از آخرین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در مرداد ماه 88 حدود هفت ماه می گذرد و همچنان اصحاب رسانه برای اطلاع یافتن و سپس اطلاع رسانی از این قوه مهم با مشکلات عدیده مواجه هستند و "جناب سخنگو" در دسترس خبرنگاران نیست.

به گزارش مهر، با وجود اینکه طی 10 سال گذشته روند انتخاب سخنگوی قوه قضائیه همواره با فراز و نشیبهایی همراه بوده اما این امر امروز به دلیل وجود حساسیتهای خاص به کلاف پیچیده ای در اطلاع رسانی عملکرد دستگاه قضا به مردم مبدل شده است.تا آنجا که برخی از مسئولان قضایی نیز صراحتا به این مسئله اشاره های گله آمیزی داشته اند.

در اواخرسال 81 که سید حسین میرمحمد صادقی از سمت سخنگویی قوه قضائیه استعفا کرد ، غلامحسین الهام به این سمت منصوب شد اما حضور همزمان وی در شورای نگهبان و قوه قضائیه انتقادات بیشماری به همراه داشت به گونه ای که وی مجبور شد در مردادماه 83 از این سمت استعفا کند.

سپس معاون اول قوه قضائیه برای مدت کوتاهی مسئولیت اطلاع رسانی دستگاه قضا را بر عهده گرفت اما دوران مسئولیت سید ابراهیم رئیسی نیز بسیار کوتاه بود و آنگاه تصمیم بر آن شد تا دادستان انتظامی قضات مرحوم جمال کریمی راد در جایگاه سخنگوی قوه قضائیه بنشید.

مرحوم کریمی راد از اواخر سال 83 به طور رسمی به این سمت منصوب و حتی در دوران پر مشغله تصدی وزارت دادگستری دولت نهم نیز با سعه صدر پاسخگوی خبرنگاران بود و هیچگاه از پاسخگویی شانه خالی نمی کرد. اما با درگذشت وی که بر اثر یک حادثه تلخ تصادف در جاده سلفچگان رخ داد، بار دیگر قوه قضائیه بدون سخنگو شد.

پس از فوت مرحوم کریمی راد اسامی مختلفی برای پذیرفتن سمت سخنگویی دستگاه قضا شنیده می شد تا اینکه آیت‌الله هاشمی شاهرودی معاون حقوقی و توسعه قضایی خود یعنی علیرضا جمشیدی را به این سمت منصوب کرد و مدت مسئولیت وی حدود 30 ماه به طول انجامید . پس از آن و سپس تغییرات جدید مدیریت عالی دستگاه قضایی ، تعیین سخنگو برای دستگاه قضایی کشور دوباره بلاتکلیف ماند.

ماههاست که خبرنگاران حوزه قضائی به دلیل نبود یک سخنگوی مشخص در اطلاع رسانی مسائل مطرح در دستگاه قضائی کشور با مشکل مواجه هستند و پاسخهایی که تا کنون از سوی مسئولان عالی قضائی در این خصوص داده شده نیز برای اصحاب رسانه قانع کننده نبوده است. خبرنگاران حوزه قضائی بارها در حاشیه مراسم مختلف علت عدم انتخاب سخنگوی قوه قضائیه را از مسئولان عالی رتبه دستگاه قضا جویا شده اند که تمامی جوابها به جمله تکراری "گزینه های مطرح در دست بررسی هستند" خلاصه شده است.

معاون اول قوه قضائیه نیز در آخرین اظهارات خود باز هم گفته های ماهها پیش را تکرار کرده و از بررسی گزینه های مطرح سخن گفته است.

با وجود اینکه هنوز از هیچیک از منابع رسمی این قوه نامی از سخنگوی آینده یا کاندیداهای این سمت به میان نیامده اما برخی شنیده ها از چهره هایی همچون سید حسین میرمحمد صادقی که در اوایل ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه هم وظیفه سخنگویی را به عهده داشت حکایت دارد.

با توجه به تحولاتی که از دوران ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه پیش بینی می شد، انتظار می رود مقامات محترم دستگاه قضا که همواره بر امر شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع و دقیق تاکید داشته اند در انتخاب سخنگوی قوه قضائیه تعجیل کنند تا اصحاب رسانه نیز بتوانند به رسالت خود در انعکاس صحیح پاسخگویی این قوه مهم به مردم ، عمل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 45398

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =