عصر امروز نشست وزیر بهداشت و معاون آموزشی وزارت بهداشت با انجمن های علمی گروه پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست با انجمن های علمی گروه پزشکی کشور گفت: ارتقاء حرفه ای در سطح دانشی و مهارتی هدف اصلی انجمن های علمی گروه پزشکی کشور است.

سید حسن هاشمی ابراز امیدواری کرد که انجمن های علمی پیگیر اهداف اصلی خود باشند و این قبیل جلسات به صورت ادامه دار به بررسی مسائل حوزه های مختلف وزارت بهداشت از جمله حوزه های بهداشت، درمان، پژوهش و ... نیز بپردازد.

او با بیان چالش های حوزه آموزش علوم پزشکی گفت: امروز نسبت به سه دهه گذشته شاهد پیشرفت های بی شماری در این حوزه بوده ایم که مایه افتخار است. در برهه زمانی حاضر در نظام سلامت کشور ثروت اجتماعی عظیمی در اختیار ماست، که بعضا نیز خودجوش بوده و افرادی با دغدغه سربلندی میهن و سلامت مردم، بدون توجه حمایت ها و چالش های سیاسی ضمن خدمت رسانی به مردم در حوزه آموزش و توسعه علم نیز فعالیت و افتخار آفرینی کرده اند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم بهبود روزافزون نظام سلامت کشور گفت: انتظار می رود با تدابیری ویژه ضمن توسعه کمی آموزش علوم پزشکی طوری برنامه ریزی شود که کیفیت آموزش بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

هاشمی با بیان حوزه های قابل بررسی در آموزش علوم پزشکی گفت: اکنون حضور مدیران دلسوز و تحول محور در حوزه آموزش وزارت بهداشت فرصت مناسبی را ایجاد کرده تا بتوانیم با رویکردی تحول گرا نسبت به رفع چالش ها و بهبود کیفیت در این حوزه اقدام کنیم.

او گفت:‌ در برهه زمانی حاضر که در آستانه تحول در نظام آموزش علوم پزشکی کشور قرار داریم، بهره مندی از خرد جمعی یکی از سرمایه های نظام سلامت است و انجمن های علمی با وظیفه خطیری که در حوزه گسترش آموزش و پژوهش برعهده دارند می توانند به نحو شایسته ای در این امر مشارکت نمایند.

وزیر بهداشت مشارکت انجمن های علمی در امور خیریه و کمک های جامعه پزشکی را از دیگر زمینه های فعالیت این انجمن ها ذکر کرد و گفت: پزشکانی در اقصی نقاط کشور حضور دارند و با خودگذشتگی و تلاش شبانه روزی خود را وقف مردم کرده اند. وظیفه ماست که چنین خدماتی و همچنین همکاری های جامعه پزشکی در عرصه های مختلف جامعه را به تصویر بکشیم.

او با اشاره به فرصتی که در طرح تحول سلامت ایجاد شده، سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری را به عنوان مهمترین سند سیاستی نظام سلامت برشمرد و گفت: اجرای بندهای این سند تا حد زیادی راهگشای چالش های نظام سلامت کشور خواهد بود.

رییس‌جمهور سندملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را امضا می‌کند

معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس كميسيون انجمنهاي علمي گروه پزشكي هم در نشست با انجمن های علمی گروه پزشکی کشور، به موفقیت های نظام آموزش پزشکی کشور و توسعه های کمی که طی چند سال گذشته رخ داده اشاره کرد و گفت: متخصصین در رشته های مختلف و در سطح استان های کشور تربیت شده اند و در آزمون بوردی که امروز برگزار شده هم حدود 3000 نفر به جمع متخصصین افزوده می شود و تا حد زیادی می توانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم.

باقر لاریجانی گفت: انجمن های علمی، بوردهای تخصصی و فوق تخصصی، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای دست‌اندرکار نظام سلامت پتانسیل های مهمی در کشور هستند که اگر هم جهت با هم حرکت کنند می توانند تحولات عظیمی را در نظام سلامت کشور رقم بزنند، 40 سال از تشکیل دبیرخانه های تخصصی گذشته و اکنون زمان ایجاد تحولات بنیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بررسی بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی را یکی از مباحث جلسه عنوان کرد و گفت: کلیات این بسته ها طرح و در فرصت مناسب تری با انجمن های علمی علاقمند به این مبحث به صورت عمیق تر در این خصوص بحث خواهیم کرد.

او به تغییر شرایط سلامت کشور و بار بیماری ها اشاره کرد و گفت: بیماری های غیرواگیر چالش اصلی نظام سلامت کشور و علت حدود 70 تا 80 درصد مرگ و میرهاست. به همین منظور سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تدوین شده و به تایید رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و تعدادی از وزاری محترم رسیده و در دست اخذ تایید ریاست محترم جمهوری است. امیدواریم با طرح این سند در جلسه و اخذ نظرات اساتید حاضر که بعضا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بحث بیماری های غیرواگیر مشارکت دارند، مسیر پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را با حمایت های وزیر محترم بهداشت با موفقیت به پیش بریم.

لاریجانی با اشاره به اینکه در سال های اخیر حدود 2000 موسسه آموزش عالی در کشور تشکیل شده، که برخی از آنها مربوط به حوزه علوم پزشکی بود، گفت: می بایست استراتژی روشنی برای گسترش های آموزش علوم پزشکی در کشور وجود داشته باشد، که این فرصت با تصویب سند آمایش سرزمینی در شورایعالی انقلاب فرهنگی فراهم شده و طرح این سند نیز یکی دیگر از مباحث این جلسه می باشد.

رئیس كميسيون انجمنهاي علمي گروه پزشكي به گسترش تجهیزات تشخیصی و درمانی اشاره کرد و گفت: باتوجه به این گسترش ها نیازمند چارچوب های منظمی برای طبابت بالینی در کلیه حوزه های پزشکی هستیم، که راهنماهای بالینی تدوین شده نیاز پزشکان و متخصصین را در اقصی نقاط کشور در این زمینه برطرف می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از نقش برجسته انجمن های علمی گروه پزشکی در آموزش علوم پزشکی کشور سخن گفت و گفت: مباحث آموزش و پژوهش از ماموریت های اصلی این انجمن ها است. اعضای این انجمن ها فرهیختگان کشور در حوزه های مختلف هستند که می توانند با همفکری خود در کلیه ارکان نظام سلامت نقش آفرینی کنند و در شرایط حاضر در حوزه آموزش جهت امور مختلف مخصوصا بازبینی کوریکولوم های آموزشی متناسب با نیاز کشور می توانیم از نظرات این عزیزان بهره مند شویم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =