارشی پرل و شی‌ءگرایی اسمال‌تاک را باهم در خود دارد.

شماره 2 - جاوا / ابداع در سال 1991 : یک‌زبان برنامه‌نویسیِ شئ‌گرا است که برای نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز ایجاد گردید و در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان بخشی از سکوی جاوا منتشر شد. زبان جاوا شبیه به ++C است اما مدل شیءگرایی آسان‌تری دارد و از قابلیت‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می‌کند. یکی از قابلیت‌های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را به‌طور خودکار انجام می‌دهد.

شماره 1 - جاوا اسکریپت : یک‌زبان شی‌ءگرا است که بر اساس استاندارد ECMA-262 Edition 3 نوشته‌شده است.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    89 1
    خوب بود خبرهای حرفه ای ای تی رو لطفا بیشتر کنید
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    8 96
    این سطحی که راجع به زبان ها توضیح داده شده را فقط کسانی که متخصص هستند و این اطلاعات را میدانند قابل درک است. لطفا توضیحات را ساده و قابل درک حداقل برای مبتدیان بنویسید
    • جیم جارموش A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
      16 0
      خوب مرد حسابی مگه مجبوری میای خبر تخصصی میخونی که چیزی ازش سر در نمیاری ؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
      8 0
      دوست عزیز این خبر کلا تخصصی است
  • بی نام RO ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 2
    منبع چندان معتبر نیست. در منابع معتبرتر همچون tiobe زبان جاوا اول و زبان سی و سی پلاس پلاس در رده های دوم و سوم هستند. این زتبه بندی سالهاست بین دو زبان برنامه نویسی جاوا و سی درحال گردشه. جاوا اسکریپت عموما نهم یا دهم چون سطح تکنیکی اون اصل قابل مقایسه با جاوا و سی نیست.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    2 0
    در چند سال اخیر به لطف تکنولوژی کرومیوم و ناد جی اس، جاوا اسکریپت داره به محبوب ترین و کاربردی ترین زبان تبدیل میشه.
  • محمد GB ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    4 0
    این آمار توسط سایت گیت هاب منتشر شده، خیلی‌ خوب میشد یه همچنین آماری هم توسط گیت لب منتشر میشد. گیت لب در محیط‌های آکادمیک طرفدار بیشتری داره و حدس میزنم تو آمار گیت لب شاهد رشد پایتون در سالهای اخیر باشیم. این هم بخاطر پرطرفدار بودن پایتون در دانشگاهها و محیط‌های آکادمیک هست. امروزه تو دانشگاها حتی در بعضی‌ از رشته‌های نا مرتبط با صنعت آی‌ تی‌ درس پایتون ارائه می‌شه که یک دلیلش آسان بودن و پرقدرت بودن پایتون هست، و مسلما ضعف پایتون سرعت پایین در برنامهای بزرگ هست.
  • بی نام IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    4 5
    فقط جاوا و سی پلاس پلاس