شوخی‌های جناب‌خان با حدادعادل و واژه‌های فرهنگستان/ از این به بعد به جای می‌بافمت می‌گویم می‌کابلمت

غلامعلی حداد عادل که امشب میهمان «خندوانه»‌ بود با شوخی‌های جناب خان درباره واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جناب خان که امشب به مناسبت حضور حدادعادل لباسش را عوض کرده و کت و شلوار پوشیده بود از خودش و حدادعادل با عنوان «ما سیاسیون» یاد میکرد و خطاب به او گفت: «میخواستم درازآویز زینتی(کراوات) بزنم ولی نشد.» 

او ادامه داد:‌ «بعد از برنامه با هم برویم خمیراک(پاستا) بزنیم. خمیربرگ(لازانیا) هم خوبه.» 

حدادعادل هم درباره لغات تازهای که فرهنگستان مصوب میکند گفت: «این لغات مثل کفش تازه هستند که ممکن است در آغاز پای آدم را بزند ولی اگر مردم کمی صبر داشته باشند و از آن استفاده کنند کلمات رفته رفته جا میافتد.» که جنابخان گفت: «اما یک وقتهایی من کفش خریدم، تا آخرش هم پام رو زده» و حدادعادل جواب داد:‌ «مشکل از پای شماست.» 

در ادامه این برنامه جناب خان طبق معمول همه‌ی برنامه‌ها که در آن با نام و نام خانوادگی میهمان برنامه‌شوخی می‌کند، به سراغ اسم و فامیل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی رفت و گفت که میخواهد از این به بعد غلامعلی حدادعادل را نوکر شیرخدا آهنگر دادگر صدا کند و از او پرسید: «فرهنگستان برای بوفه لغت چینی جا را انتخاب کرده است حالا اگر ظرف این عروس خانمها ملامین یا آرکوپال بود باید بگوییم آرکوپال جا؟» 

جناب خان ادامه داد: « یک لغت دیگر کابل است که فرهنگستان به جای آن گفته بافه، من هم از این به بعد میخواهم به جای میبافمت بگویم میکابلمت.» 

حدادعادل هم گفت: «این لغات مثل کش لقمه، گرد لقمه و دراز لقمه را برای فرهنگستان ساختهاند. مردم دوست دارند با فرهنگستان شوخی کنند و اگر با این کار خوشحال میشوند ما هم خوشحالیم ولی توجه داشته باشید که این لغات را ما نساختهایم. یک زمانی در فرهنگستان به من گفتند میگویند این واژهها را ما میسازیم، من گفتم ما که نگفتیم کش لقمه، دراز لقمه و … معلوم نیست کدام حرام لقمهای اینها را گفته.» او افزود: «حالا به جنابخان برنخورد.» که جناب خان پاسخ داد:‌ «نه ما هم از یک حراملقمهای شنیدیم.»

 ۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازنی A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    89 4
    کفش‌ها باید مصرف شوند تا جا باز کنند امّا نمی‌شه چرم و چسپ و میخ رو کنار هم بچینیم تحویل مصرف کننده بدیم، کلماتی که امروز استفاده می‌شه هزاران سال سیقل خورده تا به این شکل وزین یا نسبتاً وزین در اومده فرهنگستان اگه می‌خواد کلمه بسازه باید بدون که دیگه انسان اوّلیّه نیست که کلمات خام رو کنار هم برای استفاده بیاره اگه اون کارمندان فرهنگستان که اسمشون رو استاد نمی‌ذارم کلمه‌ای رو می‌خوان بسازن برای استفاده در جامعه اوّل باید زحمت بکشن سیقلش بزنن اون هم با این شرط که همیشه از یک الگو برای ساخت کلمه استفاده نکن
    • فرهنگی A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      36 20
      الان بعضی کلمات رو که فرهنگستان جایگزین کرده جا افتاده و استفاده میشه مثل بالگرد .پیامک که خیلی هم خوبه
    • بی نام RO ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      7 5
      مثال خوبی نبود من برای پاهایم مرغوب ترین کفش را می خرم تا هیچ وقت پایم را نزند بله کفش درجه 3 پا را می زند .
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    97 2
    شوخی با اسم حداد عادل نوکر شیرخدا آهنگر دادگر پارسال توی شبکه های اجتماعی ساخته شده بود ساخته جناب خان نیست
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      50 2
      من در اوايل دهه 70 در گل آقا خواندمش
    • ............ A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      4 0
      با شما موافقم.این عبارت ساخته جناب خان نیست.منم اولین بار چند سال قبل در ستون پیامکی هفته نامه امید جوان که به اختصار به "آهنگر دادگر" اشاره کرده بود خواندم.
  • بی نام A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    253 9
    درست نبود جناب حداد عادل از لفظ حروم لقمه دربراه منتقدانش استفاده کند. واقعا زشت بود
  • بی نام RU ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    69 3
    نوکر شیرخدا آهنگر دادگر
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    56 0
    كاش فيلمشو مي ذاشتيد
  • بی نام RO ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    118 1
    حرام لقمه؟
  • سجاد IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    18 66
    آقای حداد عادل درباره کسی که اولین بار واژه‌ی کش لقمه را به فرهنگستان نسبت داد است؛ گفته حروم لقمه. نه به منتقدین فرهنگستان. بیخود حرف درست نکنید. بعدش هم بفهم که فضای گفتگو طنازی و شوخی و مزاح بوده با کلمه لقمه. نه چیز دیگر.
    • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      8 2
      یعنی چی؟
  • مجي A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    94 12
    جالبه به حساب اينهمه كلمه هايي كه جا افتاده و معمولي هستن رو ميخان تغيير بدن ولي به اينهمه حرفاي عربي كه داخل زبان ما هست كسي چيزي نميگه بجاي اينكه كلمه هاي بين المللي مثل كامپيوتر يا هلي كوپتر و ... تغيير بدين لغات عربي رو تغيير بدين كه بعضي از نامه هاي اداري رو اصلا متوجه نميشي چي نوشته
    • مجد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      37 3
      مشکل بزرگتره که خود این کلمات تو عربی هم این معنایی که ما استفاده میکنیم رو نمیدن.
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      10 56
      زبان عربي با زبان فارسي عجين شده ولي كلمات لاتين دو سه دهه است كه وارد زبان فارسي شده ميگي نه برو تاريخ را مطالعه كن
  • امین A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    28 6
    یکی به این حداد عادل بگه، تو را خدا برای کلمه‌های علمی، جایگزین انتخاب نکنید چون کل مفهوم موضوع عوض می‌شه، چه معنی می‌ده عملی که دیگران تولیدش کردند و کلمه‌هاش را مشخص کردند، شما می‌یایید کلمه‌های من‌دراوردی جایگزینشون می‌کنید و غالبا هم با کلمه اصلی تفاوت معنایی زیادی داره بابا اگه می‌خواهید حفظ فرهنگ کنید کلمه‌های اصیل خودمون را مواظب باشید تغییر نکنه نه اینکه دنبال جایگزین برای کلمه‌های اصیل علمی و خارجی بگردیم.
  • صبا A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    19 1
    اصلا اون برنامه عالی بود ....... مخصوصا وقتی چناب خان عزیزهممون اومد . من از اقای جوان به حاطر برنامه خوبشون تشکر می کنم ولی در خواست میکنم این روز های اخر خندوانه به جز روز های سه شنبه تا جمعه هر روز جناب خان عزیزمونو بیاره واسه ایشون که زحمت زیادی نداره ... لطفا ......
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    9 1
    صیقل دلبندم نه سیقل